Page 3 of 7

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-28 21:25:08
by kghas
Jeg har -79, og den har dette mønsteret på dørsidene. Stoler er uorginale:
Image

Min bil har VIN: 92494000578 så den er noe tidligere en din.

Når det gjelder bromsar som sitter fast så hadde jeg eksakt samme. Jeg tok av caliper, legger en handduk mellom stempel og ok + over alt i hop. Tar ut broms nippe og tilsetter trykkluft. Løsner med en gang. Jeg har gjort dette på alle stempel som sitter og det fungerer hver gang...

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-28 21:37:06
by Cédric
Jag kör också tryckluftmetoden, var försiktig så inte fingrarna hamnar i klämm, kan bli ett jäkla drag..

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-28 22:32:53
by NTF
Den gröna tartaren är ett väldigt starkt alternativ. Tack för illustrationer Maxx och Knut. (jag följer din 931-tråd såklart, Knut)

Bromsarbetet ser jag nästan fram emot nu. Tack för alla tips.

Jag har inte hunnit jobba på bilen sedan sist men hann förbi garaget som hastigast. Bilen är fortfarande otvättad och i "fyndskick" men jag har hunnit undersöka bilen visuellt ordentligt nu och jag blir mer och mer nöjd med den. Den är i stort sett som sagt i originalskick men idag upptäckte jag att motorn sannolikt är bytt. Förmodligen för mycket längesedan och jag ser inga tecken på att det skulle vara ett slarvjobb. Motorn är stämplad 31 03... Det borde vara 31 01 som var första versionen av turbomotorn (tillsammans med 31 02 som var första versionen för USA) 31 03 är den uppdaterade motorn med modifierat turboaggregat och 177 hästar som användes 1981 och framåt.
IMG_20170628_161150 (1).jpg

Lite synd tycker jag som är originalfreak - det har ni säkert listat ut vid dethär laget :-) - men å andra sidan så får jag sju hästar till. Bilen i övrigt är i alla fall av första versionen.
IMG_20170628_174052.jpg

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-28 23:39:06
by Lau Christophersen
Begge mine 931 fra 79 var med rød tartan..
Bil nr 92494000499 og 92494000574. :)

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-29 07:10:45
by Cédric
Jag har ju gjort bytet till M31.03, det är inte helt trivialt, elsystem, tändsystem, insprutning skiljer, förutom en massa andra saker som insugsrör, vevhusventilationsdragning, grenrör, turbo, kolvar osv osv. Men på insugsröret ser det ju ut som s2 motorn, däremot är vevhusdragningen enligt s1, skulle vara intressant att veta hur dom gjorde med elsystemet, går ju att göra på mer eller mindre eleganta sätt :)

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-29 07:19:01
by NTF
Det var intressanta nyheter.. gör kommande motorstart ännu mera spännande. Hur ser man skillnad på de olika typerna av turboaggregat?
_DSF8791.jpg
IMG_20170628_160246.jpg
IMG_20170628_160257.jpg

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-29 08:49:46
by Cédric
Då får du kliva under bilen för att ta en kik på brickan som sitter på kompressorn. 932s2 grenröret har förstärkningsribbor in mot cylindrarna. Observera dock att även s1or kan ha uppdaterats med en del s2 grejer under åren.

Har du fyrkantig eller rund kontakt på huvukabeln till motorelen?

Som 924 mekare kan det vara bra att titta igenom dom technical bulletins som släpptes under åren, står en del intressant där, jag har samlat dom i en katalog:
https://drive.google.com/open?id=0B3GfY ... Gx1UWd0YWM" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-06-29 09:01:25
by NTF
Då blir det en närmare undersökning nästa gång jag är i garaget. Återkommer. Ska komma ihåg att kolla huvudkabeln också.

Schysst med all dokumentation. Tack! Är ofta guld värt att ha.

F

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-07-23 09:49:51
by NTF
Efter lite utlandssemester är jag nu tillbaka till mina projekt :-)

Tar först upp tråden med 931:an som fortfarande inte väckts efter sina 15 år i träda. Vi har konstaterat att bilen någon gång fått en 31 03 motor. Frågan är nu hur det ser ut med el och annan kringutrustning.

Jag började med att kolla på turboaggregatet som verkar heta K26. Serienumren på KKK-aggregaten verkar börja med tillverkningsåret och i det här fallet är det 1991. Det är långt efter 931 slutade tillverkas och kan i så fall knappast vara orignalturbon ens på en 31 03 motor.
IMG_1060.jpg
IMG_1068.jpg
Nästa fråga är hur det är med motorelen. 31 03-motorn fick uppdaterad el med tändsystem från Siemens men min bil har helt klart det gamla från Bosch. Kanske är detta också förklaringen till att det gjorts lite kopplingar på tändspole m.m. Jag vet inte hur detta påverkar bilens prestanda men det skulle i vilket fall som helst kännas rätt att ha korrekt tändsystem. Misstänker dock att det inte är ett snabbfix att uppgradera.
IMG_1078.jpg
IMG_1082.jpg

Vevhusventilationen skiljer också mellan motormodellerna. Här är jag lite osäker på vilka skillnaderna är men jag har kvar den gamla versionen för 31 01.
IMG_1076.jpg
I vilket fall som helst så är det dags att börja förbereda en start av motorn. Ska bli mycket spännande.

F

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-07-23 10:41:02
by [Bobo]
Vad gäller vevhusventilationen så skiljer det i var återcirkulationen hamnar. På S1 går den in i luftburken, på S2 går den in under luftvågen. Själva "fällan" är samma så vitt jag vet...

Bobo

Posted: 2017-07-23 11:06:11
by JonasD
Går motorn runt?

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-07-23 11:38:42
by NTF
Är ganska säker på att vevhusventilationen går till luftburken, alltså den tidiga varianten. Motorn snurrar. Behäver iofs inte betyda att den är hel men det är ändå ett gott tecken.

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-10-01 21:59:32
by NTF
Nu börjar är det hög tid att väcka den gamla turbon. Förberedelserna för start är snart klara men det går redan nu att säga att bilen har (åtminstone) två elfel. Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset) och varvräknaren bottnar på maxvarv när jag vrider nyckeln i körläge. Någon som varit med om detta tidigare?

Bilen har originalelsystem från första versionen av turbomotorn (3101) men fått den senare motorn (3103) inopererad. Har en känsla av det kommer att ge en del problem.

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-10-02 07:53:09
by henca
NTF wrote:Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset)
Kan det måhända bero på en dålig lysknapp? Lamporna skall ju faktiskt lysa utan nyckel om man lämnar lyse eller parkeringsljus på.

m v h Henrik

Re: 931 - Ladufynd

Posted: 2017-10-02 13:05:22
by NTF
henca wrote:
NTF wrote:Baklamporna lyser så fort jag kopplar i batteriet (utan nyckel i tändningslåset)
Kan det måhända bero på en dålig lysknapp? Lamporna skall ju faktiskt lysa utan nyckel om man lämnar lyse eller parkeringsljus på.

m v h Henrik
Bra iakttagelse. Lampkretsen har alltid spänning så det räcker med att t.ex strömbrytaren är trasig för at det skall lysa. Ska kolla det.