924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#316 Post by safe »

Idag blev det hjulinställning.
Ca 0.5 grader camber fram, 1 grad bak, lite toe in både fram och bak. I princip allt inom det "gröna" intervallet i datorn, utom cambern bak.

Kan jag stryka en punkt på listan innan mappning
*Hjulinställning
*Nya tändstift Typ, köpt en uppsättning nya att ta med till mappningen
*oljebyte Bara den finaste Biltemaoljan, helsyntet 5w50, är god nog för min bil! (ja, näst finaste kanske, 10w60n är lite dyrare...)
*dragögla fram Temporärt med sling runt framvagnsbalken och uppvirat runt kylarinfästningen jag tillverkat, tror jag kan dra i slinget utan att trycka sönder något.
*Byta kylarfläkt
*Fixa litet glykolläckage. Tror jag hittat läckan iaf.
*Mappa motorn
*vindrutetorkarna tröga Hittar inget tokigt annat än att kontakten var oxiderad, går lite bättre nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#317 Post by safe »

Idag var det mappning. Gick i princip väldigt bra.
Alla delar sitter kvar där ska.
Kunde dock inte mappa på e85, inte lönt. Kopplingen ger upp vid precis över 1 bar i laddtryck och det går bra på 98 oktan.
20220304_135455.JPG
20220304_142101.JPG
Men är ganska nöjd med 236 Hk på hjulen. Han sa att man kunde räkna med ca 40 Hk till i motorn. Det är vad han sett när han kört motor löst i bänk och sen i bilen (liknande motor).

Nu får jag fundera på kopplingen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#318 Post by Cédric »

Roligt att motorn funkade så bra, trist med kopplingen, hade inte du spec koppling på den?

Enligt rototest som förr hade hela sitt bibliotek av hundratals mätta fabriksbilar online inkl statistik, så låg medelbilen ungefär kring hjuleffekt 0.9 ggr motoreffekt.

Vad är planen med kopplingen nu? Inte det roligaste jobbet man kan göra, eller ska du sänka laddtrycket å köra lite?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#319 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-03-05 12:55:47 Roligt att motorn funkade så bra, trist med kopplingen, hade inte du spec koppling på den?

Enligt rototest som förr hade hela sitt bibliotek av hundratals mätta fabriksbilar online inkl statistik, så låg medelbilen ungefär kring hjuleffekt 0.9 ggr motoreffekt.

Vad är planen med kopplingen nu? Inte det roligaste jobbet man kan göra, eller ska du sänka laddtrycket å köra lite?
Jo, en Spec stage 2+. Ska maila dom och fråga, kan vara så att den behöver köra in lite.
Martin på Luntec som mappade den tyckte jag skulle stoppa in en sinterlamell bara, jag är tveksam har kört det förut på 911an. Men det kanske är en quick fix.
Just nu kör jag vidare på 1 bar, drar riktigt bra, som en chippad 951a typ.

Men torpedväggen flexar rejält när jag kopplar, det måste jag fixa. Läcker lite glykol också från olika slangar.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#320 Post by Cédric »

Hur mycket är det egentligen tänkt att spec2+ ska klara, 370N ca är ju rätt rejält. Slirade den vid momentpeaken eller hela vägen? Annars kanske det hade varit tacksamt för koppling och drivlina att ha lite lägre tryck vid låga varvtal och sen krypa upp högre när momentkurvan dyker ner. Hård sinterlamell brukar ju vara en anledning till att folk slutar köra sina bilar på gata, finns det inte fler steg att gå innan sinter? Blir ju stöddigt för vajerkopplingen helt klart men det verkar ju redan vara lite utmanande.

Som tidigare visat av andra så funkar överladdning kanon på dom här bilarna, med den effekten går det redan riktigt fort, hoppas du håller dig på vägen :

Vilken ramphastighet körde ni med i det svepet?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#321 Post by safe »

Vet inte hur mycket kopplingen ska klara, nästa steg är hel sinter, denna har sinter på ena sidan och organisk på andra.
Den slirade när men rampade upp, förlängning på momentkurvan ovan. Det kanske är bra för växellådan att den slirade...

Jag tyckte mig se att han körde sveper på ca 5-6 sekunder, han ändrade det beroende på hur stort varvtal område han svepte.

Men duktig kille, har en hel maskinverkstad, flödesbänk etc. Bygger mycket dragracing motorer och kör en del också.
För 10 år sedan var han först över 400km/h i den klassen han tävlade i, fråga mig inte vilken...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#322 Post by Eddie Varvstopp »

Kul att den är på rull :D men rätt störigt med kopplingen. Hoppas det löser sig smidigt.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#323 Post by safe »

Fick låna en förstärkningsplåt av Gegge, tack så hemskt mycket!
Ska rita av denna för att fixa torpeden som flexar vilt!
924-koppling-förstärkningsplåt.JPG

Angående kopplingen så ska Spec stage 3+ klara av 500 Nm. Blir nog en sån, kommer bara bli 8500kr fattigare!
Kanske någon som är intresserad av en lätt begagnad Stage 2+ för 300 Nm?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 326
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#324 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2022-03-23 10:37:24 Fick låna en förstärkningsplåt av Gegge, tack så hemskt mycket!
Ska rita av denna för att fixa torpeden som flexar vilt!

924-koppling-förstärkningsplåt.JPG


Angående kopplingen så ska Spec stage 3+ klara av 500 Nm. Blir nog en sån, kommer bara bli 8500kr fattigare!
Kanske någon som är intresserad av en lätt begagnad Stage 2+ för 300 Nm?
Spännande! Vad hade du tänkt för prsbild på kopplingen?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#325 Post by safe »

Ingemansson wrote: 2022-03-24 11:05:30
Spännande! Vad hade du tänkt för prsbild på kopplingen?
Något rimligt, drygt 6500 kostade den mig och ny kostar den det fortfarande.
Typ, 4000 kr.

342€ kostar en standard på Rosepassion.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 326
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#326 Post by Ingemansson »

Tackar, funderar på saken.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#327 Post by Cédric »

Har du hunnit köra den nånting? Eller blev den parkerad i väntan på biffigare koppling?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#328 Post by safe »

Kört en runda på 4 mil kanske. Fullt upp med att få 911an klar till första banmötet 3e april.
Ska köra lite i helgen om jag blir klar med 11an, vilket jag tror. Fint väder också ska det bli!😃
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#329 Post by safe »

Har kört lite med bilen, har ett problem med att den läcker glycol när man parkerar efter en tur. Har lokaliserat en skarv mellan två silikonslangar som läcker när trycket ökar.

I övrigt går den riktigt fint!
Går fint från tomgång och uppåt, går att ligga i stan 1500 varv utan problem. Skjuter på fint från 3000 typ.
Insugstemp går upp max 10 grader när den laddar 1 bar.
Igår låg jag och körde lungt och såg 25 grader, tryckte på fullt och det sjönk till 19-20. Biltema intercoolern verkar funka och jag är inte heller i närheten att maxa kompressorn.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#330 Post by Cédric »

Låter bra! Så insugstemp ligger på ca 10-15 grader över ambient?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users