Ja, ungefär, vi hade väl kanske 15 plusgrader ute.
924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod - Testfas
Inte gjort något på 924an, väntar på lite grejer till inredningen.
Har fått en approximering utskuren av förstärkningsplåten från only944.
Den lilla distansen för kopplingscylindern ska vara 0.5 mm i ena änden och 3 mm i andra. Mina är 3mm jämntjocka, får fundera ut hur jag slipar detta när behöver dom...
Har fått en approximering utskuren av förstärkningsplåten från only944.
Den lilla distansen för kopplingscylindern ska vara 0.5 mm i ena änden och 3 mm i andra. Mina är 3mm jämntjocka, får fundera ut hur jag slipar detta när behöver dom...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
911an stod på lyften när det var dags för slalom med Sportvagnsklubben.
Första gången jag kör bilen lite aktivt.
Det gick väl sådär.... Jag kom inte sist i alla fall, men typ 17 sekunder efter vinnaren som jag brukar kunna matcha betydligt närmare i 911an.
*Gick inte komma iväg alls i starten när den inte har laddtryck, får väl aktivera "launch control" i sprutet för att bygga laddtryck.
*Vänster framhjul tar i skärmkanten brutalt mycket i högersvängar, det var bara högersvängar i banan denna gång...
*Att växla gick sådär när man gör det lite brutalare.
*Hjulen lite förstora för utväxlingen på 2an.
Men jag har inte byggt bilen för slalomkörning, men bra aktivitet för att testa ut svaga punkter.
Apropå svaga punkter.
Jag körde runt med bilen hela lördagen, körde den 5 mil "hem" för kvällen. På söndagsmorgonen skulle jag hem till Bengt (GTben) och putta ut hand 924 ur garaget och hämta hans 911 från vintergaraget.
Nu startade inte fanskapet! Bränslepumpen helt död. Lite snabb felsökning gav inget resultat.
Ignorerade det hela och promenerade till Bengt och hjälpte till att flytta runt bilar, hans 911 ville inte heller starta så det kändes som en sån där söndagsmorgon....
Vi tog dock en liten åktur med hans Yaris GR på slingriga asfaltsvägar, fantastiskt grep en modern bil har. Det var en höjdpunkt denna helg!!
Var lite begränsad på en parkeringsplats och utan mina verktyg så det blev glassbilsambulans till verkstan. Svärden bak har glidit lite och bakänden har satt sig lågt... Efter en timmes felsökning så hittade jag att jag kopplat sprutet och det nya bränslereläet via den gamla originalsäkringen, trodde jag kopplat förbi detta. Jag testade så klart att snurra lite på säkringen men den ville inte vara med ändå. Klippte bort lite extra kablar inklusive gamla säkringen, lödde ihop sladdarna och så så är det problemet löst. Pumpen är avsäkrad tidigare, närmare ECUn och nya bränslepumpsreläet.
Första gången jag kör bilen lite aktivt.
Det gick väl sådär.... Jag kom inte sist i alla fall, men typ 17 sekunder efter vinnaren som jag brukar kunna matcha betydligt närmare i 911an.
*Gick inte komma iväg alls i starten när den inte har laddtryck, får väl aktivera "launch control" i sprutet för att bygga laddtryck.
*Vänster framhjul tar i skärmkanten brutalt mycket i högersvängar, det var bara högersvängar i banan denna gång...
*Att växla gick sådär när man gör det lite brutalare.
*Hjulen lite förstora för utväxlingen på 2an.
Men jag har inte byggt bilen för slalomkörning, men bra aktivitet för att testa ut svaga punkter.
Apropå svaga punkter.
Jag körde runt med bilen hela lördagen, körde den 5 mil "hem" för kvällen. På söndagsmorgonen skulle jag hem till Bengt (GTben) och putta ut hand 924 ur garaget och hämta hans 911 från vintergaraget.
Nu startade inte fanskapet! Bränslepumpen helt död. Lite snabb felsökning gav inget resultat.
Ignorerade det hela och promenerade till Bengt och hjälpte till att flytta runt bilar, hans 911 ville inte heller starta så det kändes som en sån där söndagsmorgon....
Vi tog dock en liten åktur med hans Yaris GR på slingriga asfaltsvägar, fantastiskt grep en modern bil har. Det var en höjdpunkt denna helg!!
Var lite begränsad på en parkeringsplats och utan mina verktyg så det blev glassbilsambulans till verkstan. Svärden bak har glidit lite och bakänden har satt sig lågt... Efter en timmes felsökning så hittade jag att jag kopplat sprutet och det nya bränslereläet via den gamla originalsäkringen, trodde jag kopplat förbi detta. Jag testade så klart att snurra lite på säkringen men den ville inte vara med ändå. Klippte bort lite extra kablar inklusive gamla säkringen, lödde ihop sladdarna och så så är det problemet löst. Pumpen är avsäkrad tidigare, närmare ECUn och nya bränslepumpsreläet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by safe on 2022-05-09 09:39:12, edited 2 times in total.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Nästa steg i bilens process på gång. "Kasta pärlor åt svinen" sa garagekompisen, kan inte direkt säga att han har fel....
Vinyl och blå/grön schottenkaro.
Vinyl och blå/grön schottenkaro.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Kul att du kört med den, körde du konbana med traktordäcken?? Du kanske borde ha en extra uppsättning 15x7 med typ 205or och klistriga däck för sådana övningar. Schyssta stolar, är det så den levererades en gång i tiden?
Har inte haft problem med att svärden glidit, du hade väl nya om jag minns rätt? Kanske lite halare i början pga ytbehandlingen, eller inte dragit nog, krävs ju rätt saftiga moment.
Har inte haft problem med att svärden glidit, du hade väl nya om jag minns rätt? Kanske lite halare i början pga ytbehandlingen, eller inte dragit nog, krävs ju rätt saftiga moment.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Japp, med traktordäcken. De är inte helt tokiga, mjukt gummi, hårda stommar. En rallyåkare där sa att när de blir nedslitna så greppar de bra på asfalt. Har en uppsättning 16" plåtisar som jag tänkte kränga på några 205or i låg profil för såna här övningar.Cédric wrote: ↑2022-05-09 11:59:13 Kul att du kört med den, körde du konbana med traktordäcken?? Du kanske borde ha en extra uppsättning 15x7 med typ 205or och klistriga däck för sådana övningar. Schyssta stolar, är det så den levererades en gång i tiden?
Har inte haft problem med att svärden glidit, du hade väl nya om jag minns rätt? Kanske lite halare i början pga ytbehandlingen, eller inte dragit nog, krävs ju rätt saftiga moment.
Angående svärden så är det nog en kombination av att de är lite hala och att jag dragit för klent.
Stolarna är egen design, ingen aning om hur de en gång såg ut. Stolarna som satt i är troligen från en 944 (eller kanske en 924 turbo) som mycket annat av inredningen.
Ska hämta baksätet nu i veckan och klä om dörrarna i samma tyg.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Härliga arbetsställningar
nattvarden; denna duger som uppvärming
ostbågen; men ett bättre namn skulle kunna vara sälen
nattvarden; denna duger som uppvärming
ostbågen; men ett bättre namn skulle kunna vara sälen
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Tur man är smärt och smidig, som en säl....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 166
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Den sista ergonomiska arbetsställningen känner man ju igen!
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Nu har inredning kommit i. Dörrsidorna kvar, har hittat bruna armstöd för att byta ut de beigea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Snyggt bara hellack kvar nu då, så får du sluta kalla den rat rod
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Nja, tycker den är cool som den är. Men nu är den trevlig invändigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Tack!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 57
- Joined: 2021-05-04 07:46:27
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod
Feta stolar !
Who is online
Users browsing this forum: No registered users