924-77 | Wermut

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#16 Post by NTF »

Plockar upp den här tråden nu när forumet kommit igång igen. Efter att ha detaljgranskat bilen, även med kamera i hålrum, i jakt på rost så törs jag nu säga att bilen saknar allvarliga rostangrepp. Det finns ett rosthål i tröskeln höger fram där golvet möter hjulhuset och ytterligare ett hål i högra tröskeln ganska långt bak. Även om jag räknar med att rost alltid är mera omfattande än man tror så är dessa angrepp utan tvivel hanterbara.

Motorkoden WA har Porsche inte ens kommenterat. De utfärdade ett certifikat med helt annat motornummer. Lite underligt.. Jag är själv ganska säker på att blocket är ett block avsett för en samtida Audi 100, vars motorserie har just prefixet WA. 924 tillverkades i Audifabriken i Neckarsulm och efter lite grävande i Audihistoria så vet jag att Audi 100 tillverkades på samma plats. Audiblocken verkar av allt att döma också vara identiska med 924-blocken.

Bilen ska vara klar till till nästa säsong så fler uppdateringar kommer snart.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
Sebastu
Carrera-Poster
Posts: 377
Joined: 2013-11-16 09:42:21
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#17 Post by Sebastu »

Ser fram emot mer info om den här härliga bilen!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4193
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#18 Post by Cédric »

Har motorn funnits i 2l utförande i någon Audiprodukt?


Vore det inte najs med en ny klädsel? Skulle matcha den framtida omlacken fint :)
50880581_1201758553316535_6850581800440299520_o.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#19 Post by NTF »

Motorn fanns i Audi 100 1976-81 i 2l-utförande.
F40F3A0B-40F0-4AC8-980E-A2893811464F.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#20 Post by NTF »

Jag tror att borrning och slaglängd är exakt desamma som 924 NA i Audis motor med beteckning WA.
799B932A-2A4F-4586-8655-D1C4DFD90B5E.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#21 Post by NTF »

Och vad gäller klädseln ... :)
345A7C2B-6C6D-465C-9015-876D183A2E1E.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#22 Post by safe »

Vart köpte du klädseln?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#23 Post by NTF »

safe wrote: 2019-08-30 22:28:59 Vart köpte du klädseln?
Werk924.com
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#24 Post by safe »

Blir spännande att se hur resultatet blir.
Kommer du att byta själv eller lämna bort det?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#25 Post by NTF »

safe wrote: 2019-08-31 07:13:44 Blir spännande att se hur resultatet blir.
Kommer du att byta själv eller lämna bort det?
Jag kommer nog att göra ett försök själv men lämna bort det om det visar sig att jag inte får perfekta resultat. Det förstör mycket av intrycket om klädseln inte sitter riktigt bra.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#26 Post by NTF »

Gjorde en snabb koll av bilen införflytt från förvaringsgaraget till "mekgaraget". En ganska kort sträcka och i stället för att bogsera bilen - som är tråkigt - så tänkte jag att den skulle få flytta på sig för egen maskin. Har fyllt på luft i däck och toppat upp olkjenivåer. Allt funkar men av någon anledning har bilen börjat gå väldigt fett. Den sotar igen och blir svårstartad. Innan jag satte in bilen för ca ett år sedan så gick den som den ska, så anledningen till att den plötligt börjat gå fett måste vara något ganska enkelt fel. Kanske en elektrisk kontakt eller vakuumslanganslutning. Eftersom jag kommer att plocka isår och gå igenom hela bräsnleinsprutningssystemet i samband med renoveringen så är det inte någon större idé att lägga ner massor av tid på felsökning nu utan jag nöjer mig med att göra en enkel koll av anslutningar och läckage.

När jag stod och tittade på motorn så kom jag att tänka på att styrboxen till tändningen (som brukar sitta i motorrummet fram på vänster hjulhus) saknas på bilen. Ska bli intressant att se vad den är ersatt med...

Jag räknar med att flytta bilen senare i veckan och när jag är på plats i mekgaraget så kommer jag att börja med att riva ur klädsel för tvätt av matta och omklädning av stolar. kanske även byte av ny, sprickfri instrumentpanel. Då får jag också en chans att rostinspektera golvet från insidan.Förhoppningsvis utan tråkiga överraskningar.
IMG_3151.JPG
IMG_3152.JPG
IMG_3153.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#27 Post by safe »

Det sitter ingen tändbox där förrän 1980, jag har inte sett någon med boxen frame till vänster innan 1980 i alla fall.
På din sitter den troligen bredvid/under tändspolen, mitt på torpeden.

Om den helt plötsligt går fett är det säkert WURen som fått spel, kanske har du tappat 12v till den så den inte värmer upp sig tillräckligt snabbt.
Kan vara kolven i bränslefördelaren som hakat upp sig också. Med pumpen igång kolla så att du känner ett motstånd när du trycker upp vågen. Drar du upp en spridare så ska den hålla tätt med motorn avstängd och med pumpen igång (byglad).
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#28 Post by NTF »

safe wrote: 2019-09-02 11:36:20 Det sitter ingen tändbox där förrän 1980, jag har inte sett någon med boxen frame till vänster innan 1980 i alla fall.
På din sitter den troligen bredvid/under tändspolen, mitt på torpeden.

Om den helt plötsligt går fett är det säkert WURen som fått spel, kanske har du tappat 12v till den så den inte värmer upp sig tillräckligt snabbt.
Kan vara kolven i bränslefördelaren som hakat upp sig också. Med pumpen igång kolla så att du känner ett motstånd när du trycker upp vågen. Drar du upp en spridare så ska den hålla tätt med motorn avstängd och med pumpen igång (byglad).
Tack!

Du har säkert rätt om att det inte fanns någon tändbox före 1980. Jag tittade på bilder av tändboxen och ser att skruvhålen i min bil inte stämmer med hur tändboxen är fäst.

WURen är alltid misstänkt. :) Elanslutningarna till WURen är rejält oxiderade och det kan mycket väl vara där som problemet sitter.

/F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#29 Post by NTF »

Nu har jag flyttat bilen från uppställningsgaraget till "kliniken" (alltså mitt mycket trånga garage). Den rullade de knappt tre milen för egen maskin. Efter att ha börjat med hackig gång på tre cylindrar kom motorn i form ganska snabbt och den gick finfint hela vägen. Obestämbara klonk och missljud från alla möjliga ställen hördes lite till och från under färden men på det hela så var det riktigt kul att köra 924 på småvägar en sensommareftermiddag.
IMG_20190907_175831.jpg
(Bilen från sin bästa sida. Fast bilden är förskönande, bilen ser inte riktigt så här bra ut när man ser den IRL)

Jag har funderat på vilken ambitionsnivå jag ska ha med renoveringen. Enklast är att göra en "nuts and bolts"-renovering där man köper nytt och renoverar på detaljnivå och får en perfekt bil som är bättre än originalet. Men då får man en ny bil utan känsla av historik och tidens tand under 42 år. Lite trist...

För mig är det viktigt att bilen blir pålitlig och kan köras på lång resa utan att man skall behöva vara ständigt orolig för att bli ofrivilligt stående längs vägen. Att gå igenom mekaniken ordentligt är därför självklart. Det är även en säkerhetsfråga. Kosmetiskt vill jag att bilen skall vara original med så mycket originaldelar kvar som möjligt för att ändå ge känslan av att bilen är byggd tidigt 1977. Om någon del är lite sliten pga att det använts gör det inget, men det ska vara rent och funka.

Målbilden för renoveringen blir nog något i stil med "välvårdad men åretrunt-använd bil med 7-8000 mil på mätaren". Eftersom jag kommer att lacka om bilen och byta stolklädseln kommer nivån inte att bli helt konsekvent men det känns ändå som en bra inriktning.

Jag har börjat med att ta ut inredningen och har klarat av bakluckan och baksätet. Nu blir det spännande att plocka av golvmattan i nästa steg se om golvet verkligen är så rostfritt som det verkar när man tittar på det underifrån. Just kollen av golvet är anledningen till att jag börjar med att plocka ur inredningen. Om det skulle visa sig att det är massor av rostjobb så får jag fundera på renoveringen i stort. Men så här långt ser det bra ut. Mattan och panelerna i bakluckan är smutsiga men hela och tvättbara. Bagagegolvet ser bra ut och insidan av bagageutrymmet är lite kantstött med ytrost men inget stort (liten reservation för "låskistorna" som det nästan alltid rostar runt, de har jag inte hunnit detaljkolla ännu).

Fortsättning följer...
IMG_20190908_160502.jpg
Någon som är sugen på en äkta Zender-spolier.....?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 850
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#30 Post by safe »

Jag gillar att använda så mycket originaldelar som möjligt, så helt och rent som möjligt men hellre lite imperfektioner än att det ser fel ut.

Ofta har nya delar en annan finish än originalet, annan kvalitet och ibland annat utseende.
Porsche är speciellt dålig på detta. Pratade med Urban på Urbans garage (Ultra seriös renovering av mest 356/911) i Estland, han hade köpt 356 baklyktglas från Porsche, Sierra Madre collection, Ali Baba och något mer ställe.
Porsche var dyrast, Sierra Madre var bäst, närmast originalet. Ali baba var billigast men EXAKT lika med Porsche "original" till en 1/10 av priset....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users