924 -79 | Rat rod?

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Meddelande
Författare
Borken
S2-Poster
Inlägg: 207
Blev medlem: 2014-10-26 10:50:33
Telefon: 0704246502
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#121 Inlägg av Borken » 2019-12-29 16:55:04

Vad var det pläteringskit du köpt?
Såg bra ut!

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#122 Inlägg av Cédric » 2019-12-29 18:18:09

Skulle man haft, hur krångligt är det?

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#123 Inlägg av safe » 2020-02-24 12:43:12

Handlat en ny "eBay kylare", lite större lite lättare. Den är för 944 S2/turbo i beskrivningen, men den passade rätt bra på min bil i alla fall. Fick göra ett par nya fästen, men jag har också flyttat fram kylaren lite.
Det fanns en variant som var lite tjockare än den jag köpte, men jag ville ha all plats jag kunde få mellan motor och kylare.
Det följde med två fläktar till kylaren också.
Skillnaden mot en 924 kylare är att anslutningarna är lite större nedre anslutningen är 38mm istället för 32mm (om jag inte minns fel), men anslutningen på vattenpumpen är också 38mm så man behöver ingen special-originalslang där som går från 32-38 utan en generisk Biltema flex-slang bör passa. Har inte kollat på den ingående sidan hur man löser anslutningen ännu.

Kina prylar uppenbarligen, men den skickades från Tjeckien utan tull och moms, kom hit på typ 3 dagar. Ungefär 2000 kr
924-ny-kylare.JPG
924-ny-kylare2.JPG
Like a glove!
924-ny-kylare_pa_plats.JPG

Ska se om det inte går att förbättra flödet med "lättningshål" genom framvagnsbalken. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#124 Inlägg av Cédric » 2020-02-24 13:35:34

Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#125 Inlägg av safe » 2020-02-24 13:56:30

Cédric skrev:
2020-02-24 13:35:34
Ser ut ungefär som den gorillasvetsade kylaren jag har, men den funkar :) Försöker minnas hur jag löste kylslangeriet, gick runt på biltema med skjutmått, till slut blev det hyffsat bra faktiskt, frågan är om det inte tom gick att hitta en vettig böj med 38-32mm i ändarna, + nån skarvrör. Även den lilla slangen fanns en perfekt variant på biltema som anslöt rätt på orginalplåtröret. Känns megaoverkill med extra kylhål, ska mycket till innan man överhettar en sugis 924 :)
Får ta en Biltema-expedition till.

Jag har en liten oljekylare på den också....
Får se hur länge till den är sugis! :D

Inte världens snyggaste svetsar, men det ser bättre ut efter lite mer slipande och svetsande...
Gremrör.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#126 Inlägg av Cédric » 2020-02-24 21:58:56

Hoppla, det ser spännande ut, men hur ska du få plats med FMIC när kylaren är så långt fram? I nederkant?

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#127 Inlägg av safe » 2020-02-24 22:04:26

Den får sticka fram lite! :)
Edit: Ja, i nederkant.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#128 Inlägg av Cédric » 2020-02-24 22:16:50

Kan bli hur kul som helst, tänkte du rejält med mos? Blir ju lite trassel med å hitta koppling och så över 200caca hästar, verkar ju som det går att ladda på bra mycket mer än så om man har koll.

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#129 Inlägg av safe » 2020-02-24 22:27:26

Tja, så mycket det går få ur motorn var tanken. Ingen aning hur jag ska lösa kopplingen...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
gegge
Addict
Inlägg: 2555
Blev medlem: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#130 Inlägg av gegge » 2020-02-25 07:32:33

Passade inte Audi 100 (turbo?) tryckplattan rakt på som var lite kralligare? Alla Audi 100 har 8,5" lamell, 24 spline och 13/16" axel, precis som 924.

EDIT: "Stock clutch managed to make 229whp and 266nm" och "the Audi 200 one was about 30% stiffer than the 924 one"
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#131 Inlägg av Cédric » 2020-02-25 08:49:24

Dutchpug körde ju över 400 hp i sitt standardblock, han löste nog kopplingsfrågan, kolla i hans tråd. Finns nog tom länkat av mig här på 944sverige.com

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#132 Inlägg av Cédric » 2020-02-25 08:56:12

Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#133 Inlägg av safe » 2020-02-25 08:56:23

Aha, Audi 200. Det måste undersökas närmare:

Här finns en 200 koppling för 530 Nm, det måste vara mer än växellådan klarar! :)

https://www.ddesign.nu/product/audi-200 ... WkQAvD_BwE
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
safe
Turbo-Poster
Inlägg: 772
Blev medlem: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#134 Inlägg av safe » 2020-02-25 09:17:32

Cédric skrev:
2020-02-25 08:56:12
Kolla in här, slutade med att en vevstake tiddade ut, men då var det troligtvis över 400hp och en bit över 7000rpm

http://www.944sverige.com/viewtopic.php ... ck#p277281
Yes, vet. Originalkolvar också.
Får väl försöka slå 400 hk då. :) Finns väl en begränsning i hur mycket man kan trycka igenom originalventilerna....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Användarvisningsbild
Cédric
Addict
Inlägg: 4167
Blev medlem: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#135 Inlägg av Cédric » 2020-02-25 09:49:26

Det är därför man har turbo, så slipper man vara lika beroende av portflöden, har man ett modernt laddsystem med bra verkningsgrad så kan man kompensera för sånt hyffsat långt, som i dutchpugs fall :) E85 är ju extremt tacksamt, för att hålla knackningarna borta, men du kanske inte vill hålla på med flexfuel.

Men om vi ska tillbaka till verkligheten så tycker jag ca 250 hästar som jag borde ha idag i min kärra känns rätt najs och lagom, i synnerhet iom att din bil är lättare. Med mycket mer än så måste blir behovet av bromsar och däck kanske lite annorlunda, beroende på hur man tänkt använda bilen förstås. Kör man på landsvägar så gör inte heller megamycket effekt så stor nytta eftersom man så sällan får läge att använda den :)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare