Page 29 of 41

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-10-04 15:36:56
by Eddie Varvstopp
Detta är en spegling på vad som händer i mitt garage ;) . Trodde också att jag hade kasst hjullager men när jag ryckte vidare verkar det snarare vara fjäderben och ett ledlager (fast du har väl gummibussningar i länkarmen). Det är inte så fånigt som spindelled? Annars brukar jag nuförtiden i regel skylla på fjäderbenen när det glappar i framvagnen ;)

Hoppas du hittar det :D

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-10-04 15:59:11
by safe
Eddie Varvstopp wrote: 2022-10-04 15:36:56 Detta är en spegling på vad som händer i mitt garage ;) . Trodde också att jag hade kasst hjullager men när jag ryckte vidare verkar det snarare vara fjäderben och ett ledlager (fast du har väl gummibussningar i länkarmen). Det är inte så fånigt som spindelled? Annars brukar jag nuförtiden i regel skylla på fjäderbenen när det glappar i framvagnen ;)

Hoppas du hittar det :D
Jag har nya bärarmar (gummibussningar) med nya spindelleder, så jag hoppas det är ok.
Funderar på om jag bara ska beställa en uppsättning nya GAZ coilovers. Missade att de hade rabatt på allt fram tom söndags. Hade varit under £600 för alla fyra (inte gold utan de enklare), men jag har inte bestämt om jag vill ha kvar torsionsstavarna eller inte.

Jag antar att man måste indexera om stavarna om man ska använda hjälpfjädrar eller hur går det till?

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-10-04 19:16:17
by Cédric
Glöm inte kolla så att skruvförbandet mellan fjäderben och spindel inte glappar :)

Hur mycket justering har du kvar på eccenterjusteringen bak ?

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-10-04 20:15:06
by safe
Cédric wrote: 2022-10-04 19:16:17 Glöm inte kolla så att skruvförbandet mellan fjäderben och spindel inte glappar :)

Hur mycket justering har du kvar på eccenterjusteringen bak ?
Där glappar det inte.

Det är inte mycket kvar på excentern, max 1/4 av totalen till max-sänkt.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-14 19:43:04
by Homegrown
Sträckläst tråden nu.
Som vanligt intressant och rolig där man får följa med och motgångar +++++
Blir det ny koppling i vinter eller kommer du testa vad den tål nu när den "satt sig" och rampa upp på varv.
Börjar se riktigt fin ut nu 8)

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-14 20:02:55
by safe
Homegrown wrote: 2022-12-14 19:43:04 Sträckläst tråden nu.
Som vanligt intressant och rolig där man får följa med och motgångar +++++
Blir det ny koppling i vinter eller kommer du testa vad den tål nu när den "satt sig" och rampa upp på varv.
Börjar se riktigt fin ut nu 8)
Tack!

Ny koppling beställdes förra veckan, den ska tåla 500 Nm, borde räcka och där kommer jag att stanna annars! :) Säkert minst 4 veckors leveranstid.

I övrigt så har jag lämnat bort mittkonsollen för att klä om den mattan som satt där mot samma tyg som stolarna.

Funderar också på möjligheten att montera en turbolåda på NA axeln... en adapter behövs då.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-14 20:06:38
by safe
Har fortfarande problem med att den läcker kylarvatten någonstans. Ska to bort kylaren och trycktesta den så den inte läcker... ebay skräp.

Bilen behöver besiktas till våren så jag får väl temporärt plocka av turbon och göra något som fuskar ihop avgassystemet.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-15 13:36:56
by Cédric
500Nm borde ju hålla en stund iaf, får hoppas på lite mer kräm då till våren :) Har du sett nåt från TC/David cironis 931 bygge? Synd att det inte finns på youtube förrän om några månader, ganska latjo bygge, över 400 hästar och 600Nm på en inte allt för moddad motor, förutom vevaxeln.

Sätt dit pluggar och tillsätt lite lufttryck i kylsystemet så borde du kunna leta dig fram till läckan, kanske nån svets på kineskylaren som läcker, min ser ut att vara byggd byggd med ögonbindel :)

Ang adapterdelen borde det gå att rita ganska enkelt, men tillverka en kommer ju kosta en slant.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-15 13:58:28
by safe
Cédric wrote: 2022-12-15 13:36:56 500Nm borde ju hålla en stund iaf, får hoppas på lite mer kräm då till våren :) Har du sett nåt från TC/David cironis 931 bygge? Synd att det inte finns på youtube förrän om några månader, ganska latjo bygge, över 400 hästar och 600Nm på en inte allt för moddad motor, förutom vevaxeln.

Sätt dit pluggar och tillsätt lite lufttryck i kylsystemet så borde du kunna leta dig fram till läckan, kanske nån svets på kineskylaren som läcker, min ser ut att vara byggd byggd med ögonbindel :)

Ang adapterdelen borde det gå att rita ganska enkelt, men tillverka en kommer ju kosta en slant.
Nej, vet inte vad det är för 931a. Mer info?

Vet du vad det är för splinse hur mer än 25mm 23 tänder resp 20mm 24t ?
Jag antar att det finns en typ och en standard som beskriver dem om man vill ha en gjord?
Jag gissar efter lite (mycket) googling att den kanske heter DIN 5841 men hittar inte mycket mer än så. Kanske är helt fel också.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2022-12-15 16:15:40
by Cédric
Finns lite här
https://www.instagram.com/tcengineering_italy/
https://www.instagram.com/924tc/

Du får dra iväg ett mail till Erik, han jobbar ju med att konstruera växellådor han borde kunna splinesstandarder :)

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-01-18 10:21:46
by safe
Hittade aldrig exakt vilken standard, om man använde en som splincen är.
Vad jag dock fick reda på är att man kan ta två splincekopplingar, en 924 och en 944, kapa och svetsa ihop en adapter. Det ska hålla om man vet vad man gör.

Tyvärr hjälper det mig inte.
Min NA växellåda är väldigt lik en 931 låda. 931 lådan är kraftigare internt och externt identisk. Skillnaden är ingående axel, 931 lådans är inte bara mycket kraftigare den är också längre (30-40mm typ), så man kan inte ansluta den mot röret på en 924a. Visst, en spacer mellan rör och växellåda skulle kanske gå, men det drar med sig annat.

Min nya koppling har kommit, lamellen ser "greppig" ut.... Friktionsmaterialet ut som ren metall. Ska vara streetable.
924_koppling_500nm.JPG
924_koppling_500nm_2.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-01-18 11:29:51
by Cédric
Spacer låter jättebökigt, då passar inte fästena, avgasupphängningen eller växelstängerna, och moddar man dom går det inte stoppa i en G31 längre om man skulle vilja det. Låter som det är enklast att köra vidare och hoppas att det håller tillräckligt länge. Korta av transaxeln är kanske inte heller något jag skulle våga mig på, inte med den belastningen iaf. Enklast vore om dom kunde göra en speciallamell med tjocka axeln, så kan du bara byta transaxelrör och G31. Förutsatt att axelutstick osv är lika så det passar i na kopplingen :/

Din nya lamell ser ut som ett metalliskt bromsbelägg, hoppas den orkar med det den utlovar, och att du snart kan få prova den utlovade kapaciteten :) Antar att den behöver nån sorts inkörningsperiod?

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-01-18 12:16:33
by safe
Japp, får bli nått sånt. Mäta på utsticket på kopplingssidan om man bara kan byta lamell eller om det är mer skit som blir tokigt.

"carbon semi-metallic full faced material" Kallar de materialte på stage 3+ på hemsidan. Ska läsa på papperet som följde med om det står något om inkörning. Ska se om jag kan mäta trycket på tryckplattan och jämföra med den gamla och mot original.

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-01-18 14:29:45
by Cédric
Antar att du har en 931 transaxel där? Annnars står min bil ju utan motor om det är nåt mått du vill ha :)

Re: 924 -79 | Rat rod

Posted: 2023-01-18 14:42:56
by safe
Cédric wrote: 2023-01-18 14:29:45 Antar att du har en 931 transaxel där? Annnars står min bil ju utan motor om det är nåt mått du vill ha :)
Japp, det har jag.

Angående short shiftern, hittade sen i en tråd på 924board att det var 46.32 mm mellan infästningarna.