924 -79 | Rat rod? Nu EFI!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Borken
S2-Poster
Posts: 207
Joined: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#121 Post by Borken »

Vad var det pläteringskit du köpt?
Såg bra ut!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#122 Post by Cédric »

Skulle man haft, hur krångligt är det?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#123 Post by safe »

Handlat en ny "eBay kylare", lite större lite lättare. Den är för 944 S2/turbo i beskrivningen, men den passade rätt bra på min bil i alla fall. Fick göra ett par nya fästen, men jag har också flyttat fram kylaren lite.
Det fanns en variant som var lite tjockare än den jag köpte, men jag ville ha all plats jag kunde få mellan motor och kylare.
Det följde med två fläktar till kylaren också.
Skillnaden mot en 924 kylare är att anslutningarna är lite större nedre anslutningen är 38mm istället för 32mm (om jag inte minns fel), men anslutningen på vattenpumpen är också 38mm så man behöver ingen special-originalslang där som går från 32-38 utan en generisk Biltema flex-slang bör passa. Har inte kollat på den ingående sidan hur man löser anslutningen ännu.

Kina prylar uppenbarligen, men den skickades från Tjeckien utan tull och moms, kom hit på typ 3 dagar. Ungefär 2000 kr
924-ny-kylare.JPG
924-ny-kylare2.JPG
Like a glove!
924-ny-kylare_pa_plats.JPG

Ska se om det inte går att förbättra flödet med "lättningshål" genom framvagnsbalken. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#124 Post by Cédric »

Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#125 Post by safe »

Cédric wrote: 2020-02-24 13:35:34 Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)
Får ta en Biltema-expedition till.

Jag har en liten oljekylare på den också....
Får se hur länge till den är sugis! :D

Inte världens snyggaste svetsar, men det ser bättre ut efter lite mer slipande och svetsande...
Gremrör.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#126 Post by Cédric »

Hoppla, det ser spännande ut, men hur ska du få plats med FMIC när kylaren är så långt fram? I nederkant?

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#127 Post by safe »

Den får sticka fram lite! :)
Edit: Ja, i nederkant.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#128 Post by Cédric »

Kan bli hur kul som helst, tänkte du rejält med mos? Blir ju lite trassel med å hitta koppling och så över 200caca hästar, verkar ju som det går att ladda på bra mycket mer än så om man har koll.

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#129 Post by safe »

Tja, så mycket det går få ur motorn var tanken. Ingen aning hur jag ska lösa kopplingen...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2561
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#130 Post by gegge »

Passade inte Audi 100 (turbo?) tryckplattan rakt på som var lite kralligare? Alla Audi 100 har 8,5" lamell, 24 spline och 13/16" axel, precis som 924.

EDIT: "Stock clutch managed to make 229whp and 266nm" och "the Audi 200 one was about 30% stiffer than the 924 one"
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#131 Post by Cédric »

Dutchpug körde ju över 400 hp i sitt standardblock, han löste nog kopplingsfrågan, kolla i hans tråd. Finns nog tom länkat av mig här på 944sverige.com

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#132 Post by Cédric »

Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#133 Post by safe »

Aha, Audi 200. Det måste undersökas närmare:

Här finns en 200 koppling för 530 Nm, det måste vara mer än växellådan klarar! :)

https://www.ddesign.nu/product/audi-200 ... WkQAvD_BwE
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#134 Post by safe »

Cédric wrote: 2020-02-25 08:56:12 Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281
Yes, vet. Originalkolvar också.
Får väl försöka slå 400 hk då. :) Finns väl en begränsning i hur mycket man kan trycka igenom originalventilerna....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#135 Post by Cédric »

Det är därför man har turbo, så slipper man vara lika beroende av portflöden, har man ett modernt laddsystem med bra verkningsgrad så kan man kompensera för sånt hyffsat långt, som i dutchpugs fall :) E85 är ju extremt tacksamt, för att hålla knackningarna borta, men du kanske inte vill hålla på med flexfuel.

Men om vi ska tillbaka till verkligheten så tycker jag ca 250 hästar som jag borde ha idag i min kärra känns rätt najs och lagom, i synnerhet iom att din bil är lättare. Med mycket mer än så måste blir behovet av bromsar och däck kanske lite annorlunda, beroende på hur man tänkt använda bilen förstås. Kör man på landsvägar så gör inte heller megamycket effekt så stor nytta eftersom man så sällan får läge att använda den :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users