944 -88 | Niofyrtiofyran

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#1 Post by cer »

Hej!

Ny användare på forumet och nybliven ägare till första Porschen. Har köpt en 944 NA från 1988 tillsammans med @Hammar.

Vi startar denna tråd mest för egen dokumentation och förhoppningsvis också för att få hjälp med en hel del klurigheter.

Saker som måste göras direkt:
  • * Kontroll/fix av luftburk
    * Skrammel från avgassystemet vid 2000 rpm. Ligger emot någonstans...
    * Olje- och filterbyte
Annat som vi gärna får ordning på:
  • * Larm. Eftermonterade Gemini-larmet löser ut 1 min efter att man aktiverat det. Verkar vara någon dörrsensor. Någon med erfarenheter kring detta?
    * Låsvrede baklucka. Av någon anledning öppnas inte luckan när man använder nyckel. Öppna från förarplatsen går fint. Brytaren precis innanför låset är ok.
    * Motor höger backspegel verkar vara trasig. Kollat alla säkringar.
    * Vindrutetorkare bak - spåren är helt slut i torkararmen. Motorn går fint, men armen står still. Finns det några smarta fix?
    * Byta glas på höger backspegel. Inget konkavt glas nu.
    * Ratten är lite sne.
    * Ny stereo och högtalare
...och givetvis en obligatorisk bild:
IMG-20170806-WA0004.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#2 Post by cer »

Så här ser luftburken ut.

Varför bultarna i botten?
Image

Det verkar saknas en slang?
Image

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#3 Post by johannisson »

Är den möjligtvis från oskarshamn? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#4 Post by cer »

johannisson wrote:Är den möjligtvis från oskarshamn? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stämmer fint! Känns den igen? :)

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#5 Post by johannisson »

cer wrote:
johannisson wrote:Är den möjligtvis från oskarshamn? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stämmer fint! Känns den igen? :)
Jag har kört den faktist :) Provkörde den innan jag köpte min nyligen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#6 Post by cer »

För att svara på mina egna frågor kring luftburken:

Bultarna i botten är troligtvis ditsatta som en fullagning för hål som har borrats upp vid tidigare tillfälle. Troligtvis gjorde man hål i jakten på ett "häftigare" ljud... :?

Efter lite googlade förstår jag att den saknade slangen kan ignoreras. Från fabrik var andra änden monterad i kåpa till kamrem. Tanken med den var att skapa vakuum och suga ut eventuella rester från kamrem och placera dessa i luftburken ovanpå filtret. Låter ju smart, men Porsche tog bort slangen på senare årsmodeller. Jag ska kolla så att andra änden är pluggad ordentligt.

Rätta mig gärna om jag missförstått!

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#7 Post by cer »

En gnisslande servorem motiverade inköp av två ramper från Biltema. Funkar riktigt bra om man bara bygger upp lite framför - annars tar fronten i vid uppkörning. Vi tog ett par danska sjöstensplattor till hjälp. Kul att de kom till användning igen.

Image

Blev ganska bra höjd. Vantskruven blir ju lättillgänglig, så ett byte av rem bör bli lätt.

Image

Hur mycket spel ska det vara i drivrem till servo? Generatorremmen känns rätt stum. Kanske 5-7 mm spel. Nu har vi ca 20 mm i servorem.

Ösregn nu så fortsättning imorgon.

johannisson
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2014-05-10 20:38:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#8 Post by johannisson »

Vet ni vad det var som låter vid låga varv då? Var de avgasröret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#9 Post by cer »

johannisson wrote:Vet ni vad det var som låter vid låga varv då? Var de avgasröret?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vi började felsöka lite lätt, men hittade inget uppenbart. Rätt säker på att avgassystemet ligger emot någonstans, men behöver nog en lift för felsökning.

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#10 Post by cer »

Servoremmen är bytt så nu slipper vi skrik vid fullt rattutslag. På tal om ratt, så rätade vid upp den också. Den satt ju lite snett. Det var ju riktigt enkelt att lossa och justera när man slipper ta hänsyn till airbag.

Vi passade också på att fixa ett annat missljud. Nämligen det från ett par gamla 4" i framdörrarna

Image

In med nya 4x6 från JBL. Passade utan modifieringar.

Image

Dessutom hade någon tidigare ägare varit god nog att förstora hålen för de bakre högtalarna.

Image

Där satte vi ett par 6,5". Nu låter det som det ska även på insidan av bilen.

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#11 Post by cer »

Några steg framåt nu. Luftburk är bytt till en hel och fin (original, begagnad) med nytt filter. Även ny motorolja och filter.

På att-göra-listan finns nu:

* Skrammel från avgassystemet vid 2000 rpm. Ligger emot någonstans...
* Byte av växellådsolja
* Larm. Eftermonterade Gemini-larmet löser ut 1 min efter att man aktiverat det. Verkar vara någon dörrsensor. Någon med erfarenheter kring detta?
* Låsvrede baklucka. Av någon anledning öppnas inte luckan när man använder nyckel. Öppna från förarplatsen går fint. Brytaren precis innanför låset är ok.
* Motor höger backspegel verkar vara trasig. Kollat alla säkringar och även bytt backspegel till annan begagnad. Nästa steg är att manuellt strömsätta motorerna och se om de fungerar.
* Vindrutetorkare bak - spåren är helt slut i torkararmen. Motorn går fint, men armen står still. Finns det några smarta fix?
* Byta glas på höger backspegel. Inget konkavt glas nu.

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#12 Post by MattiasA »

cer wrote:* Låsvrede baklucka. Av någon anledning öppnas inte luckan när man använder nyckel. Öppna från förarplatsen går fint. Brytaren precis innanför låset är ok.
Hej,
är du säker på att brytaren är OK? Jag märkte på min bil att brytarens arm/bleck inte aktiverad brytaren -
så jag förlängde livet på den ett tag genom att böja till armen/blecket. Men inte så långt senare tackade brytaren för för sig och jag fick byta ut den. Det är många år sen nu så jag minns tyvärr inte om klickljudet var kvar eller försvann när brytaren gav upp.
/M
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#13 Post by cer »

MattiasA wrote:
cer wrote:* Låsvrede baklucka. Av någon anledning öppnas inte luckan när man använder nyckel. Öppna från förarplatsen går fint. Brytaren precis innanför låset är ok.
Hej,
är du säker på att brytaren är OK? Jag märkte på min bil att brytarens arm/bleck inte aktiverad brytaren -
så jag förlängde livet på den ett tag genom att böja till armen/blecket. Men inte så långt senare tackade brytaren för för sig och jag fick byta ut den. Det är många år sen nu så jag minns tyvärr inte om klickljudet var kvar eller försvann när brytaren gav upp.
/M
Ja, armen träffar faktiskt brytaren i vårt fall och jag har mätt brytaren med multimeter. I detta fall är det något annat som strular... Frågan är bara vad.

cer
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2017-08-05 09:29:20
Bilmodell: 944 NA
Årsmodell: 1988
Contact:

944 -88 | Niofyrtiofyran

#14 Post by cer »

Ett par timmars felsökande senare så fungerar larmet nu drägligt. Immobilizer och fjärrlåsning fungerar som det ska, men skalskyddet är fortfarande inte intakt.

Ett stort steg framåt för komfort och stöldskydd!

Image

Hammar
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2017-08-02 09:33:07
Telefon: 0704126692
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1988
Contact:

Re: 944 -88 | Niofyrtiofyran

#15 Post by Hammar »

Växellådsolja är bytt, men missljudet som vi trodde kom ifrån avgassystemet är kvar. Felsökningen har börjat och vi har försökt:

* Plockat bort avgassystem. - Missljudet är fortfarande där och en hel del annat ljud :D
* Ljudet finns mellan 1800-2000 varv med både nertrampad och uppsläppt koppling. Alltså oberoende om axel mellan koppling och växellåda snurrar.
* Kollat att balansrem är rätt monterad, dvs. i synk.
* Kollat växellådsfäste och det ser väl okej ut. Kanske lite torrt gummi, men inget allvarligt. Dock går det bra att rubba hela transaxeln/växellådan med händerna, men vi antar att det ska vara en del spel?

Vår senaste tanke är att missljudet kommer från axeln mellan växelspak och växellåda. Om vi tar bort damask etc. från växelspaken och sedan med handen trycker hårt på den svarta axeln från växelspaken så får vi bort 80 % av ljudet. Vi misstänker att denna axel/arm(?) vibrerar mot "tunnelväggen". Vi har nu köpt en inspektionskamera och tagit några bilder. Armen ligger mycket riktigt emot. Så här ska det väl inte se ut?

Bifogat en bild i tråden, video och fler bilder finns på denna länk: https://www.dropbox.com/sh/7ry8hiaiov7h ... pqJna?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users