924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#136 Post by safe »

Jo, turbon hjälper till :) Får se vilken turbo de blir i slutändan, har en billig "eBay Garret" som mockup, men den kommer nog inte motorn klara av att spinna upp...

Definitivt blir det E85 och en flexfuel givare också. Troligtvis ett MaxxECU som styrning.

250 hk räcker långt, det har du rätt i. Har inte tänkt köra bana med bilen, ska bli mer en busig gatbil som fortfarande är bekväm att vardagsköra. Det sänker "hållbarhetskraven" när man bara utnyttjar motoreffekten kortare perioder.
Min 951 laddade 1.5-1.7 bar (i princip så mycket turbon kunde) och den höll i alla fall det året jag hade den och åren innan jag köpte den. Det borde den inte göra i längden, men trycker man bara på då och då, vid enstaka accelerationer kan man komma undan med det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#137 Post by Cédric »

välj inte en för liten turbo som du pressar för hårt, det skapar onödigt mycket stress på motorn, och gör knackproblematiken värre. Men absolut så är gatkörning enormt mycket mindre påfrestande, det innebär ju helt andra saker än att gasa på riktigt.

Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#138 Post by safe »

Cédric wrote: 2020-02-25 15:30:58 Jag hade nog valt en mitsubishi Td04 19T för ett sånt bygge, borde ligga fint kring 250-300 hästar med väldigt bra körbarhet. Gjorde lite motorsimuleringar på lite olika turbos och kom fram till att den passade rätt bra har jag för mig.
Antagligen en mer förnuftigt val än den jag har nu....
Men jag funderar på att kopiera Dutchpug med en GT3071R .86 eller liknande. Den verkar ha verkningsgrad uppåt 2 bar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#139 Post by Cédric »

Jasså såpass, det är rejält mycket mer turbo jämfört med en td04. Joakim.S hade sin garrett till salu den satt på ett 931 grenrör just då iaf, vet inte om han har kvar den.

Finns ju andra alternativ typTD005-20G i samma storleksklass. Eller smuggla hem en EFR 6258 i bagaget från usa :)

Men känns lite overkill med så stor laddare ändå, beroende på mål förstås, men det kommer ju kosta en del i respons helt klart.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#140 Post by safe »

Jag var nääästan klar med den fysiska placeringar av allt, men så var det en liten grej som fick biverkningar med platsbrist. Det blev flera saker som kom lite för nära turbon för att jag skulle vara nöjd. Så jag flyttade turbon till att sitta precis framför motorn. Från början hade jag inte plats med det, men med nya kylaren och dess placering så har jag det.
turbo_ny_placering_1.JPG
Bestämde att en rejäl intercooler borde finnas på plats också.
intercooler_1.JPG
Med "lätt" modifiering passar den som en smäck... Ska till lite fästen också.
intercooler_2.JPG
Lätta modifieringar.
intercooler_3.JPG
Lite "speed holes" genom "framvagnsbalken" för luftflöde. Framvagnsbalk inom citattecken för att den inte är mer än 0.8mm ytterplåten förstärkt av en 1.2mm plåt. Fick tillbaka lite styvhet med 1.2mm plåten ihopsvetsad med den tunna ytterplåten!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#141 Post by 964RS »

Full fart i verkstaden! 👍

Den plåten är verkligen tunn. Jag satte upp fästet för oljefilterhållaren där och blev rejält paff över hur tunn plåten var.

Du råkade se om balken är ihålig bakåt till hålet vid passagerarens fötter eller om det är några skiljeväggar?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#142 Post by Cédric »

Kul att bygget rullar på! Går det skärma av på nåt sätt för att inte grilla remarna?

Fick mig att tänka på det gamla klassiska BAE turbo kitet som fanns en gång i tidens :)
bae_009.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#143 Post by safe »

964RS wrote: 2020-04-16 10:14:22 Full fart i verkstaden! 👍

Den plåten är verkligen tunn. Jag satte upp fästet för oljefilterhållaren där och blev rejält paff över hur tunn plåten var.

Du råkade se om balken är ihålig bakåt till hålet vid passagerarens fötter eller om det är några skiljeväggar?
Jag tittade inte in så noga, men det satt en förstärkning längst fram där skruvarna för stötfångarfästet sitter. Sat också något vid fästena för popupp mekanismen, typ 3-kantiga lite tjockare plåtar. Inga heltäckande mellanväggar, men det är grejer i vägen om du skulle dra något i dem. Men de går nog att krångla sig förbi.

Troligen sitter det förstärkningar där det finns fästen för något, typ krängningshämmare tex.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#144 Post by safe »

Cédric wrote: 2020-04-16 10:53:05 Kul att bygget rullar på! Går det skärma av på nåt sätt för att inte grilla remarna?

Fick mig att tänka på det gamla klassiska BAE turbo kitet som fanns en gång i tidens :)

bae_009.jpg
Cool bild, så hade jag turbon innan, nu har jag flyttat den närmare centrum.

Jo, det finns plats nu att göra en värmesköld för remmarna, det var ett av problemen jag hade innan. Tar man bort strålningsvärmen så blir det ju hyggligt lyftflöde bakom kylaren.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#145 Post by safe »

Hunnit med lite grejer.
Intercoolern är på plats:
intercooler_pa_plats.JPG
Kolvar har kommit hem, kolvar och block är på Värmdö motorteknikför att borras.
kolvar_1.JPG
kolvar_2.JPG
Turbon modifieras med en 90 gradersböj för att komma rätt till intercoolern.
Mina TIG-skills är sådär än så länge... skyller på att jag saknar fotpedal och talang.
turbokompressor_90_grader.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#146 Post by 964RS »

Tänk vad kolvar är fina när dom är nya. Vad blir det för kompression?

Kan förresten berätta att balken är ihålig ända från början till slut. Det sitter en U-formad förstärkningsbalk vid framvagnsbryggan det är allt. Har nu fört igenom en AN-12 från utrymmet vid passagerarfötterna fram till där du har svetsat.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#147 Post by safe »

Det är original spec på kolvarma, så 9,3:1. Blocket ska planas av lätt och så ska jag se om jag hittar en så tunn cometics packning som möjligt. Hoppas jag kan hamna runt 9,5:1.

Har du ställt olje tanken imne i bilen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

964RS
Site Admin
Posts: 204
Joined: 2015-11-09 00:41:05
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#148 Post by 964RS »

safe wrote: 2020-05-06 06:16:58 Har du ställt olje tanken imne i bilen?
Perfekt, då får du bra drag från botten.

Finns inte så mycket annan plats än inne i bilen om det du vill ha lite volym och någorlunda korta slangar. Men för att svara på din fråga både ja och nej. Tanken är på 2,5 gallon och ungefär så hög att den får plats mellan golv och motorhuv. Ett hål har tagits upp i gamla batteribaljan där tanken sänks ner. Utrymmet skärmas av och isoleras. Passageraren får nöja sig med halva fotutrymmet sidledes.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#149 Post by safe »

964RS wrote: 2020-05-06 07:06:42
safe wrote: 2020-05-06 06:16:58 Har du ställt olje tanken imne i bilen?
Perfekt, då får du bra drag från botten.

Finns inte så mycket annan plats än inne i bilen om det du vill ha lite volym och någorlunda korta slangar. Men för att svara på din fråga både ja och nej. Tanken är på 2,5 gallon och ungefär så hög att den får plats mellan golv och motorhuv. Ett hål har tagits upp i gamla batteribaljan där tanken sänks ner. Utrymmet skärmas av och isoleras. Passageraren får nöja sig med halva fotutrymmet sidledes.
Låter vettigt!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod?

#150 Post by safe »

Börjat med lite laddluftrördragning.
Sniken så jag köper ingen "bead roller" men jag hittade ett DIY tips på nätet. Så jag tillverkade mig ett litet verktyg som funkade överraskande bra.
DIY-bead-on-pipe.JPG
DIY-bead-roller.JPG
Går förstås att göra lite bättre, men tror det ska funka helt ok!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users