924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#301 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-08 10:10:20 Hubbdyno eller rullar det verkar finnas delade meningar om det när man pratar med de som använder dom... Bromsade/styrda rullar har väl de flesta idag.

Du har väl inte diffbroms i bilen?
Min diffbroms är på hyllan än så länge, pga den nedrans topplockspackningen. Men jag kommer nog dit så småningom, behövdes inte riktigt tidigare, men nu är behovet klart större med mer mos.

Det är inte så mycket att diskutera för mig, som ingenjör i ämnet så vill jag ha bort saker som kan påverkar repeterbarhet i mätningen. Kör man på rullar så spelar däcken roll, däckstryck, temp, och däckstyp, temperatur, samt nerspänningstryck osv. Det är parametrar jag inte vill ha, speciellt inte med tanke på att mätningen jag gjorde var för att köra en baselinemätning, för att senare komma tillbaka med modifieringar, samt ha hyffsat bra mätdata att använda som input till min simuleringsmodell. För att mappa bilen funkar ju bromsade rullar lika bra, och det går ju smidigare att sätta upp bilarna i riggen.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#302 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-08 14:16:37
safe wrote: 2022-02-08 10:10:20 Hubbdyno eller rullar det verkar finnas delade meningar om det när man pratar med de som använder dom... Bromsade/styrda rullar har väl de flesta idag.

Du har väl inte diffbroms i bilen?
Min diffbroms är på hyllan än så länge, pga den nedrans topplockspackningen. Men jag kommer nog dit så småningom, behövdes inte riktigt tidigare, men nu är behovet klart större med mer mos.

Det är inte så mycket att diskutera för mig, som ingenjör i ämnet så vill jag ha bort saker som kan påverkar repeterbarhet i mätningen. Kör man på rullar så spelar däcken roll, däckstryck, temp, och däckstyp, temperatur, samt nerspänningstryck osv. Det är parametrar jag inte vill ha, speciellt inte med tanke på att mätningen jag gjorde var för att köra en baselinemätning, för att senare komma tillbaka med modifieringar, samt ha hyffsat bra mätdata att använda som input till min simuleringsmodell. För att mappa bilen funkar ju bromsade rullar lika bra, och det går ju smidigare att sätta upp bilarna i riggen.
Personen jag pratade med driver en firma i Nynäshamn med en Mustangdyno, hans åsikt var att man kör bilen på hjulen inte på hubbarna.
Men jag håller med dig, för att utvärdera ändringar över tid så behöver man isolera motorn så gott det går. Det är ju knepigt att köra en lös motor i bromsbänk, vilket jag antar man gör i fordonsindustrin. Sen kan man säkert manipulera siffror beroende på hur man styr bänken oavsett om den sitter på hubbarna eller rullar mot däcken.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#303 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-08 15:04:15
Cédric wrote: 2022-02-08 14:16:37

Min diffbroms är på hyllan än så länge, pga den nedrans topplockspackningen. Men jag kommer nog dit så småningom, behövdes inte riktigt tidigare, men nu är behovet klart större med mer mos.

Det är inte så mycket att diskutera för mig, som ingenjör i ämnet så vill jag ha bort saker som kan påverkar repeterbarhet i mätningen. Kör man på rullar så spelar däcken roll, däckstryck, temp, och däckstyp, temperatur, samt nerspänningstryck osv. Det är parametrar jag inte vill ha, speciellt inte med tanke på att mätningen jag gjorde var för att köra en baselinemätning, för att senare komma tillbaka med modifieringar, samt ha hyffsat bra mätdata att använda som input till min simuleringsmodell. För att mappa bilen funkar ju bromsade rullar lika bra, och det går ju smidigare att sätta upp bilarna i riggen.
Personen jag pratade med driver en firma i Nynäshamn med en Mustangdyno, hans åsikt var att man kör bilen på hjulen inte på hubbarna.
Men jag håller med dig, för att utvärdera ändringar över tid så behöver man isolera motorn så gott det går. Det är ju knepigt att köra en lös motor i bromsbänk, vilket jag antar man gör i fordonsindustrin. Sen kan man säkert manipulera siffror beroende på hur man styr bänken oavsett om den sitter på hubbarna eller rullar mot däcken.
Det var ett väldigt konstigt argument, det är helt oväsentligt för motorn att blanda in en trave extra osäkerheter när det är motorn man försöker jobba med. Motor i bromsbänk är förstås mest kontrollerat(men det gäller att få med alla kringsystem som inlopp, avgassystem osv, annars blir det fel, och kylprestandan är väldigt svår), men kostsamt, iaf första gången för att sätta upp alltihop, men annars så är det att komma så nära motorn som möjligt med så lite osäkerheter som möjligt. När jag jobbade med lastbilar fanns även varianten att koppla in sig på kardanen tex.

Ja det är tex väldigt många som använder korrigeringsfaktorer även på turbomotorer, vilken blir helt tokigt i synnerhet för atmosfärstrycket, eftersom turbon (om du har marginal i kompressormappen) kompenserar detta rätt bra.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#304 Post by safe »

Så, nästa steg är en hjulinställning nästa vecka. Så lite testkörning kan ske innan dynon som också är bokad nu, på en hubdyno!
Har kommit på att det kanske är bra med dragögla fram bara i fall att...... Den som satt fick ge plats för intercoolern.
Jag har iofs en kärra (som måste besiktigas kom jag på nu) men Bengt har sagt att jag får låna hans glassbil att traila på. Är ju lite skönt att slippa släp och fartkameror mm.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#305 Post by Joakim.S »

Cédric wrote: 2022-02-08 21:11:47
safe wrote: 2022-02-08 15:04:15

Personen jag pratade med driver en firma i Nynäshamn med en Mustangdyno, hans åsikt var att man kör bilen på hjulen inte på hubbarna.
Men jag håller med dig, för att utvärdera ändringar över tid så behöver man isolera motorn så gott det går. Det är ju knepigt att köra en lös motor i bromsbänk, vilket jag antar man gör i fordonsindustrin. Sen kan man säkert manipulera siffror beroende på hur man styr bänken oavsett om den sitter på hubbarna eller rullar mot däcken.
Det var ett väldigt konstigt argument, det är helt oväsentligt för motorn att blanda in en trave extra osäkerheter när det är motorn man försöker jobba med. Motor i bromsbänk är förstås mest kontrollerat(men det gäller att få med alla kringsystem som inlopp, avgassystem osv, annars blir det fel, och kylprestandan är väldigt svår), men kostsamt, iaf första gången för att sätta upp alltihop, men annars så är det att komma så nära motorn som möjligt med så lite osäkerheter som möjligt. När jag jobbade med lastbilar fanns även varianten att koppla in sig på kardanen tex.

Ja det är tex väldigt många som använder korrigeringsfaktorer även på turbomotorer, vilken blir helt tokigt i synnerhet för atmosfärstrycket, eftersom turbon (om du har marginal i kompressormappen) kompenserar detta rätt bra.
Hej
Förstår inte riktigt riktigt varför man inte ska kompensera för att trycket, när vi körde maxeffekt på våra gasturbiner så var det alltid omräknat till standard atm det är en ganska stor kompressor på den.
Om man inte kompenserar så borde man väl läsa samma effekt på 1000 m höjd som havsnivån 🤔

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#306 Post by Cédric »

Du kan mycket väl ha samma effekt på 2000 meter som på havsnivå, typ, men ju längre utanför mappen du kör när tryckförhållandet (om man ska hålla samma laddtryck i manifolden, men trycket innan kompressorn sjunker) stiger då du går upp på höjd desto mer sjunker verkningsgraden, och turbovarvet och mottrycket drar iväg. Har ju spenderat sjukt mycket tid både med höghöjdssimulering och kalibrering uppe i bergen för att jobba med just det här, väldigt utmanande, framförallt med högeffektsmotorer, där man är nära gränserna, men skoj.

Har du en pytteliten kompressor som är helt bottnad kommer den svara väldigt dåligt på lägre atmosfärstryck tex.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#307 Post by Cédric »

Kan det vara så att ni körde mot ett fast turbinvarvtal? Då blir situationen helt annorlunda? I praktiken är det det som händer i en oem höghöjdskalirbering, man kommer till en punkt där man når max tillåtet turbovarvtal, och då kommer man behöva dra ner på manifoldteycket när man fortsätter uppåt i höjd för att hålla den kvar på samma turbovarvtal, därmed sjunker effekten.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#308 Post by Joakim.S »

Cédric wrote: 2022-02-10 20:44:44 Kan det vara så att ni körde mot ett fast turbinvarvtal? Då blir situationen helt annorlunda? I praktiken är det det som händer i en oem höghöjdskalirbering, man kommer till en punkt där man når max tillåtet turbovarvtal, och då kommer man behöva dra ner på manifoldteycket när man fortsätter uppåt i höjd för att hålla den kvar på samma turbovarvtal, därmed sjunker effekten.
Slutade 2005 så minnet sviker mig lite, men gasturbinen som driver kompressorn är fast förbunden precis som på ett turboaggregat.

Men visst måste det väl ändå bli en förlust i att rotera turbon fortare, inget arbete är gratis

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#309 Post by Joakim.S »

Hej Magnus
Apropå din turbo var den med typ 7670 kompressor som min ?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#310 Post by safe »

Joakim.S wrote: 2022-02-10 21:04:58 Hej Magnus
Apropå din turbo var den med typ 7670 kompressor som min ?
Nej, 7070. Vet inte riktigt vad det betyder, lite mindre kanske?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#311 Post by Joakim.S »

har för mig att det är det stora måttet på kompressor resp turbin så då har du 70 mm på kompressorn men turbinen verkar vara lika förutom att jag har ett annat material fast exducern kanske skiljer med

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#312 Post by Cédric »

Joakim.S wrote: 2022-02-10 21:03:39
Cédric wrote: 2022-02-10 20:44:44 Kan det vara så att ni körde mot ett fast turbinvarvtal? Då blir situationen helt annorlunda? I praktiken är det det som händer i en oem höghöjdskalirbering, man kommer till en punkt där man når max tillåtet turbovarvtal, och då kommer man behöva dra ner på manifoldteycket när man fortsätter uppåt i höjd för att hålla den kvar på samma turbovarvtal, därmed sjunker effekten.
Slutade 2005 så minnet sviker mig lite, men gasturbinen som driver kompressorn är fast förbunden precis som på ett turboaggregat.

Men visst måste det väl ändå bli en förlust i att rotera turbon fortare, inget arbete är gratis
Den kan ju fortfarande vara varvtalsreglerad, genom att reglera förbränningen mot ett givet varvtal.

Visst, i praktiken kan man tappa lite pga ökad mottryck, då kompressorn behöver jobba lite hårdare. Men långt långt ifrån en sugmotor där du tappar effekt i direkt relation till atmosfärstrycket. Det är därför det kan bli riktigt tokigt om man använder korrigersmetoder framtagna för sugmotorer på en turbomotor.

Magnus, när du/ni kör i hubdynon och känner dig klar med mappningen, kan du försöka köra ett effektsvep med 300rpm/s? Det skulle vara kul att ha en direkt jämförelse med en annan liknande bil. Vi körde så att vi låg och konditionerade en liten stund på 2k rpm med lite last för att nå stabil temp, sen startade svepet och mätte från 2000rpm till varvstoppm med 300rpm/s.

Bifogar mappen :)


Magnus
SX-E_7070_Compressor_MAP_600x.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#313 Post by safe »

Om det finns tid och jag kommer ihåg Cedric.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#314 Post by Cédric »

safe wrote: 2022-02-12 16:36:30 Om det finns tid och jag kommer ihåg Cedric.
Skulle vara kul att ha nån att jämföra med som kört någorlunda kontrollerat på liknande sätt. Körde på växel 4 fö, det var ju ett rätt viktigt tillägg :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1414
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas

#315 Post by safe »

Cédric wrote: 2022-02-13 10:12:40
safe wrote: 2022-02-12 16:36:30 Om det finns tid och jag kommer ihåg Cedric.
Skulle vara kul att ha nån att jämföra med som kört någorlunda kontrollerat på liknande sätt. Körde på växel 4 fö, det var ju ett rätt viktigt tillägg :)
4 eller 5 växlat?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users