Försöker få bilen körbar till 1 maj så man kanske kan provköra på Stockholms första slalom som en shake down.
Hur var det nu igen med grejer man köper till bilen, det brukar bara vara att skruva dit va?
Provmonterade mina fjäderben fram. Alldeles uppenbart behövdes hjälpfjädrar då i utfjädrat läge saknas det 40 mm mellan fjäder och övre tallriken...
Steg 1, köp hjälpfjädrar på något ställe som har snabb leverans. Passade dom? Såklart inte, styrningen som ska ner i mina fjädrar är 2mm för stor...
Steg 2, de fick modifieras med att slipas ner, och en välpassande rörstump epoxy-limmas på plats. Tror det kommer hålla bra epoxyn kommer inte behöva ta några krafter.
924_gaz_fram_hf_1.JPG
Steg 3, allt på plats, men fjädern "gnurkar" när man svänger... va F-n... Jo, övre fjädertallriken tar förstås i Sandéns topplagring så man drar inte åt mot själva lagringen.
Det löstes ganska snabbt med "spacer" också känd som "brickor modell M16". Problemet bara att man inte har en komplett uppsättning hemma en söndagskväll, blir att vänta till måndag då järnaffären öppnar.
Hade iofs kunnat snurra igång svarven, men tid är också en faktor då det finns mer grejer att lägga den på.
924_gaz_fram_spacer_1.JPG
Steg 4. Nåja, nu sitter de där i alla fall. Hade hoppats det hade varit steg 1 bara.
924_gaz_fram_3.JPG
924_gaz_fram_2.JPG
Steg 5 (kommande): Justera in höjden någorlunda och antagligen ögonmåtta in hjulinställningen.
Sen återstår en stor sak som jag brottats med, lufta bromsarna. Jag kan inte tryck i systemet. Vet inte vart jag har problemet. Hittar och fixat ett par läckor.
Ett annat mysterium, det saknas ca 1 -1.5 liter vatten i expansionkärlet eter vintern.
Vart har det tagit vägen?
-Inte sett några läckor på golvet.
-Orolig att toppackningen gått (något jag väntar på) och den smygläckt internt in i motorn. Men bytte oljan och det var helt utan spår av vatten, inget blandat, inget i botten av sumpen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.