924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?

#46 Post by safe »

Saknar 3 av 4 fästen för pop-up lamporna och jag ville inte köpa nya för 220 kr/st. Så jag tillverkade ett par nya, lite plattjärn, M8 skruvar och muttrar som distans. Blir säkert inte bra, men tillräckligt för att de ska gå upp och ned... Det blir inga kostsamma investeringar på denna kaross, dyrast hittils har varit svetsgasen.
popup_fasten.jpg
Tror tyvärr att motorn (vinkelväxeln) till lysena är kass, men jag tror jag har en annan liggande.
Dock så saknar jag elkontakten till motorn, kabelhärvan till lamporna är helt sönderklippt och kontakten förstörd.
Är det någon som har ett kontaktstycke över?

Gaspedal med tävlingshistorik från Circuit de la Sarthe på plats!!! Dubblar värdet på bilen, sweet!!! :)
golv_gaspedal2.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#47 Post by safe »

Tar bort "Rosthögen" ur rubriken och deklarerar att den är nu så pass rostlagad som den kommer bli.

Den har gått från, som gtBen sa, 99% rostfri alltså endast 12 kg rost !!! till 99.96 % rostfri.

Jag saknade en 12mm bränsleslang igår annars hade kopplat in en soppapump och försökt provstarta den.

Så nästa jobb blir att montera soppapumpen (originalfästet är förstås bortrostat) försöka provstarta den, mest för kul och det vore fint att se om växellådan fungerar. Sedan riva ur motorn!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 Rost rod?

#48 Post by gtBen »

ho ho, finns det några ... :shock:

Image
blästrad, etsande primer, pulverlack

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#49 Post by safe »

Prydligt!!

För att inte förvilla någon så är det inte denna 24a utan till 931an.
Den är det inte så mycket rost på, men en del. Häller på att göra snyggt för bakaxeln. Tvättar bort allt underredsmassa. Sen lägga på ny body där den gamla är skadad och lite färg på det.

Här har jag gjort grovrent på högersida, ser bättre ut i verkligheten.
931_under_bak.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

peed
S2-Poster
Posts: 251
Joined: 2007-04-22 18:44:40
Bilmodell: 968 CS/Turbo
Årsmodell: 1992
Location: Revsudden
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#50 Post by peed »

Kommer bli snyggt det där Magnus!

Alltid gutt och återmontera när det är rent och med fräscha grejer.

Har lite dåligt samvete dock för min gamla gaspedal! Orolig att den kommer bli deprimerad om du inte får fart snart på Ratrodden!?
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#51 Post by gtBen »

safe wrote:Prydligt!!
För att inte förvilla någon så är det inte denna 24a utan till 931an.
Precis, här är mer 931-grejor som har varit hos elförzinkaren efter blästring.

Image

Image

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#52 Post by safe »

Min kompis Pärs sambo/särbo åkte på yoga-retreat under påsken så Pär åkte på Porsche-retreat med mig till garaget i Kalmar. #alternativpåsk :)

Med en soppapump som jag satte dit förra gången och med nya tändkablar så startade bilen! Med nya stift och ett nytt fördelarlock så gick den ännu bättre.
Den startar på 2 sekunder och har stabil tomgång kall (kanske inte jättekall) som varm. När den fått lite värme så svarar den bra på gas, känns som en standard 924 effektmässigt, varken mer eller mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=4CA82uz ... L&index=33" onclick="window.open(this.href);return false;

Här rullar den för första gången för egen maskin i min ägo. Bilen besiktigades senast 2010 och ställdes av 2011, vet inte när den kördes senast. Lura er inte på att den ser blank ut bak, jag har spraymålat med blå färg utan något som helst underarbete.
https://www.youtube.com/watch?v=DUacwEy ... L&index=32" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter några fler timmar så fick vi igång alla lampor, vindrutetorkare etc. Popup lysena funka ej ännu. Lagom till belysningen kom igång så slutade det snöa (snöstorm i Kalmar på Påskdagen). Lämpligt nog står bilen på väldigt gamla dubbdäck. :)
https://www.youtube.com/watch?v=jkrTLXh ... 31&list=WL" onclick="window.open(this.href);return false;

Växellådan verkar fungera hyggligt som tur är!

Kvar att göra, typ...
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.
*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också,
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.

Sen kan den besiktigas!


Så om någon har ett expansionskärl köper jag gärna det. En brun/beige/svart matta skulle kunna stå på en inköpslista också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#53 Post by safe »

Måste lägga på ett par punkter på att göra listan:
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".

Tror inte bilprovningen uppskattar rostiga bromsrör och rostiga+läckande bensinledningar.... å det gör inte jag heller...
Tyvärr hade jag inte mitt bromsrörsverktyp på rätt plats, så det får bli en annan gång. Biltema har bränslerör endast i 8 mm men det löste problemet med returen. På trycksidan är det 10mm så det får jag nog lösa med slang.

Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#54 Post by gtBen »

safe wrote:Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
Du är en hejare på att svarva, och även på fräsning :#cheers:

Bengt :mrgreen:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#55 Post by safe »

gtBen wrote:
safe wrote:Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
Du är en hejare på att svarva, och även på fräsning :#cheers:

Bengt :mrgreen:
Vad kan gå fel med en sådan lärare!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#56 Post by gtBen »

det var lite "snillen spekulerar" över det när vi letade bland rattar och spakar på fräsen 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#57 Post by QV_ »

safe wrote: Biltema har bränslerör endast i 8 mm men det löste problemet med returen. På trycksidan är det 10mm så det får jag nog lösa med slang.
När jag bytte på fruns 924 så jagade jag just 10mm ledning till trycksidan.
Det vart tillslut 10mm presolrör på bauhas med tillhörande klämringskoppling och stödhylsa för skarvning mot bilens järnrör. Ville inte just då plocka ner tanken så jag kom bara fram och lite förbi bakaxeln.
Presolskumet var inte så tungt att skära av och slänga.

Nu vet jag att det finns ett visst motstånd mot kopparrör och bensin men det är inget som jag praktiskt har upplevt något besvär av.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#58 Post by safe »

Att-Göra-Listan
==============
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.

*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också.
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
*Byta vindruta
*Spacers till nya fälgarna
*Nya däck.
*Besiktning!!

Listan har blivit lite längre, men några punkter är avklarade!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1415
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#59 Post by safe »

Hittade lite coola fälgar på Blocket som jag bara var tvungen att ha. De kräver dock rejält med spacers fram för att få plats. Däck med "bra mönster" som det stod i annonsen, det vet ni vad det betyder... De är så gamla att de saknar datummärkning.
924_nya_fälgar2.JPG
924_nya_fälgar1.JPG
Mattan var bara så sunkig och vidrig att jag inte ens vill ta i den. Så jag fick tag på en mattsats av en forummedlem, tänkte först ha den i Turbon, men kom på att mattan är från en 944a så den passar inte helt bra i en 924a. Men här duger det bra. Jättefin matta annars, lade lite ljuddämpning under mattan också.
Bild som säger ingenting:
924_nya_mattan.JPG
Bra med oömt tak !! :)
924_oömt_tak1JPG.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -79 Rat rod?

#60 Post by QV_ »

safe wrote:Att-Göra-Listan
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
Jag använde klämringskopplingar till VVS 10mm inköpt på lämpligt varuhus och skarvade med 10mm kopparör. Glöm inte stödhylsa till kopparröret. Mycket säkrare än slang och dubbla slangklämmor ifall det fanns i tanken.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users