Page 9 of 40

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2019-12-29 16:55:04
by Borken
Vad var det pläteringskit du köpt?
Såg bra ut!

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2019-12-29 18:18:09
by Cédric
Skulle man haft, hur krångligt är det?

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 12:43:12
by safe
Handlat en ny "eBay kylare", lite större lite lättare. Den är för 944 S2/turbo i beskrivningen, men den passade rätt bra på min bil i alla fall. Fick göra ett par nya fästen, men jag har också flyttat fram kylaren lite.
Det fanns en variant som var lite tjockare än den jag köpte, men jag ville ha all plats jag kunde få mellan motor och kylare.
Det följde med två fläktar till kylaren också.
Skillnaden mot en 924 kylare är att anslutningarna är lite större nedre anslutningen är 38mm istället för 32mm (om jag inte minns fel), men anslutningen på vattenpumpen är också 38mm så man behöver ingen special-originalslang där som går från 32-38 utan en generisk Biltema flex-slang bör passa. Har inte kollat på den ingående sidan hur man löser anslutningen ännu.

Kina prylar uppenbarligen, men den skickades från Tjeckien utan tull och moms, kom hit på typ 3 dagar. Ungefär 2000 kr
924-ny-kylare.JPG
924-ny-kylare2.JPG
Like a glove!
924-ny-kylare_pa_plats.JPG

Ska se om det inte går att förbättra flödet med "lättningshål" genom framvagnsbalken. :)

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 13:35:34
by Cédric
Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 13:56:30
by safe
Cédric wrote: 2020-02-24 13:35:34 Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)
Får ta en Biltema-expedition till.

Jag har en liten oljekylare på den också....
Får se hur länge till den är sugis! :D

Inte världens snyggaste svetsar, men det ser bättre ut efter lite mer slipande och svetsande...
Gremrör.JPG

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 21:58:56
by Cédric
Hoppla, det ser spännande ut, men hur ska du få plats med FMIC när kylaren är så långt fram? I nederkant?

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 22:04:26
by safe
Den får sticka fram lite! :)
Edit: Ja, i nederkant.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 22:16:50
by Cédric
Kan bli hur kul som helst, tänkte du rejält med mos? Blir ju lite trassel med å hitta koppling och så över 200caca hästar, verkar ju som det går att ladda på bra mycket mer än så om man har koll.

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-24 22:27:26
by safe
Tja, så mycket det går få ur motorn var tanken. Ingen aning hur jag ska lösa kopplingen...

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 07:32:33
by gegge
Passade inte Audi 100 (turbo?) tryckplattan rakt på som var lite kralligare? Alla Audi 100 har 8,5" lamell, 24 spline och 13/16" axel, precis som 924.

EDIT: "Stock clutch managed to make 229whp and 266nm" och "the Audi 200 one was about 30% stiffer than the 924 one"

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 08:49:24
by Cédric
Dutchpug körde ju över 400 hp i sitt standardblock, han löste nog kopplingsfrågan, kolla i hans tråd. Finns nog tom länkat av mig här på 944sverige.com

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 08:56:12
by Cédric
Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 08:56:23
by safe
Aha, Audi 200. Det måste undersökas närmare:

Här finns en 200 koppling för 530 Nm, det måste vara mer än växellådan klarar! :)

https://www.ddesign.nu/product/audi-200 ... WkQAvD_BwE

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 09:17:32
by safe
Cédric wrote: 2020-02-25 08:56:12 Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281
Yes, vet. Originalkolvar också.
Får väl försöka slå 400 hk då. :) Finns väl en begränsning i hur mycket man kan trycka igenom originalventilerna....

Re: 924 -79 | Rat rod?

Posted: 2020-02-25 09:49:26
by Cédric
Det är därför man har turbo, så slipper man vara lika beroende av portflöden, har man ett modernt laddsystem med bra verkningsgrad så kan man kompensera för sånt hyffsat långt, som i dutchpugs fall :) E85 är ju extremt tacksamt, för att hålla knackningarna borta, men du kanske inte vill hålla på med flexfuel.

Men om vi ska tillbaka till verkligheten så tycker jag ca 250 hästar som jag borde ha idag i min kärra känns rätt najs och lagom, i synnerhet iom att din bil är lättare. Med mycket mer än så måste blir behovet av bromsar och däck kanske lite annorlunda, beroende på hur man tänkt använda bilen förstås. Kör man på landsvägar så gör inte heller megamycket effekt så stor nytta eftersom man så sällan får läge att använda den :)