944 -84 | Mokko
Posted: 2017-09-04 18:54:50
Det känns som att det kanske är lika bra att kasta upp en tråd om denna bil även fast jag inte riktigt hade tänkt att göra det då det bara skulle bli ett snabbt projekt som sedan bara skulle användas.
Kan väl börja med att säga lite kort att jag kommer från en bakgrund med en massa bilar men har sist byggt en gammal saab 9000cc -87 med nyare 2.3 kortmotor, trionic 5 motorstyrning och i runda slängar runt 350-380hk vilket var mycket roligt förutom att den drev på framhjulen förståss.
Kort och gott så var jag och köpte en 944 i början av augusti som jag kanske borde ha hållit mig borta från vid närmare eftertanke då det var lite väl mycket okunnigt folk som hade skruvat på denna bil tidigare.
Här har vi då början på det hela på vägen hem efter att ha köpt bilen.
När den var avlastad så var det dags att börja kika lite lätt på den och det fanns gott om saker att anmärka på.
Som synes här så var huven ganska bulig tex, tror dom har haft SM i att slå igen huven med verktyg liggandes under.
Bland det första som gjordes var att byta till coilovers fram då bägge framdämparna var som cykelpumpar, fick med ett par H&R coilovers fram.
Höjden fram slutade upp såhär i slutändan. Den skarpsynte ser även att det sitter på tok för breda hjul på fram, någon har lagt på 255 på en 8,5" bred fälg.
Bytte ut den gamla äckliga ratten (som jag inte hade någon bild på tydligen) mot en annan.
Det satt som synes en Recaro stol på förarsidan och en original på passagerarsidan, Recaron är numer såld och det sitter andra stolar i den.
Jag har diverse misstankar om att dom hade kört SM i trotoarkantsrally med fälgarna så att dom fick jag renovera (den på bilen lagad och den andra inte, tror det var den minst skadade).
Det var även någon som hade försökt sig på att spackla över en bula i bakskärmen utan att knacka ut bulan först så det satt en hög med spackel där lite halvt så jag tog bort den och rätade ut skärmen så gott jag kunde.
Det sista fick jag spackla till.
Huven fick jag spackla en hel del på tack vare alla bulor.
Ny list till bakluckan köptes på Swedol då den gamla läkte in lite vatten.
Här så hade jag rivit av alla hjul för att byta bromsar, hjullager osv då något geni hade bytt belägg på två höger framhjul och vänster bakhjul men inte på dom andra, troligtvis tack vare att det var bromspåligg på dom andra hjulen så dom inte lyckades få in kolvarna, suck..
Glömde bort att ta bilder här men sitter nya hjullager på plats. Jag märkte även här att någon hade hållt på och skruvat här tidigare och inte satt tillbaka distansen mellan drivaxeln och hjullagret så packboxen osv var totalförstörd och att hjulet glappade runt 5mm in och ut så jag fick se till att få en ny distans svarvad.
Allmän genomgång under huven där jag hittade en tändkabel som satt ihop med vulktejp efter att den hade gått av, fördelarlocket satt bara fast i ett spänne så halva rotorn var avslagen och lite smått och gott.
Så ja dit med nya kablar, rotor, lock, olja och filter. Bränslepumpen visade sig även att den hängde i ståltråd så nya fästen fick ordnas dit också. Ny kamrem ligger hemma nu också men är inte bytt än.
Fick hem mina nya framdäck med rätt bredd så jag slipper ha däck som ser ut som svampar på fälgarna, även dessa fälgar fick renoveras tack vare kantstötningar överallt.
Sen eftersom det var så mycket skador på bilen så insåg jag att antingen så var det bara att lägga ner energi på en hellack eller prova foliera den då det trots allt var något jag aldrig hade provat tidigare och jag var lätt nyfiken på att testa, sagt och gjort så köptes folie.
Det visade sig att det inte direkt var enkelt att foliera, speciellt skärmarna var väldigt svåra så att resultatet blev inte det bästa direkt, blir nog lack nästa säsong istället.
Detta var då första och sista gången jag gav mig på något som detta, det var verkligen våldsamt tråkigt att håla på med, jag som har tyckt att slipa och lacka bilar har gjort mig gråhårig tidigare men detta tog då priset.
Här var den nästan klar, bara kjolarna kvar tror jag.
Här så var den klar och ute för första gången.
Då var det bara att boka tid för besiktning helt enkelt.
Som väntat så gick den igenom utan problem så då var det bara börja njuta lite av bilen helt enkelt =)
Jag råkade ramla två såna här stolar för hälften av vad jag fick för Recaron så det ansåg jag var passande.
Råkade även köpa en halvbur från Finess då det såg lite konstigt ut med åka fort stolar och bara tomrum bakom dom.
Ur med inredningen för att inte behöva sätta eld på en massa saker under tiden man passar in buren.
Huvudbågen nedkapad till rätt höjd och breddjustering pågår med spännband.
Bakstöttorna tillkapad och fastpunktad.
Paralellstag tillkapat och fastpunktat.
Sen var det bara lyfta ur den och kapa till det andra paralellstaget för att få till "krysset" och sen helsvetsa.
Lite färg på det hela så det ser lite roligare ut.
I med buren igen och tillbaka med inredningen då jag vill ha kvar lite komfort.
Sen i dagsläget så ser bilen ut såhär, en smula förbättrad från när jag hämtade den om jag får tycka till själv.
Ja så kort och gott så har jag fått rätta till alldeles för mycket saker efter att någon som verkligen inte ska skruva har hållit på och skruva för fullt, men nu är det mesta fixat så det finns inte så mycket kvar som är fuskgjort.
Just nu så vet jag inte exakt vad som kommer att hända med denna bilen men tankar finns på att byta ut motorstyrningen tex för att få det mappbart på egen hand, trodde att jag skulle kunna leva med lite hästar men det börjar redan ta emot då jag har mindre än hälften av effekten mot för min gamla saab 9000, aja only the future will tell som man brukar säga!
Nya Koni ställbara stötdämpare bak är på väg hem som ska på bilen, får hoppas på att dom är lagom hårda för att kompensera för coiloversen fram.
Ett nytt växelkors och en ny termstat ligger bredvid mig som också ska i här någon vacker dag.
Kan väl börja med att säga lite kort att jag kommer från en bakgrund med en massa bilar men har sist byggt en gammal saab 9000cc -87 med nyare 2.3 kortmotor, trionic 5 motorstyrning och i runda slängar runt 350-380hk vilket var mycket roligt förutom att den drev på framhjulen förståss.
Kort och gott så var jag och köpte en 944 i början av augusti som jag kanske borde ha hållit mig borta från vid närmare eftertanke då det var lite väl mycket okunnigt folk som hade skruvat på denna bil tidigare.
Här har vi då början på det hela på vägen hem efter att ha köpt bilen.
När den var avlastad så var det dags att börja kika lite lätt på den och det fanns gott om saker att anmärka på.
Som synes här så var huven ganska bulig tex, tror dom har haft SM i att slå igen huven med verktyg liggandes under.
Bland det första som gjordes var att byta till coilovers fram då bägge framdämparna var som cykelpumpar, fick med ett par H&R coilovers fram.
Höjden fram slutade upp såhär i slutändan. Den skarpsynte ser även att det sitter på tok för breda hjul på fram, någon har lagt på 255 på en 8,5" bred fälg.
Bytte ut den gamla äckliga ratten (som jag inte hade någon bild på tydligen) mot en annan.
Det satt som synes en Recaro stol på förarsidan och en original på passagerarsidan, Recaron är numer såld och det sitter andra stolar i den.
Jag har diverse misstankar om att dom hade kört SM i trotoarkantsrally med fälgarna så att dom fick jag renovera (den på bilen lagad och den andra inte, tror det var den minst skadade).
Det var även någon som hade försökt sig på att spackla över en bula i bakskärmen utan att knacka ut bulan först så det satt en hög med spackel där lite halvt så jag tog bort den och rätade ut skärmen så gott jag kunde.
Det sista fick jag spackla till.
Huven fick jag spackla en hel del på tack vare alla bulor.
Ny list till bakluckan köptes på Swedol då den gamla läkte in lite vatten.
Här så hade jag rivit av alla hjul för att byta bromsar, hjullager osv då något geni hade bytt belägg på två höger framhjul och vänster bakhjul men inte på dom andra, troligtvis tack vare att det var bromspåligg på dom andra hjulen så dom inte lyckades få in kolvarna, suck..
Glömde bort att ta bilder här men sitter nya hjullager på plats. Jag märkte även här att någon hade hållt på och skruvat här tidigare och inte satt tillbaka distansen mellan drivaxeln och hjullagret så packboxen osv var totalförstörd och att hjulet glappade runt 5mm in och ut så jag fick se till att få en ny distans svarvad.
Allmän genomgång under huven där jag hittade en tändkabel som satt ihop med vulktejp efter att den hade gått av, fördelarlocket satt bara fast i ett spänne så halva rotorn var avslagen och lite smått och gott.
Så ja dit med nya kablar, rotor, lock, olja och filter. Bränslepumpen visade sig även att den hängde i ståltråd så nya fästen fick ordnas dit också. Ny kamrem ligger hemma nu också men är inte bytt än.
Fick hem mina nya framdäck med rätt bredd så jag slipper ha däck som ser ut som svampar på fälgarna, även dessa fälgar fick renoveras tack vare kantstötningar överallt.
Sen eftersom det var så mycket skador på bilen så insåg jag att antingen så var det bara att lägga ner energi på en hellack eller prova foliera den då det trots allt var något jag aldrig hade provat tidigare och jag var lätt nyfiken på att testa, sagt och gjort så köptes folie.
Det visade sig att det inte direkt var enkelt att foliera, speciellt skärmarna var väldigt svåra så att resultatet blev inte det bästa direkt, blir nog lack nästa säsong istället.
Detta var då första och sista gången jag gav mig på något som detta, det var verkligen våldsamt tråkigt att håla på med, jag som har tyckt att slipa och lacka bilar har gjort mig gråhårig tidigare men detta tog då priset.
Här var den nästan klar, bara kjolarna kvar tror jag.
Här så var den klar och ute för första gången.
Då var det bara att boka tid för besiktning helt enkelt.
Som väntat så gick den igenom utan problem så då var det bara börja njuta lite av bilen helt enkelt =)
Jag råkade ramla två såna här stolar för hälften av vad jag fick för Recaron så det ansåg jag var passande.
Råkade även köpa en halvbur från Finess då det såg lite konstigt ut med åka fort stolar och bara tomrum bakom dom.
Ur med inredningen för att inte behöva sätta eld på en massa saker under tiden man passar in buren.
Huvudbågen nedkapad till rätt höjd och breddjustering pågår med spännband.
Bakstöttorna tillkapad och fastpunktad.
Paralellstag tillkapat och fastpunktat.
Sen var det bara lyfta ur den och kapa till det andra paralellstaget för att få till "krysset" och sen helsvetsa.
Lite färg på det hela så det ser lite roligare ut.
I med buren igen och tillbaka med inredningen då jag vill ha kvar lite komfort.
Sen i dagsläget så ser bilen ut såhär, en smula förbättrad från när jag hämtade den om jag får tycka till själv.
Ja så kort och gott så har jag fått rätta till alldeles för mycket saker efter att någon som verkligen inte ska skruva har hållit på och skruva för fullt, men nu är det mesta fixat så det finns inte så mycket kvar som är fuskgjort.
Just nu så vet jag inte exakt vad som kommer att hända med denna bilen men tankar finns på att byta ut motorstyrningen tex för att få det mappbart på egen hand, trodde att jag skulle kunna leva med lite hästar men det börjar redan ta emot då jag har mindre än hälften av effekten mot för min gamla saab 9000, aja only the future will tell som man brukar säga!
Nya Koni ställbara stötdämpare bak är på väg hem som ska på bilen, får hoppas på att dom är lagom hårda för att kompensera för coiloversen fram.
Ett nytt växelkors och en ny termstat ligger bredvid mig som också ska i här någon vacker dag.