Page 14 of 40

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-17 14:18:58
by safe
Cédric wrote: 2021-02-17 13:52:17 Ställ in - 1.5 grader camber så är traktordäcken innanför :)
Runt 1986, mindre än ett år efter den importerats, så smälldes bilen så mycket att den skrotades. Så på högersidan har innerskärmen byts, jag gissar att det är därför jag bara får anigens negativ camber som max.

Gissar att det är pga den smällen bilen fått nya framskärmar, turbohuv och turbo frontplåt, ny/annan högerdörr samt ett tak som det ser ut som om någon hoppat på...

Annars är jag inne på mer camber, på ett eller annat sätt, eller kreativ breddning.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-17 14:52:47
by Cédric
Hoppsan, låter något besvärligt, möjligt att den kan vara lite sned i framänden då, men det går nog att komma runt. Båda mina bilar landar mellan 2,8-3 grader negativt vid maxläget. Men du kanske får köra resten av justeringen i topplagringen för att få bukt på den.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 10:04:57
by safe
Haft lite strul med EFI konvertering, fick ingen signal alls på trigger-signalen.
Sen upptäckte jag att det funkade om jag "tjuvkopplade" strartmotorn på en knapp.... Hmmm.....Tändningslåset bryter strömmen på den kabel jag jackat in ECUn på när man kör på startmotorläget. Typ alla lampor etc slocknar när man kör på starten.
När jag kom på det så startade bilen direkt och gick superstabilt på tomgång!

https://youtu.be/hiad-iALmio

Har dock problem med att motorn vill trycka ut vatten när den blir varm, har varmkört den 2 ggr på tomgång. Bilens mätare är lite sedvanligt opålitlig gissar jag, men den går upp högt.
Sprutet är nog mer tillförlitligt och den visar att den går upp 93-94 grader. Lite högt det också kanske. När jag stängde av motorn lät det som om det kokade någonstans i systemet och det tryckte ut mellan termostaten och kylaren.
Jag har ju modifierat kylsystemet lite: Ny ebay-kylare för 944a, expantionskärl från 944a och så har jag kopplat in en vattenkyld turbo i systemet.
Ska testa att koppla bort turbon från systemet till att börja med. Fläktarna som följde med kylaren verkar inte vara så kraftfulla så det behövs nog något annat där. Inte heller har jag någon fläktkåpa utan fläktarna sitter direkt på kylaren. Jag har nog plats att bygga en tunn kåpa.

Jag kan inte garantera att topplockspackningen i motorn är 100%. Det finns säkert en anledning till att den parkerades.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 11:15:22
by Cédric
Fläktkåpa ska inte behövas, har bara en spalfläkt och det funkar fint. Sen jag monterade min ebaykylare har jag haft en helsike att avlufta. Kräver flera försök och ibland märker man att det slurpar och helt plötsligt försvinner allt vatten ur expansionskärlet osv. Provade med en sån vakumsugpåfyllare från biltema, men det är oklart om det var jättemycket bättre, kanske lite.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 11:40:15
by safe
Luftning är bökigt.
Bra att veta att ded ska funka utan fläkt kåpa. Den måste ha för och nackdelar, den borde hjälpa till stillastående, men när man kör borde den hindra.
Nu har jag ju också 3" intercooler framför hela kylaren...

Min kylare kom med två platta fläktar, men jag tycker det är dålig fart på dom.
Har du en "äkta" spal-fläkt, har den något flås?

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 12:18:26
by Cédric
Har en äkta spal, för det gick att köpa över disk från ac service på söder i ett brådskande läge, den är det rejält med fart i.

Som sagt är ju kåpan mest i vägen för flödet när jag som mest behöver kylning, så har kört utan under många år, även när jag körde orignalkyl. Hela min kylare är också täckt med IC framför, mem det verkar funka bra ändå, när man står stilla ogh fläktar bidrar inte icn med värme eftersom det inte år nåt laddtryck så borde inte påverka den driftspunkten i nån utsträckning,.möjligtvis lite tryckfall på flödet framför.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 13:21:13
by safe
Då ska jag mäta lite vad jag har att spela med i utrymme och handla en Spal.

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 13:33:15
by felix83
safe wrote: 2021-02-22 10:04:57 Haft lite strul med EFI konvertering, fick ingen signal alls på trigger-signalen.
Sen upptäckte jag att det funkade om jag "tjuvkopplade" strartmotorn på en knapp.... Hmmm.....Tändningslåset bryter strömmen på den kabel jag jackat in ECUn på när man kör på startmotorläget. Typ alla lampor etc slocknar när man kör på starten.
När jag kom på det så startade bilen direkt och gick superstabilt på tomgång!

https://youtu.be/hiad-iALmio

Har dock problem med att motorn vill trycka ut vatten när den blir varm, har varmkört den 2 ggr på tomgång. Bilens mätare är lite sedvanligt opålitlig gissar jag, men den går upp högt.
Sprutet är nog mer tillförlitligt och den visar att den går upp 93-94 grader. Lite högt det också kanske. När jag stängde av motorn lät det som om det kokade någonstans i systemet och det tryckte ut mellan termostaten och kylaren.
Jag har ju modifierat kylsystemet lite: Ny ebay-kylare för 944a, expantionskärl från 944a och så har jag kopplat in en vattenkyld turbo i systemet.
Ska testa att koppla bort turbon från systemet till att börja med. Fläktarna som följde med kylaren verkar inte vara så kraftfulla så det behövs nog något annat där. Inte heller har jag någon fläktkåpa utan fläktarna sitter direkt på kylaren. Jag har nog plats att bygga en tunn kåpa.

Jag kan inte garantera att topplockspackningen i motorn är 100%. Det finns säkert en anledning till att den parkerades.
Grattis! Men nog saknar du den lite ojämna tomgången hos ett kallt K-jet..? :lol:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 13:41:28
by safe
felix83 wrote: 2021-02-22 13:33:15
safe wrote: 2021-02-22 10:04:57 Haft lite strul med EFI konvertering, fick ingen signal alls på trigger-signalen.
Sen upptäckte jag att det funkade om jag "tjuvkopplade" strartmotorn på en knapp.... Hmmm.....Tändningslåset bryter strömmen på den kabel jag jackat in ECUn på när man kör på startmotorläget. Typ alla lampor etc slocknar när man kör på starten.
När jag kom på det så startade bilen direkt och gick superstabilt på tomgång!

https://youtu.be/hiad-iALmio

Har dock problem med att motorn vill trycka ut vatten när den blir varm, har varmkört den 2 ggr på tomgång. Bilens mätare är lite sedvanligt opålitlig gissar jag, men den går upp högt.
Sprutet är nog mer tillförlitligt och den visar att den går upp 93-94 grader. Lite högt det också kanske. När jag stängde av motorn lät det som om det kokade någonstans i systemet och det tryckte ut mellan termostaten och kylaren.
Jag har ju modifierat kylsystemet lite: Ny ebay-kylare för 944a, expantionskärl från 944a och så har jag kopplat in en vattenkyld turbo i systemet.
Ska testa att koppla bort turbon från systemet till att börja med. Fläktarna som följde med kylaren verkar inte vara så kraftfulla så det behövs nog något annat där. Inte heller har jag någon fläktkåpa utan fläktarna sitter direkt på kylaren. Jag har nog plats att bygga en tunn kåpa.

Jag kan inte garantera att topplockspackningen i motorn är 100%. Det finns säkert en anledning till att den parkerades.
Grattis! Men nog saknar du den lite ojämna tomgången hos ett kallt K-jet..? :lol:
Hahaha!
Jag fattar inte riktigt, jag har ingen tomgångsmotor på bilen, men den håller tomgången ändå, den ökar kanske 100-200 varv när den blir varm. Jag har bara konfigurerat boxen, ingen mappning alls och den lägger sig på en stabil och bra tomgång, håller lambda 0.97 som det var förinställt på i boxen.
Konfigureringen bestod av att sätta vilka in och utgångar jag hade, tändföljden, antal grader före tdc jag har missing tooth, vilka spridare och vilken soppa. Det går redan bättre än k-jet....

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 22:14:29
by Cédric
Har du kanske tändning utlagd för att stabilisera tomgången? Går ju att göra ett "dike" i mappen kring tomgång eller ha aktiv reglering. 931 s2 har faktiskt tomgången tändningskontrollerad, den är alltid klippstabil kall som varm :)

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-22 22:55:00
by safe
Den lär väl reglera det på något sätt, men tändmappen är "ren".

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-02-23 14:38:47
by safe
Jag ropade hej för tidigt angående strömmen i tändningslåset!
Sladden jag hittade har iofs ström samtidigt som startmotorn, men den jäkla SKITEN klipper spänningen när nyckeln går till och från startläget. Den halva sekunden utan spänning gör att boxen startar om och motorn dör!
Får bli en startknapp, även om jag hatar startknappar också....

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-21 22:22:23
by safe
Framgångar och motgångar.
Min Kina-turbo verkar inte frisk, den vill inte spinna fritt när den är varm.... Nåväl, tänkte aldrig använda den seriöst, mer som en "mock-up".

Dock fått bilen besiktigad igen (utan turbo) 3 år sedan sist, värst vad tiden går.... 18 mil hade jag lagt på den... Tack till den snälla besiktningsmannen!

Har kärtomkring lite med Maxx-sprutet, funkar rätt hyggligt, har lite problem med silikonslangar som inte vill hålla tätt vid slangklämmor.

Har en fix för turboproblemet. inte riktigt bolt on men ganska nära och bättre anpassad för motorn.
DSC_0023.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 05:18:04
by felix83
Grattis till besiktningsresultatet! Är tanken att regga om med turbo när den väl är på plats?

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Posted: 2021-03-22 08:07:13
by safe
Nä, det blir en fulkonvertering, får plocka bort turbon vid besiktningen...