924-77 | Wermut

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4198
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#46 Post by Cédric »

Dom backspeglarna är inte alls lätta att få tag, men det går säkert med tålamod. Insug som är sådär sotigt har jag inte sett på dom motorer jag plockat isär, kan den ha käkat mycket blow by kanske?

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#47 Post by NTF »

Originalbackspeglarna har jag också hört är riktigt svåra att få tag på. Fast jag har sett att det finns kopior som är lika originalen. Får möjligen duga tills jag hittar original.

Visst är mängden sot lite förvånande! Jag kan inte heller få ihop att det är så mycket sot i insuget. Du tänker att det kommer mycket blow-by via vevhusventilationen tillbaka in i insuget? Låter inte helt orimligt. Men i så fall bör kolvringarna i motorn vara ganska slut (och det kanske de är).

Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 855
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#48 Post by safe »

NTF wrote: 2019-09-22 21:00:26
Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?
Blandat med att förbränningsgaserna trycker ut oljedimma från vevhuset in i insuget.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#49 Post by NTF »

safe wrote: 2019-09-23 07:58:27
NTF wrote: 2019-09-22 21:00:26
Vad bildas sotet av egentligen av? Är det bara av förbränningsgaserna?
Blandat med att förbränningsgaserna trycker ut oljedimma från vevhuset in i insuget.
Om man kör länge med gammal och förorenad olja borde sotningen i insuget i så fall kunna öka. Frågan är dock om skillnaden mot ren olja blir marginell eller stor.

Jag kompressionstestade med kall motor och fick värdena i inlägg 31. Om jag gör om samma test men sprutar in lite olja i cylindrarna bör jag väl få ungefär samma värden om kolvringarna är ok. Ett enkelt sätt att testa, men är det någon som vet hur pålitlig metoden är?
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

User avatar
safe
Turbo-Poster
Posts: 855
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#50 Post by safe »

Det blir definitivt skillnad på kompressionen med lite olja i cylindrarna, när jag testat det.
Du har ojämna kompressionsvärden, så du bör ha något som tätar lite sämre, gissar att det är kolvringarna.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 924-77 | Wermut

#51 Post by NTF »

Rejält sotigt insug och ojämn kompression. Ja, kolvrigarna är helt klart misstänkta. Har dock ingen blårök alls, vilket är lite konstigt.

Jag kommer att göra ett kompressionstest med olja i loppen. Blir intressant att se vad det ger för resultat.
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users