Page 10 of 40

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 10:15:19
by safe
Jo, turbon hjälper till :) Får se vilken turbo de blir i slutändan, har en billig "eBay Garret" som mockup, men den kommer nog inte motorn klara av att spinna upp...

Definitivt blir det E85 och en flexfuel givare också. Troligtvis ett MaxxECU som styrning.

250 hk räcker långt, det har du rätt i. Har inte tänkt köra bana med bilen, ska bli mer en busig gatbil som fortfarande är bekväm att vardagsköra. Det sänker "hållbarhetskraven" när man bara utnyttjar motoreffekten kortare perioder.
Min 951 laddade 1.5-1.7 bar (i princip så mycket turbon kunde) och den höll i alla fall det året jag hade den och åren innan jag köpte den. Det borde den inte göra i längden, men trycker man bara på då och då, vid enstaka accelerationer kan man komma undan med det.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 15:30:58
by Cédric
välj inte en för liten turbo som du pressar för hårt, det skapar onödigt mycket stress på motorn, och gör knackproblematiken värre. Men absolut så är gatkörning enormt mycket mindre påfrestande, det innebär ju helt andra saker än att gasa på riktigt.

Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 17:16:06
by safe
Cédric wrote: 2020-02-25 15:30:58 Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.
Antagligen en mer förnuftigt val än den jag har nu....
Men jag funderar på att kopiera Dutchpug med en GT3071R .86 eller liknande. Den verkar ha verkningsgrad uppåt 2 bar.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 20:11:20
by Cédric
Jasså såpass, det är rejält mycket mer turbo jämfört med en td04. Joakim.S hade sin garrett till salu den satt på ett 931 grenrör just då iaf, vet inte om han har kvar den.

Finns ju andra alternativ typTD005-20G i samma storleksklass. Eller smuggla hem en EFR 6258 i bagaget från usa :)

Men känns lite overkill med så stor laddare ändå, beroende på mål förstås, men det kommer ju kosta en del i respons helt klart.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-04-16 09:08:34
by safe
Jag var nääästan klar med den fysiska placeringar av allt, men så var det en liten grej som fick biverkningar med platsbrist. Det blev flera saker som kom lite för nära turbon för att jag skulle vara nöjd. Så jag flyttade turbon till att sitta precis framför motorn. Från början hade jag inte plats med det, men med nya kylaren och dess placering så har jag det.
turbo_ny_placering_1.JPG
Bestämde att en rejäl intercooler borde finnas på plats också.
intercooler_1.JPG
Med "lätt" modifiering passar den som en smäck... Ska till lite fästen också.
intercooler_2.JPG
Lätta modifieringar.
intercooler_3.JPG
Lite "speed holes" genom "framvagnsbalken" för luftflöde. Framvagnsbalk inom citattecken för att den inte är mer än 0.8mm ytterplåten förstärkt av en 1.2mm plåt. Fick tillbaka lite styvhet med 1.2mm plåten ihopsvetsad med den tunna ytterplåten!

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-04-16 10:14:22
by 964RS
Full fart i verkstaden! 👍

Den plåten är verkligen tunn. Jag satte upp fästet för oljefilterhållaren där och blev rejält paff över hur tunn plåten var.

Du råkade se om balken är ihålig bakåt till hålet vid passagerarens fötter eller om det är några skiljeväggar?

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-04-16 10:53:05
by Cédric
Kul att bygget rullar på! Går det skärma av på nåt sätt för att inte grilla remarna?

Fick mig att tänka på det gamla klassiska BAE turbo kitet som fanns en gång i tidens :)
bae_009.jpg

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-04-16 11:02:56
by safe
964RS wrote: 2020-04-16 10:14:22 Full fart i verkstaden! 👍

Den plåten är verkligen tunn. Jag satte upp fästet för oljefilterhållaren där och blev rejält paff över hur tunn plåten var.

Du råkade se om balken är ihålig bakåt till hålet vid passagerarens fötter eller om det är några skiljeväggar?
Jag tittade inte in så noga, men det satt en förstärkning längst fram där skruvarna för stötfångarfästet sitter. Sat också något vid fästena för popupp mekanismen, typ 3-kantiga lite tjockare plåtar. Inga heltäckande mellanväggar, men det är grejer i vägen om du skulle dra något i dem. Men de går nog att krångla sig förbi.

Troligen sitter det förstärkningar där det finns fästen för något, typ krängningshämmare tex.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-04-16 11:06:43
by safe
Cédric wrote: 2020-04-16 10:53:05 Kul att bygget rullar på! Går det skärma av på nåt sätt för att inte grilla remarna?

Fick mig att tänka på det gamla klassiska BAE turbo kitet som fanns en gång i tidens :)

bae_009.jpg
Cool bild, så hade jag turbon innan, nu har jag flyttat den närmare centrum.

Jo, det finns plats nu att göra en värmesköld för remmarna, det var ett av problemen jag hade innan. Tar man bort strålningsvärmen så blir det ju hyggligt lyftflöde bakom kylaren.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-05 21:43:30
by safe
Hunnit med lite grejer.
Intercoolern är på plats:
intercooler_pa_plats.JPG
Kolvar har kommit hem, kolvar och block är på Värmdö motorteknikför att borras.
kolvar_1.JPG
kolvar_2.JPG
Turbon modifieras med en 90 gradersböj för att komma rätt till intercoolern.
Mina TIG-skills är sådär än så länge... skyller på att jag saknar fotpedal och talang.
turbokompressor_90_grader.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-05 23:23:07
by 964RS
Tänk vad kolvar är fina när dom är nya. Vad blir det för kompression?

Kan förresten berätta att balken är ihålig ända från början till slut. Det sitter en U-formad förstärkningsbalk vid framvagnsbryggan det är allt. Har nu fört igenom en AN-12 från utrymmet vid passagerarfötterna fram till där du har svetsat.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-06 06:16:58
by safe
Det är original spec på kolvarma, så 9,3:1. Blocket ska planas av lätt och så ska jag se om jag hittar en så tunn cometics packning som möjligt. Hoppas jag kan hamna runt 9,5:1.

Har du ställt olje tanken imne i bilen?

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-06 07:06:42
by 964RS
safe wrote: 2020-05-06 06:16:58 Har du ställt olje tanken imne i bilen?
Perfekt, då får du bra drag från botten.

Finns inte så mycket annan plats än inne i bilen om det du vill ha lite volym och någorlunda korta slangar. Men för att svara på din fråga både ja och nej. Tanken är på 2,5 gallon och ungefär så hög att den får plats mellan golv och motorhuv. Ett hål har tagits upp i gamla batteribaljan där tanken sänks ner. Utrymmet skärmas av och isoleras. Passageraren får nöja sig med halva fotutrymmet sidledes.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-06 07:48:24
by safe
964RS wrote: 2020-05-06 07:06:42
safe wrote: 2020-05-06 06:16:58 Har du ställt olje tanken imne i bilen?
Perfekt, då får du bra drag från botten.

Finns inte så mycket annan plats än inne i bilen om det du vill ha lite volym och någorlunda korta slangar. Men för att svara på din fråga både ja och nej. Tanken är på 2,5 gallon och ungefär så hög att den får plats mellan golv och motorhuv. Ett hål har tagits upp i gamla batteribaljan där tanken sänks ner. Utrymmet skärmas av och isoleras. Passageraren får nöja sig med halva fotutrymmet sidledes.
Låter vettigt!

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-05-25 16:58:30
by safe
Börjat med lite laddluftrördragning.
Sniken så jag köper ingen "bead roller" men jag hittade ett DIY tips på nätet. Så jag tillverkade mig ett litet verktyg som funkade överraskande bra.
DIY-bead-on-pipe.JPG
DIY-bead-roller.JPG
Går förstås att göra lite bättre, men tror det ska funka helt ok!