Page 2 of 4

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-18 15:26:54
by Bathory
Även du har fel ;)

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-18 16:42:18
by maverick
Är motorn tillverkad av porsche? :)

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-18 16:51:34
by Janne J
En 944 turbospis eller valfri V8 kunde bli kul i en 924:a!

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-18 19:06:41
by Bathory
Som jag skrev i början, vill inte avslöja mer just nu.
Detta blir ett projekt som kommer ta ett par år åtminstone.
När jag kommit såpass långt att jag lyckats fysiskt med konverteringen så lägger jag upp en bild.
Kul att såpass många är nyfikna på detta :D
Lovar att göra allt för att inte ni skall bli besvikna ;)

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-19 07:27:44
by rstx
Menar du att vi ska behöva vänta i flera år på svaret?! :o ;)
Snacka om att hållas på halster! :D

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 08:08:05
by Bathory
Är lite rädd för att ni kommer att tycka att det är ett klent motorval men jag bygger efter tillgång, pris och vad jag känner att jag orkar med just nu.
Motorn som hamnar i är en VW Passat 1,8t (original 150hk) som kommer att uppgraderas något.
Viktmässigt ligger den bra till så balansen i bilen blir i stora drag lika som innan.

Jag vet att jag inte skulle avslöja ngt ännu men intresset var större än jag trodde. :D
Hoppas det är lika stort nu när jag sagt vilken det blir :lol:

Sven

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 08:51:21
by Cédric
Spännande, har ju gjorts förr så det finns ju några andra byggen att snegla på för inspiration!

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 10:04:57
by rstx
Absolut inte klent!

Jag tycker det är ett bra val, ett som jag själv funderat på. Trevliga motorer som passar i karossen utan större modifikationer och som behåller vikten och fördelning så den förstör inte våghållning.
Dessutom är 924an såpass lätt så du behöver egentligen inte mycket mer kräm än så under huven! Plus att det blir helt ok ekonomiskt att bruka den till vardags om man så vill.

Nä jag gillar det! :D Blir intressant att följa, så kan jag se hur det blir innan jag vågar mig på min 924... ;)

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 16:40:56
by gegge
Jag blev så förvånad när du svarade att jag hade fel. 1,8t hade varit min gissning och ett klokrent val. Den hamnar väldigt långt bak vilket gör susen, hyggligt lätt, snål med fint register. Bra tillgång på reservdelar. Kan gissningsvis rakställas. Hur kan man inte gilla detta?

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 16:54:25
by Janne J
Ja, varför inte? Borde inte vara några problem att chippa den till 200 kusar och då kan det bli riktigt roligt.
Tummen upp från mig!

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 16:58:13
by chrix
Kommer bli bra.
Men jag hade hoppats på 2-takts V6 eller V8..

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 19:23:26
by henca
Om du med 1.8T menar den trevliga 20-ventils-motor som VAG byggde innan de började med dagens direktinsprutade så är det en riktig höjdarmotor!

Jag hade en Audi A4 årsmodell 98 1.8T med 150 hk. På den tiden fanns även 1.8TS med 180 hk och om jag minns rätt hade Audi TT en 1.8T motor som de stressat upp i 220 hk. När jag efter några år trodde att jag bytte "upp" mig till en nyare A4 med 2.0TFSI-motor på 200 hk insåg jag efter att ha haft bilen ett tag hur mycket sämre de moderna motorerna var.

m v h Henrik

924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 21:25:14
by Freddie_81
Sån motor har ju jag i min A6:a. Tycker den är trevlig. Men lite mappning kan ju inte skada


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-20 22:48:26
by Bathory
Jodå. Mappning krävs men det finns en begränsning vad jag hört när det gäller mappning.
Har hört att med original spridare samt turbo så är max uteffekt 180 hk.
Krävs annan turbo samt spridare från exempelvis Audi TT 225 hk.
Rätta mig gärna om jag har fel :D

Re: 924 -84 Projekt bus

Posted: 2017-10-21 14:33:57
by Henka_E
Det är billiga hästar hur som helst, även om du "måste uppgradera". 180hk med chip och jättemycket om du börjar byta saker, men det kan man ju göra senare. Klockrent ju!