924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#526 Post by safe »

Hade bilen på lyften igår för att göra om upphägningen av avgasröret. Nu sitter det lite stadigare och kanske 2 cm högre upp.

Upptäckte att växellådan verkar läcka olja från difflock sidan. Lite oroande för jag är ganska säker på att jag bytte packboxarna...
Måste undersöka närmare så det inte är locket som börjat ge sig, mycket vrid som trycker på det.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#527 Post by Joakim.S »

Säg till om du hittar något difflock som är starkt och överkomligt

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#528 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2023-09-09 11:34:36 Säg till om du hittar något difflock som är starkt och överkomligt
Finns väl flera på andra sidan Atlanten, men inte så överkomliga med dagens krona.
Billigast är varianten Perrys motor kör med.
Svarva ner utsidan på locket plant, skär ut en 8mm rostfri plåt i samma form som locket och bulta fast allt med längre pinnskruvar.
Så har jag det på min 915.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#529 Post by Joakim.S »

Ok låter som en bra grej, blir så fult när dreven klättrar på varandra

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#530 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2023-09-09 13:03:54 blir så fult när dreven klättrar på varandra
Jo, jag vet....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#531 Post by Cédric »

Hmm, skulle kunna 3D scanna ett lock, CADa en plåt och beställa färdigskurna bitar. Borde kunna bli rätt prisvärda bitar.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#532 Post by Joakim.S »

Lär bli en grymt stark gavel med den rostfria plåten på,
Kanske går att limma med något bra lim epoxi eller något annat så Blir det ännu bättre

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#533 Post by safe »

Hade jag haft en cad ritning, hade jag nog kunnat fixa skärningen billigt. Har en bekant som jobbar med rostfritt och har en laser eller vattenjet.

Precis, fylla utrymmet mellan locket och plåten med epoxy!

Tänkte svarva ett av mina lock, men min svarv saknar typ 1 cm i dubbhöjd...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#534 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-09-09 17:39:30 Hade jag haft en cad ritning, hade jag nog kunnat fixa skärningen billigt. Har en bekant som jobbar med rostfritt och har en laser eller vattenjet.

Precis, fylla utrymmet mellan locket och plåten med epoxy!

Tänkte svarva ett av mina lock, men min svarv saknar typ 1 cm i dubbhöjd...
Har du ett löst lock liggandes som jag skulle kunna utgå från?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#535 Post by safe »

Det har jag i Kalmar. Ska ta med det upp om nån vecka.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#536 Post by Joakim.S »

Jag har nog något lock 🤔

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#537 Post by Cédric »

Kan ha en reservlåda nånstans i gömmorna här, men har inte plats att ta fram å skruva isär den just nu. Totalt kaos just nu med både formelbilen och 924an i bitar. Hoppas komma nån vart med dom snart :/

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#538 Post by safe »

Testade att chucka upp locket i min Blomqvist svarv, tyvärr är locket 5-10 mm för stort för att det ska gå.... Funderar på att modda svarven med en spacer mellan bädd och "head stock" (vad det nu heter på svenska).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1427
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#539 Post by safe »

Har felsökt min ventilation i bilen, det har blåst dåligt i centerutblåset och samtidigt varit lite varmt i den nedre regionen av bilen.

Detta var ventilations utsläppet som satt där. Den går bara rakt in 5 cm och slutar där, ansluter inte till nånting. Inte så lustigt att det var dåligt flås i den...
924-ventilation_brun.JPG

Så här ska det se ut på en 924a , den har kanaler som går ner och ansluter mot en annan del som ansluter mot fläktenheten. Självklart så var det lite plastklips och kanter avbrutna. Fixades med tejp och "klet på tub".
924_ny_center_vent.JPG
Så var man glad tills man undrade vad som saknades här... Men det förklarar varför det varit varmt runt fötterna....
Min turbo är komplett, så jag vet vad som ska sitta där nu. Tror jag bockar till ett lock i plåt och säkrar det med "klet"...
Det är alltså själva värmeväxlaren som sitter här och inter riktigt hålls på plats samt att luft/varm luft kan gå vid sidan och komma ut i coupen.
924_saknat_värmepaket_lock.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering, mappad.

#540 Post by Cédric »

Den slutar aldrig bidra med nya överraskningar :), det där måste nån verkligen slängt ihop bara för att sälja iväg den, eller?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]