924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Spaken verkar fungera.
Dragkroken är original tror jag.
Dragkroken är original tror jag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Skulle du kunna fota infästningen mot ramen? , som jag sett i nån manual nånstan tror jag Hade eventuellt tänkt använda infästningen fast till nåt helt annat.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Hade lite tveksamheter med fjäderbenslagringarna, de lät konstigt med bilen upphissad. Nu hörde jag att de behöver ha vikt på sig för att fungera som tänkt.
Lagren i mina var ok, tryckte in lite mer fett, bytte ut metall delarna mot guleloxerade.
Lagren i mina var ok, tryckte in lite mer fett, bytte ut metall delarna mot guleloxerade.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Fick till en liten provtur. Bak änden satte sig lite, blev nästan perfekt. En lätt rake på drygt 1 grad på tröskeln.
Hjulinställning nästa!!
Körmässigt så slirade inte kopplingen länge!!!
Så mappning behöver bokas också.
Hjulinställning nästa!!
Körmässigt så slirade inte kopplingen länge!!!
Så mappning behöver bokas också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Riktigt kul, ser fram emot att se lite mer av din framfart när den lever, har glömt bort va var det för turbo?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Var tvungen att kolla upp fakturan...
Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63
Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).
Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Blir kul att se hur den funkar, det är ju en hyffsat stor laddare det där. Kollade lite snabbt på mappen och den ser ut att vara gjord för höga laddtryck (1.5+), får se om du är modig nog att utnyttja turbon ta det i steg och kör en stund för att se att allt lirar.safe wrote: ↑2022-02-06 18:15:52Var tvungen att kolla upp fakturan...
Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63
Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).
Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Precis. Ville ha en turbo som klarar högaladdtryck. Denna motorn är ju helt standard, så jag tänker att 1 bar på E85 får vara en rimlig nivå. När jag får klart "nästa" motor med Omega-kolvarna och bättre stakar så tänker jag 1.5 till 2 bar. Lite luft ska det väl gå att trycka genom den där sura toppen!Cédric wrote: ↑2022-02-06 22:40:56Blir kul att se hur den funkar, det är ju en hyffsat stor laddare det där. Kollade lite snabbt på mappen och den ser ut att vara gjord för höga laddtryck (1.5+), får se om du är modig nog att utnyttja turbon ta det i steg och kör en stund för att se att allt lirar.safe wrote: ↑2022-02-06 18:15:52
Var tvungen att kolla upp fakturan...
Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63
Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).
Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.Cédric wrote: ↑2022-02-07 21:02:48 Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar
Jaha, finns det de som är nyfikna!
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
safe wrote: ↑2022-02-07 21:36:41Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.Cédric wrote: ↑2022-02-07 21:02:48 Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar
Jaha, finns det de som är nyfikna!
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...
Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Min 911 har en torsendiff så det gick bra.... Vart körde du din bil Trendab?Cédric wrote: ↑2022-02-07 22:20:40safe wrote: ↑2022-02-07 21:36:41
Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.
Jaha, finns det de som är nyfikna!
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...
Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Jag körde hos ultra motor, för dom har en rototest. Köra på rullar med all osäkerhet det för med sig är inte intressant för mig, samt att det måste vara styrd dyno så man kan bestämma ramphastigheten.safe wrote: ↑2022-02-07 23:04:26Min 911 har en torsendiff så det gick bra.... Vart körde du din bil Trendab?Cédric wrote: ↑2022-02-07 22:20:40
Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1424
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Hubbdyno eller rullar det verkar finnas delade meningar om det när man pratar med de som använder dom... Bromsade/styrda rullar har väl de flesta idag.
Du har väl inte diffbroms i bilen?
Du har väl inte diffbroms i bilen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users