924 -79 | Rat rod?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 669
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#136 Inlägg av safe » 2020-02-25 10:15:19

Jo, turbon hjälper till :) Får se vilken turbo de blir i slutändan, har en billig "eBay Garret" som mockup, men den kommer nog inte motorn klara av att spinna upp...

Definitivt blir det E85 och en flexfuel givare också. Troligtvis ett MaxxECU som styrning.

250 hk räcker långt, det har du rätt i. Har inte tänkt köra bana med bilen, ska bli mer en busig gatbil som fortfarande är bekväm att vardagsköra. Det sänker "hållbarhetskraven" när man bara utnyttjar motoreffekten kortare perioder.
Min 951 laddade 1.5-1.7 bar (i princip så mycket turbon kunde) och den höll i alla fall det året jag hade den och åren innan jag köpte den. Det borde den inte göra i längden, men trycker man bara på då och då, vid enstaka accelerationer kan man komma undan med det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4109
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#137 Inlägg av Cédric » 2020-02-25 15:30:58

välj inte en för liten turbo som du pressar för hårt, det skapar onödigt mycket stress på motorn, och gör knackproblematiken värre. Men absolut så är gatkörning enormt mycket mindre påfrestande, det innebär ju helt andra saker än att gasa på riktigt.

Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 669
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#138 Inlägg av safe » 2020-02-25 17:16:06

Cédric skrev:
2020-02-25 15:30:58
Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.
Antagligen en mer förnuftigt val än den jag har nu....
Men jag funderar på att kopiera Dutchpug med en GT3071R .86 eller liknande. Den verkar ha verkningsgrad uppåt 2 bar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4109
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#139 Inlägg av Cédric » 2020-02-25 20:11:20

Jasså såpass, det är rejält mycket mer turbo jämfört med en td04. Joakim.S hade sin garrett till salu den satt på ett 931 grenrör just då iaf, vet inte om han har kvar den.

Finns ju andra alternativ typTD005-20G i samma storleksklass. Eller smuggla hem en EFR 6258 i bagaget från usa :)

Men känns lite overkill med så stor laddare ändå, beroende på mål förstås, men det kommer ju kosta en del i respons helt klart.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare