944 -84 | Mokko

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

944 -84 | Mokko

#1 Post by Mokko »

Det känns som att det kanske är lika bra att kasta upp en tråd om denna bil även fast jag inte riktigt hade tänkt att göra det då det bara skulle bli ett snabbt projekt som sedan bara skulle användas.
Kan väl börja med att säga lite kort att jag kommer från en bakgrund med en massa bilar men har sist byggt en gammal saab 9000cc -87 med nyare 2.3 kortmotor, trionic 5 motorstyrning och i runda slängar runt 350-380hk vilket var mycket roligt förutom att den drev på framhjulen förståss.

Kort och gott så var jag och köpte en 944 i början av augusti som jag kanske borde ha hållit mig borta från vid närmare eftertanke då det var lite väl mycket okunnigt folk som hade skruvat på denna bil tidigare.

Här har vi då början på det hela på vägen hem efter att ha köpt bilen.
Image

Image

När den var avlastad så var det dags att börja kika lite lätt på den och det fanns gott om saker att anmärka på.
Image

Som synes här så var huven ganska bulig tex, tror dom har haft SM i att slå igen huven med verktyg liggandes under.
Image

Bland det första som gjordes var att byta till coilovers fram då bägge framdämparna var som cykelpumpar, fick med ett par H&R coilovers fram.
Image

Image

Höjden fram slutade upp såhär i slutändan. Den skarpsynte ser även att det sitter på tok för breda hjul på fram, någon har lagt på 255 på en 8,5" bred fälg.
Image

Bytte ut den gamla äckliga ratten (som jag inte hade någon bild på tydligen) mot en annan.
Image

Det satt som synes en Recaro stol på förarsidan och en original på passagerarsidan, Recaron är numer såld och det sitter andra stolar i den.
Image

Jag har diverse misstankar om att dom hade kört SM i trotoarkantsrally med fälgarna så att dom fick jag renovera (den på bilen lagad och den andra inte, tror det var den minst skadade).
Image

Det var även någon som hade försökt sig på att spackla över en bula i bakskärmen utan att knacka ut bulan först så det satt en hög med spackel där lite halvt så jag tog bort den och rätade ut skärmen så gott jag kunde.
Image

Det sista fick jag spackla till.
Image

Huven fick jag spackla en hel del på tack vare alla bulor.
Image

Ny list till bakluckan köptes på Swedol då den gamla läkte in lite vatten.
Image

Här så hade jag rivit av alla hjul för att byta bromsar, hjullager osv då något geni hade bytt belägg på två höger framhjul och vänster bakhjul men inte på dom andra, troligtvis tack vare att det var bromspåligg på dom andra hjulen så dom inte lyckades få in kolvarna, suck..
Image

Glömde bort att ta bilder här men sitter nya hjullager på plats. Jag märkte även här att någon hade hållt på och skruvat här tidigare och inte satt tillbaka distansen mellan drivaxeln och hjullagret så packboxen osv var totalförstörd och att hjulet glappade runt 5mm in och ut så jag fick se till att få en ny distans svarvad.
Image

Allmän genomgång under huven där jag hittade en tändkabel som satt ihop med vulktejp efter att den hade gått av, fördelarlocket satt bara fast i ett spänne så halva rotorn var avslagen och lite smått och gott.
Så ja dit med nya kablar, rotor, lock, olja och filter. Bränslepumpen visade sig även att den hängde i ståltråd så nya fästen fick ordnas dit också. Ny kamrem ligger hemma nu också men är inte bytt än.
Image

Fick hem mina nya framdäck med rätt bredd så jag slipper ha däck som ser ut som svampar på fälgarna, även dessa fälgar fick renoveras tack vare kantstötningar överallt.
Image

Sen eftersom det var så mycket skador på bilen så insåg jag att antingen så var det bara att lägga ner energi på en hellack eller prova foliera den då det trots allt var något jag aldrig hade provat tidigare och jag var lätt nyfiken på att testa, sagt och gjort så köptes folie.
Image

Det visade sig att det inte direkt var enkelt att foliera, speciellt skärmarna var väldigt svåra så att resultatet blev inte det bästa direkt, blir nog lack nästa säsong istället.
Image

Detta var då första och sista gången jag gav mig på något som detta, det var verkligen våldsamt tråkigt att håla på med, jag som har tyckt att slipa och lacka bilar har gjort mig gråhårig tidigare men detta tog då priset.
Image

Här var den nästan klar, bara kjolarna kvar tror jag.
Image

Här så var den klar och ute för första gången.
Image

Då var det bara att boka tid för besiktning helt enkelt.
Image

Som väntat så gick den igenom utan problem så då var det bara börja njuta lite av bilen helt enkelt =)
Image

Jag råkade ramla två såna här stolar för hälften av vad jag fick för Recaron så det ansåg jag var passande.
Image

Råkade även köpa en halvbur från Finess då det såg lite konstigt ut med åka fort stolar och bara tomrum bakom dom.
Image

Ur med inredningen för att inte behöva sätta eld på en massa saker under tiden man passar in buren.
Image

Huvudbågen nedkapad till rätt höjd och breddjustering pågår med spännband.
Image

Bakstöttorna tillkapad och fastpunktad.
Image

Image

Paralellstag tillkapat och fastpunktat.
Image

Sen var det bara lyfta ur den och kapa till det andra paralellstaget för att få till "krysset" och sen helsvetsa.
Image

Lite färg på det hela så det ser lite roligare ut.
Image

I med buren igen och tillbaka med inredningen då jag vill ha kvar lite komfort.
Image

Image

Sen i dagsläget så ser bilen ut såhär, en smula förbättrad från när jag hämtade den om jag får tycka till själv.
Image

Image

Ja så kort och gott så har jag fått rätta till alldeles för mycket saker efter att någon som verkligen inte ska skruva har hållit på och skruva för fullt, men nu är det mesta fixat så det finns inte så mycket kvar som är fuskgjort.

Just nu så vet jag inte exakt vad som kommer att hända med denna bilen men tankar finns på att byta ut motorstyrningen tex för att få det mappbart på egen hand, trodde att jag skulle kunna leva med lite hästar men det börjar redan ta emot då jag har mindre än hälften av effekten mot för min gamla saab 9000, aja only the future will tell som man brukar säga!
Nya Koni ställbara stötdämpare bak är på väg hem som ska på bilen, får hoppas på att dom är lagom hårda för att kompensera för coiloversen fram.
Ett nytt växelkors och en ny termstat ligger bredvid mig som också ska i här någon vacker dag.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#2 Post by Bathory »

Riktigt snyggt. :#pray:
Kul att bilen kom till en som bryr sig om den.
Ut och gasa ordentligt med den, det behöver den nu. :#944burn:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -84 | Mokko

#3 Post by johannisson »

Riktigt rolig läsning :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 379
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#4 Post by jockes »

Snyggt! Bra jobbat :#cheers:
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#5 Post by Mokko »

Tackar så mycket för kommentarer! =)

Idag så kom jag på att jag skulle byta växelkorset men när jag var där bak och höll på så upptäckte jag att en "länkled" också var helt slut och stod för ungefär hälften av glappet.

Aja här får ni en dålig bild på det nya korset sittandes på axeln.
Image

Jag tror att jag helt enkelt får köpa några länklager och bygga ett nytt tvärgående stag för att få bort det sista glappet i spaken (har även en bult uppe i spaken), från början så gick det knappt att få i 1,2,5 och backen för att den var så fruktansvärt glapp i spaken.
Den blev även lite trög att växla nu även fast jag slipade av axeltapparna men det antar jag att det går till sig efter ett tag.

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -84 | Mokko

#6 Post by johannisson »

Mokko wrote:Tackar så mycket för kommentarer! =)

Idag så kom jag på att jag skulle byta växelkorset men när jag var där bak och höll på så upptäckte jag att en "länkled" också var helt slut och stod för ungefär hälften av glappet.

Aja här får ni en dålig bild på det nya korset sittandes på axeln.
Image

Jag tror att jag helt enkelt får köpa några länklager och bygga ett nytt tvärgående stag för att få bort det sista glappet i spaken (har även en bult uppe i spaken), från början så gick det knappt att få i 1,2,5 och backen för att den var så fruktansvärt glapp i spaken.
Den blev även lite trög att växla nu även fast jag slipade av axeltapparna men det antar jag att det går till sig efter ett tag.
Var de svårt att byta korset? Ska nog me ge mig på det snart :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#7 Post by Mokko »

Nej det skulle jag verkligen inte påstå att det var, jag hade dock inte känt för att göra det utan att ha en 13mm spärrnyckel eller en väldigt kort vanlig blocknyckel då en av skruvarna sitter lite lätt konstigt till.
Tror det tog ungefär en timme totalt från att jag rullade in bilen i garaget tills den rullade ut igen och då stressade jag inte heller.

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#8 Post by Mokko »

Nu så har äntligen mina ställbara Koni dykt upp från Tyskland efter en massa krånglande, jag kan då tipsa om att hålla er borta från nex_motorsport på eBay då det kan ha varit bland dom värre säljarna jag har stött på.
Först så skickade dom aldrig iväg dämparna trots att dom var betalda och dom var extremt sega att svara på varför dom aldrig blev skickade och det enda dom gjorde var att skylla på att dom hade mycket att göra, efter dryga två veckor så fick dom äntligen iväg dom men då fastnade dom såklart i Toftanäs i Sverige tack vare att det inte fanns några exporthandlingar så att jag fick hålla på och krångla en massa där också, säljaren bara fortsatte att vara seg på att svara och bara skyllde på andra hela tiden.

Aja nu har jag fått dämparna så att nu vet jag att jag inte behöver ha med dom att göra igen.

Här så har vi härligheterna!
Image

Image

Och här så sitter dom monterad på bilen, den ena gamla hade börjat läka lite olja såg jag när jag bytte.
Image

Jag har varit ute och provat bilen lite med dom ställda på 50% och jag måste då säga att jag är mycket nöjd än så länge, jag var lite rädd att dom skulle bli för mjuka för att väga upp mina H&R coilovers fram men även på 50% så känns det helt ok än så länge.

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#9 Post by Mokko »

Idag så hade jag upp bilen på lyften en liten sväng för en snabb översyn och byte av termostat (ja garaget ser hemskt ut för tillfället).

En liten snabb bild bara medans bilen stod på lyften.
Image

Jag lyckas inte få bort varken nivåpluggen eller urtappningspluggen på växellådan vilket irriterar mig en smula då dom är ganska skadade sen tidigare så jag är lite osäker på hur jag ska lyckas få ur dom då jag vill byta olja i lådan, värme är självklart men pluggarna är väldigt spöade sen någon tidigare har försökt att få upp dom.
Inte helt oväntat nog så upptäckte jag att något geni helt enkelt hade plockat ur termostaten från bilen så det var tomt i den och samma sak med låsringen så det vart måttligt roligt att försöka hitta en ny låsring som skulle passa i pumpen, som tur var så hittade jag en i garaget som fungerade dock.
Personen som har hållt på med den här bilen tidigare borde få förbud på att skruva på något alls för all framtid då allt han/hon har rört bara är tok.... Förhoppningsvis så har jag gått igenom och rättat till allt nu.

Mokko
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2008-08-26 00:15:35
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984
Location: Forsa (Hudiksvall)
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#10 Post by Mokko »

Jag tar och provar att uppdatera en gång till här även fast denna bil verkar vara ointressant.

Efter att ha fått under kilot i oljetryck på tomgång med riktigt varm motor så insåg jag att något inte riktigt kunde stå rätt till i motorn så nya vevlager beställdes då det verkar vara standard att dom är dåliga i dessa bilar.

In med den i garaget.
Image

Då jag inte kunde hitta den riktiga motorbalken som jag har brukat använda när jag hänger upp motorer så fick jag spika ihop en egen av lite gamla brädor och hängda fast motorn med ett spännband.
Image

Bort med framvagnsbalk och lite smått.
Image

Sen ur med alla lager, som synes så såg det riktigt riktigt illa ut, jag har haft riktigt jäkla tur att lagret på trean inte hade snurrat eller skadat veven som det ser ut då det hade börjat släppa bitar ur lagret.
Image

I med nya lager helt enkelt!
Image

Tillbaka med framvagnsbalk osv.
Image

Sen var det bara fylla olja och prova starta den igen.
Image

Allt som allt så tog det drygt 4 timmar att göra och då fick jag krångla en del med leden från rattstången som går ihop med styrväxeln, så ja jag är då glatt överraskad över hur lättskruvat just detta var.
Nu har jag 1,5bar oljetryck på tomgång med riktigt varm motor så det gick då helt klart åt rätt håll får man väl ta och säga men det tar emot att hålla på och lägga pengar på en sån här motor måste jag väl också erkänna då jag inte direkt är helt imponerad av den.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

944 -84 | Mokko

#11 Post by Freddie_81 »

Snyggt jobbat med vevlagren. Har även jag varit med om tråkiga tappluggar på växellådan. Löste det sig för dig? Jag gjorde så att jag slog i en insexa med numret större dimension (18?)
Tillslut fick jag ur den..



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#12 Post by robinkjellstedt »

Mokko wrote:Jag tar och provar att uppdatera en gång till här även fast denna bil verkar vara ointressant.
Jag måste bara säga att det är nog många som läser din tråd och tycker den är väldigt intressant men som kanske inte kommenterar. Jag är en sån :roll:

Så, keep up the good work! Och fortsätt gärna att uppdatera oss :D

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -84 | Mokko

#13 Post by Janne J »

Det var inga roliga vevlager, undrar hur ramlagren ser ut.
Min uppfattning är att dessa motorerna brukar se riktigt bra ut invändigt trots höga miltal, det enda som jag har stött på ett par gånger är att topplockspackningen brukar ge sig på cylinder 4, annars är 25000 mil inget problem.
De är säkert konstruerade i slutet på 70-talet eftersom de hamnade i 944 serien 1982, ur det perspektivet tycker jag det är en väl genomtänkt konstruktion.

Och, jodå, jag läser din tråd... :#cheers:
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#14 Post by JonasD »

1,5 bar, jag tror att jag har lite mer.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]