924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
En milstolpe klar, jag har dragit runt motorn på starten, soppapumpen går igång med sprutet.
Har en liten bränsleläcka i fuelrailen, en oljeläcka i det nya oljefilter huset.
Men jag får ingen vettig signal från vevaxelgivaren in till sprutet.... Får felsöka det vid senare tillfälle. Nu är det min motorcykel som ska prioriteras och min 911a Targa.
Har en liten bränsleläcka i fuelrailen, en oljeläcka i det nya oljefilter huset.
Men jag får ingen vettig signal från vevaxelgivaren in till sprutet.... Får felsöka det vid senare tillfälle. Nu är det min motorcykel som ska prioriteras och min 911a Targa.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Kul! Har targan nån tråd nånstans som uppdateras, va ett tag sen man såg den ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Yes!
Mina biltrådar ligger på early911, du måste nog vara registrerad för att se dom.
77a Targan:
https://early911.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=4663
Den ska få en ny vindruta är det tänkt, kan inte köra den när solen står lågt...
69an:
https://early911.se/forum/viewtopic.php ... &start=275
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t= ... c&start=42 (uppdaterar inte så ofta här)
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Liten utvikning, Targan!
Ska få en ny vindruta, den gamla är sjukt sliten. Instrument panelen var tvungen att komma ut för att fixa..... ...rosten under rutlisten. Inget allvarligt, slipa, svetsa i lite metall där det var extra tunt. Lite rost konverter och färg sen så är den redo för nya rutan, som jag inte har ännu.
Det är ingen renovering, bara en quick fix med ny ruta så jag kan köra lite säkrare. Bilen behöver slipas ned till metallen och fixas rost runt rutorna och definitivt en ny lack. När andra projekt är lite mer klara....
Ska få en ny vindruta, den gamla är sjukt sliten. Instrument panelen var tvungen att komma ut för att fixa..... ...rosten under rutlisten. Inget allvarligt, slipa, svetsa i lite metall där det var extra tunt. Lite rost konverter och färg sen så är den redo för nya rutan, som jag inte har ännu.
Det är ingen renovering, bara en quick fix med ny ruta så jag kan köra lite säkrare. Bilen behöver slipas ned till metallen och fixas rost runt rutorna och definitivt en ny lack. När andra projekt är lite mer klara....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Är så jäkla nära att göra ett startförsök. Kämpat med triggersignalen, som verkar funka nu.
Men så har jag en spridare som jag tro och hoppas är trasig (tog lite mer stryk än jag gissade när jag svetsade på fuelrailen med spridana på plats...), den läcker soppa.... Har beställt ny.
Men så har jag en spridare som jag tro och hoppas är trasig (tog lite mer stryk än jag gissade när jag svetsade på fuelrailen med spridana på plats...), den läcker soppa.... Har beställt ny.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Fortfarande ingen ny spridare, med gjorde en catch tank och ett fäste till den.
Fortsatte med bromsrenovering som jag startade mer än ett år sedan...
Fortsatte med bromsrenovering som jag startade mer än ett år sedan...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Mer "off topic", BMW K100 -85.
Min daily ride, går till och från jobbet alla isfria dagar, står utomhus 24/7 9-10 månader om året.
Finns många defekter på hojen, men en är mer irriterande än alla repor, skrap och icke fungerande instrument Nämligen att startmotorn ibland inte vill gripa in. Det är sjukt jobbigt och svårt att spinga igång en hoj på ~250kg om man inte har en liten nerförsbacke...
Tyvärr, funkar inte startmotorn som på en bil med ett bendrixdrev som far ut och griper in i startkransen. Nejdå, här sitter det drev från vevaxeln som driver generatorn och på dessa sitter det en sprag-koppling som startmotorn är kopplad till. Sprag-kopplingen är en slags envägskoppling med bitar som ska slungas ut och gripa tag i en yttre ring. Tydligen ett välkänt problem på modellen.
Man måste dock plocka bort bakhjul, slutväxel, sving och kardan, generator och startmotor(själva motorn),växellåda, koppling och svänghjul etc, sprängkåpa, mm.
Som synes så är det nog dags att byta diverse packboxar också, allt jag kommer åt. Sprag-kopplingen, startmotorn tittar in genom hålet, stacken med kugghjul innehåller kopplingen, på andra sidan av stacken sitter drivningen till generatorn. Mycket delar blir det för att ficxa en startmotor!! Några av delarna rengjorda. Kan säga direkt att detta är inget jag vill göra igen!!
Generatorn behöver en översyn, den laddar dåligt (trots 14v regulator) under 1000 varv och kolen ser slitna ut, liksom kollektorn som kolen går mot. Skiten lämnade mig stående mitt på Essingleden en morgon i sommras utan möjlighet att ta mig ur trafiken, INGET ROLIGT ALLS!
Nu funderar jag på att lämna bort allt gjutet alu gods på vattenblästring för att få den polerade ytan. Det är bara en rå aluminium yta nu och all smuts sätter sig direkt i det. Risken är att det börjar spåra ur igen....
Min daily ride, går till och från jobbet alla isfria dagar, står utomhus 24/7 9-10 månader om året.
Finns många defekter på hojen, men en är mer irriterande än alla repor, skrap och icke fungerande instrument Nämligen att startmotorn ibland inte vill gripa in. Det är sjukt jobbigt och svårt att spinga igång en hoj på ~250kg om man inte har en liten nerförsbacke...
Tyvärr, funkar inte startmotorn som på en bil med ett bendrixdrev som far ut och griper in i startkransen. Nejdå, här sitter det drev från vevaxeln som driver generatorn och på dessa sitter det en sprag-koppling som startmotorn är kopplad till. Sprag-kopplingen är en slags envägskoppling med bitar som ska slungas ut och gripa tag i en yttre ring. Tydligen ett välkänt problem på modellen.
Man måste dock plocka bort bakhjul, slutväxel, sving och kardan, generator och startmotor(själva motorn),växellåda, koppling och svänghjul etc, sprängkåpa, mm.
Som synes så är det nog dags att byta diverse packboxar också, allt jag kommer åt. Sprag-kopplingen, startmotorn tittar in genom hålet, stacken med kugghjul innehåller kopplingen, på andra sidan av stacken sitter drivningen till generatorn. Mycket delar blir det för att ficxa en startmotor!! Några av delarna rengjorda. Kan säga direkt att detta är inget jag vill göra igen!!
Generatorn behöver en översyn, den laddar dåligt (trots 14v regulator) under 1000 varv och kolen ser slitna ut, liksom kollektorn som kolen går mot. Skiten lämnade mig stående mitt på Essingleden en morgon i sommras utan möjlighet att ta mig ur trafiken, INGET ROLIGT ALLS!
Nu funderar jag på att lämna bort allt gjutet alu gods på vattenblästring för att få den polerade ytan. Det är bara en rå aluminium yta nu och all smuts sätter sig direkt i det. Risken är att det börjar spåra ur igen....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
K100 RT, det är verkligen världens gubbigaste hoj,tror inte det finns något osexigare. Men kåporna och vindrutan är skitbra, åker till jobbet ner till nollgradigt i bara jeans (dumt förstås) och MC-jacka utan att frysa. Blött och regn spelar ingen rollman håller sig torr.
Osexigheten har sina fördelar också, försäkringen kostar typ 1500 kr helår, skatten gratis och ingen vill stjäla den, har haft den olåst i 3 år typ. Ett par gånger har jag tom glömt nycklarna i den utanför jobbet i centrala Stockholm.
Den passar extremt obra till en nöjestur på slingerbulten, däremot funkar den att lägga sig i 150 på motorvägen. Upprätt ställning! Som att köra buss!
Osexigheten har sina fördelar också, försäkringen kostar typ 1500 kr helår, skatten gratis och ingen vill stjäla den, har haft den olåst i 3 år typ. Ett par gånger har jag tom glömt nycklarna i den utanför jobbet i centrala Stockholm.
Den passar extremt obra till en nöjestur på slingerbulten, däremot funkar den att lägga sig i 150 på motorvägen. Upprätt ställning! Som att köra buss!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Verkligen en osexig hoj, dom som äger dom verkar dock vara riktiga mc åkare som faktiskt kör sina hojar. Har en granne som åker en och han kör så sjukt ofta, säkert lika mycket som resten av områdets mc åkare gör tillsammans hoppas du får ett gäng tillförlitliga mil med den efter det där bökmeket!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Jag har svårt att se mig själv som en riktig hojåkare, jag gillar det egentligen inte.
Men det är oslagbart i stan, på något vis blir vägren, cykelvägar och enkelriktat bara riktlinjer.... Å komunalt slår det med hästlängder, 12-18 minuter istället för 30-40 till jobbet. En snabbis till gymmet/Coop/Biltema etc blir himla enkelt också. Gjort en liten ställning på sidan av hojen som jag kan surra fast rätt mycket på.
Saknar dock ABS, varit väldigt nära ett par gånger att råka illa ut. Kanske blir en nyare snart.
Åka långt, nja, inte så roligt, om man inte kan köra förbi en milslång kö nedanför Södertälje som i somras.
Men det är oslagbart i stan, på något vis blir vägren, cykelvägar och enkelriktat bara riktlinjer.... Å komunalt slår det med hästlängder, 12-18 minuter istället för 30-40 till jobbet. En snabbis till gymmet/Coop/Biltema etc blir himla enkelt också. Gjort en liten ställning på sidan av hojen som jag kan surra fast rätt mycket på.
Saknar dock ABS, varit väldigt nära ett par gånger att råka illa ut. Kanske blir en nyare snart.
Åka långt, nja, inte så roligt, om man inte kan köra förbi en milslång kö nedanför Södertälje som i somras.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Har lämnat bort fotpinne plattor, swingen och ventilkåpor från hojen på vattenpolering = Vapor blasting. Ska bli intressant att se resultatet, hoppas på en yta där porerna är stängda så det blir lättskött och håller sig renare.
Alltid fränt att se en bil på hjulen igen efter år på pallbockar!! För att återgå till topic. Framdäcken är faktist gränsfall att få plats under skärmarna....
Alltid fränt att se en bil på hjulen igen efter år på pallbockar!! För att återgå till topic. Framdäcken är faktist gränsfall att få plats under skärmarna....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Läckert! Vad är det för traktormönster du har på framdäcken förresten?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Pirelli rally däck. Astunga! Troligen hur mycket stålcord som helst i dom....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- felix83
- Turbo-Poster
- Posts: 424
- Joined: 2016-02-28 19:40:22
- Bilmodell: 911 -82, 924 -77
- Årsmodell: 1982
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Tur att du viktkompenserar med lite högre effekt då!
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec" (Såld)
911 SC -82
Suzuki Bandit 600 -00
Insta: @924.resurrection och @orebro.classics
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!
Ställ in - 1.5 grader camber så är traktordäcken innanför
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users