924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1313
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#166 Post by Janne J »

Kul och intressant!
PCS 13359, 911SC-82, 944S2-90, Mustang HT 65

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#167 Post by safe »

Ikväll var jag förbi garaget och svarvade fram en plugg till hålet där fördelaren satt.

924-fördelarplugg_2.JPG
924-fördelarplugg_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#168 Post by 964RS »

Snyggt Magnus!

964RS
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? EFI !

#169 Post by 964RS »

safe wrote: 2020-10-28 16:52:24

När man använder separata tändspolar, "coil near plug" brukar de kallas när de sitter skruvade på ventilkåporna på LS2 V8or.
Dessa ska ha enorm kapacitet. Samma spolar som Gurra hade på sitt monster.
924-LS2-tändspolar.JPG
Det där är en uppgradering jag tänker göra i vinter, man skall aldrig underskatta nyttan av en stark gnista. Vad är det för spolar mer exakt?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? EFI !

#170 Post by safe »

964RS wrote: 2020-11-11 00:33:43
safe wrote: 2020-10-28 16:52:24

När man använder separata tändspolar, "coil near plug" brukar de kallas när de sitter skruvade på ventilkåporna på LS2 V8or.
Dessa ska ha enorm kapacitet. Samma spolar som Gurra hade på sitt monster.
924-LS2-tändspolar.JPG
Det där är en uppgradering jag tänker göra i vinter, man skall aldrig underskatta nyttan av en stark gnista. Vad är det för spolar mer exakt?
AC Delco D585
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#171 Post by safe »

Hur mycket grejer får man från Speeding för mer pengar än man betalade för bilen?

Mac-ventil för laddtrycksstyrning, E85 givare, bränslefilter och några AN6 kopplingar....
Förhoppningsvis behöver jag inte mycket mer delar runt motorn nu....
924_mac-e85-filter-an.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 478
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#172 Post by gtBen »

Ojojoj vad mycket jobb du lägger ner på den, bra jobbat. Den är snart uppe i sitt rätta värde 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#173 Post by safe »

gtBen wrote: 2020-12-26 11:30:42 Ojojoj vad mycket jobb du lägger ner på den, bra jobbat. Den är snart uppe i sitt rätta värde 8)
Den blir aldrig värd något, sunkig 924a....

Remote oljefilter:
924-oljefilter.JPG
Liten oljekylare, men kommer få hyggligt luftflöde.
924-oljekylare.JPG
Svetsat på en dumpventil, pys pys.
924-dumpventil.JPG
Det råkar sitta avgasrör där krängaren ska sitta, men det räckte att flytta ner fästena lite.
924-krängare-distans.JPG
Nya bärarmar, går inte bara att bulta dit, måste dit ett fäste för nämnda krängare...
924-bärarm-krängarfäste.JPG
...och så ska det förstärkas lite också. Kanske inte nödvändigt, men varför inte, det gjordes så när det rejsades.
924-bärarm-förstärkt.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#174 Post by safe »

"Break down or chrome and paint" som de sa på America Choppers på Discovery..... fast utan krom....eller knappt färg... lite sprejfärg på rå metall bara.
924-turbokit.JPG
Mycket plats i motorutrymmet !!
924-gottomplats_1.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4213
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#175 Post by Cédric »

Redig IC, det blir bra ! Hur långt bort är uppstart, till våren?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#176 Post by safe »

Cédric wrote: 2021-01-04 20:27:15 Redig IC, det blir bra ! Hur långt bort är uppstart, till våren?
IC för upp till 600 hk enligt internet... Borde ligga i lä där.

Uppstart på motorn som sitter i bilen är några dagar bort om allt funkar.
Den riktiga motorn saknar fortfarande delar, kanske i slutet av året.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
felix83
Carrera-Poster
Posts: 306
Joined: 2016-02-28 19:40:22
Bilmodell: 911 -82, 924 -77
Årsmodell: 1982
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#177 Post by felix83 »

Läckert! Har du någon gissning vad du kommer landa på effektmässigt?
________
Felix
924 -77 "Projekt gubbspec"
911 SC -82

Insta: @924.resurrection och @orebro.classics

964RS
S-Poster
Posts: 194
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#178 Post by 964RS »

Full gas utan att ha startat motorn ens. :D

Kommer växellådan att hålla för effekten?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#179 Post by safe »

Vet inte vad effekten kommer hamna på, turbon är inte lämplig för höga laddtryck. Vet att andra fått ut 3-400 ur en standard 924 motor.

Växellådan kommer väl inte att jag hålla i längden, men kopplingen lär väl rädda den...
Behöver hitta transmissionsröret från en turbo.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 887
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

#180 Post by safe »

Har plockat tillbaka alla saker på motorn igen, dragit alla kopplingar och skruvar, stoppat i packningar nästan överallt.
924_turbo_tillbaka.JPG
"Stealthifierat" ICn så den inte lyser så mycket i fronten sen.
924_stealth_IC.JPG
Lite avgasbandage på grenröret etc. Ja, jag har missat lite, det var knepigt och jag kan väl inte knepen...
924_grenrör_tillbaka.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users