Mer "off topic", BMW K100 -85.
Min daily ride, går till och från jobbet alla isfria dagar, står utomhus 24/7 9-10 månader om året.
Finns många defekter på hojen, men en är mer irriterande än alla repor, skrap och icke fungerande instrument Nämligen att startmotorn ibland inte vill gripa in. Det är sjukt jobbigt och svårt att spinga igång en hoj på ~250kg om man inte har en liten nerförsbacke...
bmw1.JPG
Tyvärr, funkar inte startmotorn som på en bil med ett bendrixdrev som far ut och griper in i startkransen. Nejdå, här sitter det drev från vevaxeln som driver generatorn och på dessa sitter det en sprag-koppling som startmotorn är kopplad till. Sprag-kopplingen är en slags envägskoppling med bitar som ska slungas ut och gripa tag i en yttre ring. Tydligen ett välkänt problem på modellen.
Man måste dock plocka bort bakhjul, slutväxel, sving och kardan, generator och startmotor(själva motorn),växellåda, koppling och svänghjul etc, sprängkåpa, mm.
bmw2.JPG
Som synes så är det nog dags att byta diverse packboxar också, allt jag kommer åt.
bmw3.JPG
Sprag-kopplingen, startmotorn tittar in genom hålet, stacken med kugghjul innehåller kopplingen, på andra sidan av stacken sitter drivningen till generatorn.
bmw4.JPG
Mycket delar blir det för att ficxa en startmotor!!
bmw5.JPG
Några av delarna rengjorda.
bmw6.JPG
Kan säga direkt att detta är inget jag vill göra igen!!
Generatorn behöver en översyn, den laddar dåligt (trots 14v regulator) under 1000 varv och kolen ser slitna ut, liksom kollektorn som kolen går mot. Skiten lämnade mig stående mitt på Essingleden en morgon i sommras utan möjlighet att ta mig ur trafiken, INGET ROLIGT ALLS!
Nu funderar jag på att lämna bort allt gjutet alu gods på vattenblästring för att få den polerade ytan. Det är bara en rå aluminium yta nu och all smuts sätter sig direkt i det. Risken är att det börjar spåra ur igen....