924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Har bara gjort the på 931n, det gick med var ett jäkla bök att komma åt alla skruvar till svhjulskåpan. På bilar med audilådan så måste lådan bort dock för att kunna dra bak transaxeln tillräckligt långt bak.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Jag följer med spänning och konstaterar att 924 är full av motsättningar. Hur kan en bil vara lättmekad samtidigt som motorn måste ur vid alltför många "enkla" jobb?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
När jag hade motorn ur så delade jag på det mellan motor och sprängkåpa, i efterhand så hade det nog varit enklare att dela mellan sprängkåpan och transaxelröret, eller vad säger ni?
Nu känns det som att jag ska försöka ha motorn på plats, orkar inte lyfta ur den igen. Vi kommer dock att flytta garaget bilen står i om några veckor. Så jag avvaktar med kopplingsbytet tills det är klart, har fler bilar att skruva på om det behövs....
Ett alternativ är att nu byta transaxeln mot turbons. Men jag saknar svänghjul mm för detta. Har jag förståt det rätt så kan man ta en 915 tryckplatta och även lamell och bulta på 931 S1 svänghjul?
Faktum är att jag kollade på att använda 915 tryckplattan på 924 NA svänghjul. Det skiljer bara någon mm för att det ska passa, det skulle gå att borra upp hålen i tryckplattan och få det att passa...
Nu känns det som att jag ska försöka ha motorn på plats, orkar inte lyfta ur den igen. Vi kommer dock att flytta garaget bilen står i om några veckor. Så jag avvaktar med kopplingsbytet tills det är klart, har fler bilar att skruva på om det behövs....
Ett alternativ är att nu byta transaxeln mot turbons. Men jag saknar svänghjul mm för detta. Har jag förståt det rätt så kan man ta en 915 tryckplatta och även lamell och bulta på 931 S1 svänghjul?
Faktum är att jag kollade på att använda 915 tryckplattan på 924 NA svänghjul. Det skiljer bara någon mm för att det ska passa, det skulle gå att borra upp hålen i tryckplattan och få det att passa...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Har alltid lossat vid transaxelröret och tagit ur motorn med svkåpa på, sparar väldigt mycket tid då det bara är 4 skruvar som är lätta att komma åt, i synnerhet på turbon.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Ny koppling, har haft den ett tag, tänkte balansera den med nya bottendelen, men nu får den åka på här.
Ny fläkt också och en e85 kompatibel bränslepump.
Kopplingsbytet får vänta ett par veckor tills vi flyttat vårat Kalmargarage till ny lokal.
Ny fläkt också och en e85 kompatibel bränslepump.
Kopplingsbytet får vänta ett par veckor tills vi flyttat vårat Kalmargarage till ny lokal.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 342
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Spännande!
Var kommer kopplingen ifrån?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Det är en Specclutch. Stage 2 eller 3, kommer inte ihåg riktigt. Edit :stage2+
Köpte från ddesign.nu.
Köpte från ddesign.nu.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Nu är nya kopplingen på plats!
Men det gjorde att jag kunde riva ut det sista av bränslesystemet som inte var bytt. Ackumulatorn och slangarna runt den. Bytte hela trycksidan till nytt aluminium AN6 rör. Snyggade till lite under där bak.
Det är bara att det saknas lite annat just nu.....Men det gjorde att jag kunde riva ut det sista av bränslesystemet som inte var bytt. Ackumulatorn och slangarna runt den. Bytte hela trycksidan till nytt aluminium AN6 rör. Snyggade till lite under där bak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Transaxelröret åkte ut och fick nya lager.
Upptäckte att den hade ett icke standardmässigt växellänkage. En blandning av delar och hemmabyggt.
Upptäckte att den hade ett icke standardmässigt växellänkage. En blandning av delar och hemmabyggt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
å varför inte komplettera med att snygga till bakvagnen osv när den är ur. Har ett problem med att skruva tillbaka skitiga saker.
Blästrat och pulverlackat. Lite stålborste Helt nya, med nytt gummi.
Blästrat och pulverlackat. Lite stålborste Helt nya, med nytt gummi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
det blir fint, men du skämmer bort den alldeles för mycket
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Jo. Hade ingen mer tanke än att byta koppling och lager i röret. Men det spårade lite. Å andra sidan så fick jag bränsle ledningen bytt och det var helt nödvändigt.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Helgarbete, bultat in transmissionsröret och växellådan. Sänkte ner bilen över det, bökigt i alla fall.
Dit med den renoverade bakaxeln.
Nu ska bara bärarmarna bak med bromsar på plats och så hoppas på att höjden är rätt när bilen kommer på hjulen...
Bromsarna är orörda, så när som på en ny bromscylinder, bytte ena sidan för något år sedan innan besiktningen, nu blir bägge nya.
Dit med den renoverade bakaxeln.
Nu ska bara bärarmarna bak med bromsar på plats och så hoppas på att höjden är rätt när bilen kommer på hjulen...
Bromsarna är orörda, så när som på en ny bromscylinder, bytte ena sidan för något år sedan innan besiktningen, nu blir bägge nya.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Bärarmar, bromsar, drivaxlar och bakre krängare på plats.
Just det, innan jag far iväg på det ska jag kolla upp topplagringarna fram, har för mig att minst en är lite trög och låter.
Tom nya bleck att hålla fast bromsrören, no expenses spared!! (Ja, den sitter 90 grader fel)
Spenderade en dag på att få avgassystemet att sitta lite bättre, förlängde det 10 cm för att krängaren skulle gå helt fri och gjorde om några fästen.
Rostfritt polerat slutrör.
Nere på marken, måste ut och köra lite för att se om den sätter sig mer i baken ser bra ut som det är, men svärden är justerade i lägsta läget fast jag indexerade stavarna "efter boken".
Bokning av hjulinställning så snart bilarna bakom mig i garaget är flyttbara.Just det, innan jag far iväg på det ska jag kolla upp topplagringarna fram, har för mig att minst en är lite trög och låter.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 | Rat rod? Testfas
Tror att den sätter sig lite när du kommer igång, min blev lite i lägsta laget när jag ställde in med det exceldokumentet som snurrar runt, men det gick att få till med justermånen.
Ditt växellänkage är verkligen latjo, undrar varför dom gjorde sådär ,en hel del jobb ändå. Då får man 944 grejen att spaken rör sig med transaxeln på köpet. Med G31 så är spaken alltid still på plats pga den övre stången, inte för att det spelar så stor roll för dig så länge det funkar
Förresten är det en OEM dragkrok?
Ditt växellänkage är verkligen latjo, undrar varför dom gjorde sådär ,en hel del jobb ändå. Då får man 944 grejen att spaken rör sig med transaxeln på köpet. Med G31 så är spaken alltid still på plats pga den övre stången, inte för att det spelar så stor roll för dig så länge det funkar
Förresten är det en OEM dragkrok?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users