924 -79 | Rat rod - Turbo konvertering. Vinterpyssel - bromsar
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rosthögen / Rat rod?
Saknar 3 av 4 fästen för pop-up lamporna och jag ville inte köpa nya för 220 kr/st. Så jag tillverkade ett par nya, lite plattjärn, M8 skruvar och muttrar som distans. Blir säkert inte bra, men tillräckligt för att de ska gå upp och ned... Det blir inga kostsamma investeringar på denna kaross, dyrast hittils har varit svetsgasen.
Tror tyvärr att motorn (vinkelväxeln) till lysena är kass, men jag tror jag har en annan liggande.
Dock så saknar jag elkontakten till motorn, kabelhärvan till lamporna är helt sönderklippt och kontakten förstörd.
Är det någon som har ett kontaktstycke över?
Gaspedal med tävlingshistorik från Circuit de la Sarthe på plats!!! Dubblar värdet på bilen, sweet!!!
Tror tyvärr att motorn (vinkelväxeln) till lysena är kass, men jag tror jag har en annan liggande.
Dock så saknar jag elkontakten till motorn, kabelhärvan till lamporna är helt sönderklippt och kontakten förstörd.
Är det någon som har ett kontaktstycke över?
Gaspedal med tävlingshistorik från Circuit de la Sarthe på plats!!! Dubblar värdet på bilen, sweet!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Tar bort "Rosthögen" ur rubriken och deklarerar att den är nu så pass rostlagad som den kommer bli.
Den har gått från, som gtBen sa, 99% rostfri alltså endast 12 kg rost !!! till 99.96 % rostfri.
Jag saknade en 12mm bränsleslang igår annars hade kopplat in en soppapump och försökt provstarta den.
Så nästa jobb blir att montera soppapumpen (originalfästet är förstås bortrostat) försöka provstarta den, mest för kul och det vore fint att se om växellådan fungerar. Sedan riva ur motorn!
Den har gått från, som gtBen sa, 99% rostfri alltså endast 12 kg rost !!! till 99.96 % rostfri.
Jag saknade en 12mm bränsleslang igår annars hade kopplat in en soppapump och försökt provstarta den.
Så nästa jobb blir att montera soppapumpen (originalfästet är förstås bortrostat) försöka provstarta den, mest för kul och det vore fint att se om växellådan fungerar. Sedan riva ur motorn!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 Rost rod?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Prydligt!!
För att inte förvilla någon så är det inte denna 24a utan till 931an.
Den är det inte så mycket rost på, men en del. Häller på att göra snyggt för bakaxeln. Tvättar bort allt underredsmassa. Sen lägga på ny body där den gamla är skadad och lite färg på det.
Här har jag gjort grovrent på högersida, ser bättre ut i verkligheten.
För att inte förvilla någon så är det inte denna 24a utan till 931an.
Den är det inte så mycket rost på, men en del. Häller på att göra snyggt för bakaxeln. Tvättar bort allt underredsmassa. Sen lägga på ny body där den gamla är skadad och lite färg på det.
Här har jag gjort grovrent på högersida, ser bättre ut i verkligheten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S2-Poster
- Posts: 251
- Joined: 2007-04-22 18:44:40
- Bilmodell: 968 CS/Turbo
- Årsmodell: 1992
- Location: Revsudden
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Kommer bli snyggt det där Magnus!
Alltid gutt och återmontera när det är rent och med fräscha grejer.
Har lite dåligt samvete dock för min gamla gaspedal! Orolig att den kommer bli deprimerad om du inte får fart snart på Ratrodden!?
Alltid gutt och återmontera när det är rent och med fräscha grejer.
Har lite dåligt samvete dock för min gamla gaspedal! Orolig att den kommer bli deprimerad om du inte får fart snart på Ratrodden!?
968 Turbo S/RS tribute -92
928 -79
924 S -86
928 -79
924 S -86
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Precis, här är mer 931-grejor som har varit hos elförzinkaren efter blästring.safe wrote:Prydligt!!
För att inte förvilla någon så är det inte denna 24a utan till 931an.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Min kompis Pärs sambo/särbo åkte på yoga-retreat under påsken så Pär åkte på Porsche-retreat med mig till garaget i Kalmar. #alternativpåsk
Med en soppapump som jag satte dit förra gången och med nya tändkablar så startade bilen! Med nya stift och ett nytt fördelarlock så gick den ännu bättre.
Den startar på 2 sekunder och har stabil tomgång kall (kanske inte jättekall) som varm. När den fått lite värme så svarar den bra på gas, känns som en standard 924 effektmässigt, varken mer eller mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=4CA82uz ... L&index=33" onclick="window.open(this.href);return false;
Här rullar den för första gången för egen maskin i min ägo. Bilen besiktigades senast 2010 och ställdes av 2011, vet inte när den kördes senast. Lura er inte på att den ser blank ut bak, jag har spraymålat med blå färg utan något som helst underarbete.
https://www.youtube.com/watch?v=DUacwEy ... L&index=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter några fler timmar så fick vi igång alla lampor, vindrutetorkare etc. Popup lysena funka ej ännu. Lagom till belysningen kom igång så slutade det snöa (snöstorm i Kalmar på Påskdagen). Lämpligt nog står bilen på väldigt gamla dubbdäck.
https://www.youtube.com/watch?v=jkrTLXh ... 31&list=WL" onclick="window.open(this.href);return false;
Växellådan verkar fungera hyggligt som tur är!
Kvar att göra, typ...
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.
*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också,
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.
Sen kan den besiktigas!
Så om någon har ett expansionskärl köper jag gärna det. En brun/beige/svart matta skulle kunna stå på en inköpslista också.
Med en soppapump som jag satte dit förra gången och med nya tändkablar så startade bilen! Med nya stift och ett nytt fördelarlock så gick den ännu bättre.
Den startar på 2 sekunder och har stabil tomgång kall (kanske inte jättekall) som varm. När den fått lite värme så svarar den bra på gas, känns som en standard 924 effektmässigt, varken mer eller mindre.
https://www.youtube.com/watch?v=4CA82uz ... L&index=33" onclick="window.open(this.href);return false;
Här rullar den för första gången för egen maskin i min ägo. Bilen besiktigades senast 2010 och ställdes av 2011, vet inte när den kördes senast. Lura er inte på att den ser blank ut bak, jag har spraymålat med blå färg utan något som helst underarbete.
https://www.youtube.com/watch?v=DUacwEy ... L&index=32" onclick="window.open(this.href);return false;
Efter några fler timmar så fick vi igång alla lampor, vindrutetorkare etc. Popup lysena funka ej ännu. Lagom till belysningen kom igång så slutade det snöa (snöstorm i Kalmar på Påskdagen). Lämpligt nog står bilen på väldigt gamla dubbdäck.
https://www.youtube.com/watch?v=jkrTLXh ... 31&list=WL" onclick="window.open(this.href);return false;
Växellådan verkar fungera hyggligt som tur är!
Kvar att göra, typ...
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.
*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också,
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.
Sen kan den besiktigas!
Så om någon har ett expansionskärl köper jag gärna det. En brun/beige/svart matta skulle kunna stå på en inköpslista också.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Måste lägga på ett par punkter på att göra listan:
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
Tror inte bilprovningen uppskattar rostiga bromsrör och rostiga+läckande bensinledningar.... å det gör inte jag heller...
Tyvärr hade jag inte mitt bromsrörsverktyp på rätt plats, så det får bli en annan gång. Biltema har bränslerör endast i 8 mm men det löste problemet med returen. På trycksidan är det 10mm så det får jag nog lösa med slang.
Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
Tror inte bilprovningen uppskattar rostiga bromsrör och rostiga+läckande bensinledningar.... å det gör inte jag heller...
Tyvärr hade jag inte mitt bromsrörsverktyp på rätt plats, så det får bli en annan gång. Biltema har bränslerör endast i 8 mm men det löste problemet med returen. På trycksidan är det 10mm så det får jag nog lösa med slang.
Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Du är en hejare på att svarva, och även på fräsningsafe wrote:Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Vad kan gå fel med en sådan lärare!gtBen wrote:Du är en hejare på att svarva, och även på fräsningsafe wrote:Har dock svarvat en låsbult till dragkroken som jag tror jag kan få igenom besiktningen.
Bengt
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 642
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
det var lite "snillen spekulerar" över det när vi letade bland rattar och spakar på fräsen
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
När jag bytte på fruns 924 så jagade jag just 10mm ledning till trycksidan.safe wrote: Biltema har bränslerör endast i 8 mm men det löste problemet med returen. På trycksidan är det 10mm så det får jag nog lösa med slang.
Det vart tillslut 10mm presolrör på bauhas med tillhörande klämringskoppling och stödhylsa för skarvning mot bilens järnrör. Ville inte just då plocka ner tanken så jag kom bara fram och lite förbi bakaxeln.
Presolskumet var inte så tungt att skära av och slänga.
Nu vet jag att det finns ett visst motstånd mot kopparrör och bensin men det är inget som jag praktiskt har upplevt något besvär av.
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Att-Göra-Listan
==============
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.
*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också.
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
*Byta vindruta
*Spacers till nya fälgarna
*Nya däck.
*Besiktning!!
Listan har blivit lite längre, men några punkter är avklarade!
==============
*Handbromsen funkar inte, vi drog av vajern i ett försök att lossa den.
*Vindrute spolaren funkar ej, pumpen är död (billig biltemapump)
*Få popuplysena att poppa upp och helst ned också.
*Skruva fast bältena
*Sätta dit ett riktigt expansionskärl till kylaren.
*Dragkroken saknar låsningen som håller fast själva dragkroken, måste lösas.
*Lägga i en matta fram och skruva tillbaka mittkonsolen.
*Byta bromsrör höger bak.
*Byta bränslerör-retur, från torpeden till tanken.
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
*Byta vindruta
*Spacers till nya fälgarna
*Nya däck.
*Besiktning!!
Listan har blivit lite längre, men några punkter är avklarade!
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Hittade lite coola fälgar på Blocket som jag bara var tvungen att ha. De kräver dock rejält med spacers fram för att få plats. Däck med "bra mönster" som det stod i annonsen, det vet ni vad det betyder... De är så gamla att de saknar datummärkning.
Mattan var bara så sunkig och vidrig att jag inte ens vill ta i den. Så jag fick tag på en mattsats av en forummedlem, tänkte först ha den i Turbon, men kom på att mattan är från en 944a så den passar inte helt bra i en 924a. Men här duger det bra. Jättefin matta annars, lade lite ljuddämpning under mattan också.
Bild som säger ingenting: Bra med oömt tak !!
Mattan var bara så sunkig och vidrig att jag inte ens vill ta i den. Så jag fick tag på en mattsats av en forummedlem, tänkte först ha den i Turbon, men kom på att mattan är från en 944a så den passar inte helt bra i en 924a. Men här duger det bra. Jättefin matta annars, lade lite ljuddämpning under mattan också.
Bild som säger ingenting: Bra med oömt tak !!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -79 Rat rod?
Jag använde klämringskopplingar till VVS 10mm inköpt på lämpligt varuhus och skarvade med 10mm kopparör. Glöm inte stödhylsa till kopparröret. Mycket säkrare än slang och dubbla slangklämmor ifall det fanns i tanken.safe wrote:Att-Göra-Listan
*Byta delar av bränslerör-tryck "runt bakaxeln".
Who is online
Users browsing this forum: No registered users