Page 4 of 4

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-22 20:15:26
by Cédric
Dom backspeglarna är inte alls lätta att få tag, men det går säkert med tålamod. Insug som är sådär sotigt har jag inte sett på dom motorer jag plockat isär, kan den ha käkat mycket blow by kanske?

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-22 21:00:26
by NTF
Originalbackspeglarna har jag också hört är riktigt svåra att få tag på. Fast jag har sett att det finns kopior som är lika originalen. Får möjligen duga tills jag hittar original.

Visst är mängden sot lite förvånande! Jag kan inte heller få ihop att det är så mycket sot i insuget. Du tänker att det kommer mycket blow-by via vevhusventilationen tillbaka in i insuget? Låter inte helt orimligt. Men i så fall bör kolvringarna i motorn vara ganska slut (och det kanske de är).

Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-23 07:58:27
by safe
NTF wrote: 2019-09-22 21:00:26
Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?
Blandat med att förbränningsgaserna trycker ut oljedimma från vevhuset in i insuget.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-23 08:18:28
by NTF
safe wrote: 2019-09-23 07:58:27
NTF wrote: 2019-09-22 21:00:26
Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?
Blandat med att förbränningsgaserna trycker ut oljedimma från vevhuset in i insuget.
Om man kör länge med gammal och förorenad olja borde sotningen i insuget i så fall kunna öka. Frågan är dock om skillnaden mot ren olja blir marginell eller stor.

Jag kompressionstestade med kall motor och fick värdena i inlägg 31. Om jag gör om samma test men sprutar in lite olja i cylindrarna bör jag väl få ungefär samma värden om kolvringarna är ok. Ett enkelt sätt att testa, men är det någon som vet hur pålitlig metoden är?

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-23 08:26:44
by safe
Det blir definitivt skillnad på kompressionen med lite olja i cylindrarna, när jag testat det.
Du har ojämna kompressionsvärden, så du bör ha något som tätar lite sämre, gissar att det är kolvringarna.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2019-09-23 08:55:41
by NTF
Rejält sotigt insug och ojämn kompression. Ja, kolvrigarna är helt klart misstänkta. Har dock ingen blårök alls, vilket är lite konstigt.

Jag kommer att göra ett kompressionstest med olja i loppen. Blir intressant att se vad det ger för resultat.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2023-10-03 18:18:22
by Turbo24
Lite nyfiken hur de går här då?

Köpte mig en donator till ett 924 turboskal som junioren fick i 13 årspresent ifjol. Men den bilen visade sig ju vara en Martini Rossi . Så den blir ingen donator. Sålde Turboskalet istället. Bilen blir ett projekt för mig å junioren som ville ha en bil med flippup-lysen den dagen han tagit körkort. Hoppas kunna börja lite o höst å tvätta av den mm. Dina säten var i bättre skick än mina såg jag. Saknas även plakett i vår också

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2023-10-03 18:39:55
by Cédric
Vad är planen, renovering?

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2023-10-08 17:48:02
by Turbo24
Cédric wrote: 2023-10-03 18:39:55 Vad är planen, renovering?
Om du frågar mig så är planen å fixa till den till Junioren tagit körkort. Han e 14 nu. Han ville ha en bil med flippup-lysen som första bil. Så klart grabben fick en Porsche 😉