924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#286 Post by safe »

Spaken verkar fungera.
Dragkroken är original tror jag.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#287 Post by Cédric »

Skulle du kunna fota infästningen mot ramen? , som jag sett i nån manual nånstan tror jag Hade eventuellt tänkt använda infästningen fast till nåt helt annat.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#288 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-01-31 22:11:07 Skulle du kunna fota infästningen mot ramen? , som jag sett i nån manual nånstan tror jag Hade eventuellt tänkt använda infästningen fast till nåt helt annat.
20220201_081538.JPG
20220201_081551.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#289 Post by safe »

Hade lite tveksamheter med fjäderbenslagringarna, de lät konstigt med bilen upphissad. Nu hörde jag att de behöver ha vikt på sig för att fungera som tänkt.
Lagren i mina var ok, tryckte in lite mer fett, bytte ut metall delarna mot guleloxerade.
20220131_200017.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#290 Post by safe »

Fick till en liten provtur. Bak änden satte sig lite, blev nästan perfekt. En lätt rake på drygt 1 grad på tröskeln.
20220205_190632.JPG
Hjulinställning nästa!!

Körmässigt så slirade inte kopplingen länge!!!
Så mappning behöver bokas också.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#291 Post by Cédric »

Riktigt kul, ser fram emot att se lite mer av din framfart när den lever, har glömt bort va var det för turbo? :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#292 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-06 17:07:01 Riktigt kul, ser fram emot att se lite mer av din framfart när den lever, har glömt bort va var det för turbo? :)
Var tvungen att kolla upp fakturan...

Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63

Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).

Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#293 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-06 18:15:52
Cédric wrote: 2022-02-06 17:07:01 Riktigt kul, ser fram emot att se lite mer av din framfart när den lever, har glömt bort va var det för turbo? :)
Var tvungen att kolla upp fakturan...

Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63

Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).

Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
Blir kul att se hur den funkar, det är ju en hyffsat stor laddare det där. Kollade lite snabbt på mappen och den ser ut att vara gjord för höga laddtryck (1.5+), får se om du är modig nog att utnyttja turbon :) ta det i steg och kör en stund för att se att allt lirar.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#294 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-06 22:40:56
safe wrote: 2022-02-06 18:15:52

Var tvungen att kolla upp fakturan...

Borg Warner S200 SX-E 7070 -S252 0,63

Loggade en repa på 2an och den började ladda strax under 3000 och kom upp i 0.5 (wastegate fjädern) vid strax under 4000. Den känns rätt stark där mellan 4 och 6000 (där jag har ett varvstopp nu).

Ska försöka få laddtrycksregleringen att fungera så den kan hålla emot fjädern i wastegaten och få den att spoola lite snabbare och reglera upp laddtrycket.
Blir kul att se hur den funkar, det är ju en hyffsat stor laddare det där. Kollade lite snabbt på mappen och den ser ut att vara gjord för höga laddtryck (1.5+), får se om du är modig nog att utnyttja turbon :) ta det i steg och kör en stund för att se att allt lirar.
Precis. Ville ha en turbo som klarar högaladdtryck. Denna motorn är ju helt standard, så jag tänker att 1 bar på E85 får vara en rimlig nivå. När jag får klart "nästa" motor med Omega-kolvarna och bättre stakar så tänker jag 1.5 till 2 bar. Lite luft ska det väl gå att trycka genom den där sura toppen!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#295 Post by Cédric »

Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#296 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-07 21:02:48 Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar :)
Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.

Jaha, finns det de som är nyfikna! :)
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#297 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-07 21:36:41
Cédric wrote: 2022-02-07 21:02:48 Går säkert köra mer än så på standard bottendelen om du inte blir alldeles för ivrig med tändningen, antar att du läst den gamla tråden om "project black". Men det är ju mycket som är nytt med bilen, så börja lungt är ju bra. När tror du att det bär iväg till bromsning? Vi är några stycken nyfikna som ivrigt sitter å väntar :)
Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.

Jaha, finns det de som är nyfikna! :)
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...

Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#298 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-07 22:20:40
safe wrote: 2022-02-07 21:36:41

Jo, jag har läst Project Black, det är lite av inspirationen.

Jaha, finns det de som är nyfikna! :)
Jag ska leta efter någon som kan mappa/bromsa den och boka en tid. Helst någon lite söder ut så jag inte behöver släpa så långt, jag tror jag vill släpa bilen....
Ska ringa stället där jag mappade 911-69an sist. När jag pratade med dom då så sa de att de bara kunde mappa bilar med diffbroms pga att de hade hubdyno och den saknar koppling mellan höger och vänster. Jag tycker det låter konstigt, majoriteten av alla bilar saknar väl en diffbroms, så låter lite korkat...

Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno
Min 911 har en torsendiff så det gick bra.... Vart körde du din bil Trendab?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#299 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-07 23:04:26
Cédric wrote: 2022-02-07 22:20:40


Det låter väldigt konstigt, så dom kan alltså bara köra bilar med svetsdiff då om dom vill ha båda sidorna kopplade? Oavsett om man har diffbroms eller ej ska den ju inte vara i nåt större ingrepp under bromsningen. Har aldrig hört nåt sådan om hubdynos, körde även min i en hybdyno
Min 911 har en torsendiff så det gick bra.... Vart körde du din bil Trendab?
Jag körde hos ultra motor, för dom har en rototest. Köra på rullar med all osäkerhet det för med sig är inte intressant för mig, samt att det måste vara styrd dyno så man kan bestämma ramphastigheten. :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#300 Post by safe »

Hubbdyno eller rullar det verkar finnas delade meningar om det när man pratar med de som använder dom... Bromsade/styrda rullar har väl de flesta idag.

Du har väl inte diffbroms i bilen?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users