Page 1 of 4

924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-08 22:14:20
by NTF
IMG_20170807_152102.jpg
På kort tid har jag lyckats skaffa mig tre 924:or. Alla med uttalat renoveringebehov och jag började fundera på att skaffa en reservdelsbil. En bra reservdelsbil skulle spara tid och pengar. Dessutom finns det något tilltalande i själva återvinningen. Jag renoverar gärna bra begagnade delar i stället för att köpa nytt och tycker att det ofta hjälper till att behålla bilens karaktär.

Började jaga reservdelsbil och fick snabbt napp. Vips så stod jag och tittade på en 924 NA-77 till salu för ett bra pris och med bra donatorpotential.
IMG_20170801_122555 (1).jpg
Dåligt omlackad, smårostig, helt fel dekaler, automatväxlad och med bucklig framskärm. Men överlag OK och den gick att starta. Den rödoranga mattan var fin. Stolarna svårbedömda pga envist sittande överdrag. Instrumentpanel med ovanligt få sprickor. Och trevlig säljare.

Jag slog till, körde hem bilen utan problem, kände mig nöjd och ägnade mig åt jobb och familj några dagar.
IMG_20170801_122619.jpg
Fast vänta nu här...Det var något bekant med den där rödoranga mattan och de vita fälgarna. Kunde det vara en.... Idag hade jag äntligen tillfälle att titta på bilen lite mer. Ni som är bra på 924 special editions fattar varför jag genast tittade under överdragsklädseln och på stolarnas nackskydd. Så här såg det ut där under:
IMG_20170807_150721.jpg
Nu måste jag fundera på om jag verkligen skall låta detta bli en reservdelsbil.

F

Martini är ett varumärke för en dryck som kallas "Vermouth" och namnet kommer från tyska Wermut som betyder malört (som är en ingrediens i vermouth).

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 09:43:37
by Vidar9_4
Renovera och öppna ett 924 museum, för snart är väl det det enda sättet för oss andra att se en Porsche 924!!
Haha, nej men grattis till köpet! Du verkar ha blivit riktigt biten av Porschemyggan. Lättare sagt än gjort men restaurering av martini-924an är en roligare tanke än att isärplockning. Sen automat och möjligheten att kunna ha så många unika 924or på ett och samma ställe är ganska speciellt. Har du möjlighet att köpa en till (...) att använda som reservdelsbil så tycker jag det. Typ Lamboorange eller kawasakigrönt lik som ibland dyker upp på blocket för 5-tusing som ändå aldrig kommer ta sig tillbaka på gatan. Denna är ju både speciell och fungerande om än, ett projekt.
Lycka till hur du än gör, kul att följa dina trådar!
/MVH Vidar

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 12:51:47
by Cédric
Oj, mycket oväntat! Hade varit kul att se den komma i ordning, men det kommer ju kräva en rätt massiv insats, både i tid och ekonomi.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 14:35:49
by NTF
Ja, mycket oväntat men kul. Och det känns också som jag med den här inköpstakten snart har köpt upp alla 924:or i Sverige :-)

Har kollat lite mer på bilen och är säker på att det faktiskt är en Martini-924.
1005339d1451324936-porsche-924-martini-and-rossi-edition-650536613812790698.jpg
http://www.ottority.com/en/porsche/924/ ... so-edition" onclick="window.open(this.href);return false;

Visserligen saknas plaketten som skall sitta på mittkonsolen men hålen är kvar. De vita fälgarna är tillverkade i februari 1977 vilket stämmer med att modellen, enligt flera uppgifter på nätet, tillverkades sent 76 och tidigt 77. Tydligast tecken är den rödorange mattan och stolarna med "Martini-stripes" som bara fanns i den här modellen.
IMG_20170807_171055.jpg
IMG_20170807_180536.jpg
(fälgens insida)

Säljaren påstår att bilen importerats från Kalifornien under sent 90-tal. Det rimmar med att det är en automat men bilen har ett VIN som säger att det är en europaspecad bil från fabrik. Får se om jag kan gräva fram lite uppgifter om det. Vore kul att veta var bilen sålts som ny.

Nu står jag alltså här med fyra renoveringsobjekt i stället för tre objekt och en reservdelsbil. Jag lutar just nu åt att fokusera på de två intressantaste och äldsta (Turbon (ännu ej startad) och Martini- bilen). Min 924S arbetar jag på att få klar för besiktning och den kommer att bli väldigt fin. Kanske kör med den ett tag och säljer den senare för att få något ekonomiskt vett i bilägandet. Vad gör jag med min andra jubileumsporsche (50 jahre Porsche)? Vet inte just nu men om någon är intresserad av att ta över "M402" och arbeta vidare med den så skulle jag överväga att sälja den till självkostnadspris för att kunna fokusera min tid på Turbo och Martini.

Martini är ett varumärke för en dryck som kallas "Vermouth" och namnet kommer från tyska Wermut som betyder malört (som är en ingrediens i vermouth).

Skål!

Re: 924-77 | Wermut (Martini & Rossi-edition)

Posted: 2017-08-09 15:19:36
by NTF
Start av bilen (avgassystemet är moddat)

https://www.youtube.com/watch?v=cqweCDeI7rk" onclick="window.open(this.href);return false;


Från hemfärd med bilen

https://www.youtube.com/watch?v=eEQaRSnVkbg" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 20:20:38
by gegge
Trevligt med en Martini!

Tyckte jag såg plaketten på Ebay häromdagen. Säljaren skulle bara ha löjligt mycket för den :roll:

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 20:52:25
by NTF
Såg den annonsen också, Fredrik. Säljaren begärde nästan lika mycket för plaketten som jag gav för hela bilen. Tror inte att han får iväg den för det priset dock. Måste ha en plakett såklart men jag hoppas hitta en till ett bättre pris.

Från det ena till det andra: är det någon här som sett en automatväxlad martini-924 tidigare? Jag har googlat många nu men inte hittat en enda automatväxlad.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-09 21:32:03
by Cédric
Kanske får kolla med porsche classic avdelning exakt hur bilen levererades från fabrik :)

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-10 06:32:46
by NTF
Cédric wrote:Kanske får kolla med porsche classic avdelning exakt hur bilen levererades från fabrik :)
Fick samma idé m du, Cedric. Fast resultatet blev ganska magert. Porsche Center i Segeltorp här i Stockholm var väldigt vänliga och hjälpte mig men hittade inget i sina datorer. Då skickade de frågan till Tyskland som bara hittade följande i sina burkar:

Colour 4910, Interior Trim J4

Konstigt nog visste de inte vad koderna betydde. Efter lite googlande hittade jag att koderna betyder det här:

color 4910=grandprixwhite with Martini-decals
interior J4=leatherette black

Det är iofs en bekräftelse på att det är en Martinibil (förmodligen med svart konstläder i baksätet ursprungligen, det verkar ha varit standard på vissa bilar).

Funderar på att kontakta Porsche Classic direkt. Kanske har de mer data i något pappersarkiv.

Som den Porschearkeolog :) jag är har jag beställt bilens imoprtpapper från Riksarkivet. Får se vad det står där.

F

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-10 07:44:23
by Cédric
Intressant, hoppas porsche classic kan hitta lite mer. Bland 76 och 77or så är läderbaksäte vanligt, av någon anledning.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2017-08-11 22:17:03
by NTF
Idag var det dags att tvätta bilen. Flera år sedan sist verkar det som och mycket av smutsen satt så djupt att varken avfettning eller schampoo bet på den.

Jag roade mig med att använda rubbing och vax på huv, front och höger skärm (vä skärm är bucklig och måste bytas). Det hade förmodligen blivit ännu bättre med maskin men lite glans fick jag fram. Och jag tror faktiskt att det är originallack här.
IMG_20170811_200457.jpg
Huv polerad men inte frontplåt.
IMG_20170811_202702.jpg
Både huv och frontplåt polerad
IMG_20170811_202848.jpg
Bilen från sin bästa vinkel efter polering
IMG_20170811_202911.jpg
Snyggt patinerat Porschevapen.

Tyvärr går det inte att putsa upp hela bilen så här. Dörrarna är lackade på ett mycket slarvigt sätt med rost under färg som spruckit och även aktern är ganska ful med omlack som blivit grogrud för rost. Samma sak med taket. Blir sannolikt omlack av hela bilen till slut.

Jag drog av överdragsklädseln på förarstolens ryggstöd idag. Klädseln behöver renoveras som ni ser men jag kommer att behålla nackstöd och martinistripes. Kanske även tyget fastän det är lite slitet (ok tycker jag med tanke på att det är 40 år gammalt. Sidostyckena är naturigtvis tvunget att ersätta med nya. Överdragsklädseln verkar vara hemmatillverkad. För att få på överdraget så har ryggdelen från stolarna tagits bort och fästs på överdragsklädseln. Det hela är dock gjort varsamt så jag tror att det går att flytta tillbaka ryggdelen till originalklädseln igen. Har inte sett klädselns skick på övriga stolar men det här kommer att bli en dyr post i en renovering. Måste ha proffshjälp för att få det snyggt.
IMG_20170811_150206.jpg
IMG_20170811_150322.jpg
Den hemmagjorda överdragsklädseln där original ryggstycke använts.
IMG_20170811_192849.jpg
Hål för "Championship"-plaketten, vilken tyvärr saknas.
IMG_20170811_143659.jpg
Mattan är definitivt original av tillverkningsdatumet att döma.
IMG_20170811_144051.jpg
Lite ovanlig syn på en 924. Automatlåda

Hittade tyvärr ocskå ett rosthål idag. Bakre delen av högertröskeln. Finns förmodligen rosthål på fler ställen, men så här långt ser det inte hopplöst ut.

Fick förresten också brev från Riksarkivet idag med kopior på (en del av) importdokumentationen. Bilen har inte importerats från Kalifornien (som säljaren sa), utan från Tyskland.

Nästa steg blir att polera färdigt bilen på de delar som har glans kvar. Därefter bromsgenomgång och rostlagning.

Verkar inte som det här blir någon reservdelsbil..

Re: 924-77 | Wermut - Motorkod "WA" ??

Posted: 2018-08-18 19:52:08
by NTF
IMG_20180818_163215 (2).jpg
Är förbryllad över motorkoden på den här bilen. Den är *WA 087 730*. Jag trodde att alla europeiska bilar började på "XK". Någon annan här i forumet som stött på motorkoden WA? Hittar ingen info på nätet så jag hoppas på att någon här vet :-)

F

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2018-08-19 19:54:07
by Lilja
Hoppas verkligen inte att du tänker använda en så udda bil som reservdelsbil.
Hade hellre sålt den isåfall till någon som vill renovera den.

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2018-08-19 21:28:14
by NTF
Nej, det vore slöseri. När jag åkte och tittade på den var planen iofs att använda den som reservdelsbil, men då visste jag inte att det var en "Martini". När jag fattade det så släppte jag nog reservdelsbil-planerna ganska snabbt. Bilen står nu i torrt och varmt garage och jag hoppas att få tid att renovera den snart. Men jag måste nog rensa lite i övriga 924-parken först. 931-ladufyndet hänger lite löst..vi får se.

Och nu verkar det inte som bara själva bilen är lite udda utan även motorn. Har letat intensivt på nätet om motorkoden "WA". Hittar absolut ingenting! Kan det vara en fabriksutbytesmotor...?

F

Re: 924-77 | Wermut

Posted: 2018-08-24 13:36:46
by NTF
Har nu beställt ett ursprungscertfikat från Porsche och skickat med frågan om motorkoden. Ska bli intressant att se vad vi får för svar (om de nu svarar på frågan alls..)

F