Page 2 of 3

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-14 18:59:17
by QV_
Att backventilen skall ha något att göra med tvekan vid acc tror jag inte ett dugg på...

Om soppan inte räcker till så är det för att pumpen inte kan leverera rätt mängd så att trycket sjunker. Detta kommer ju att ske oavsett om man har en backventil eller inte.

På en 924NA så har backventilen en uppgift att hjälpa till vid start med halvvarm motor.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-14 19:27:16
by NTF
Ja, du har en poäng i att pumpen oavsett backventil ska kunna leverera tillräcklig volym. I vilket fall som helst så skall backventilen finnas där så det är bra att den kommer på plats. Sedan får vi se om det hjälper mot felet eller inte.

I övrigt så skiljer sig bränslesystemen mellan 924 NA och S en hel del eftersom S har elektroniskt styrd bränsleinsprutning och bara en bensinpump (NA har väl både en i tanken och en hjälppump precis efter tanken).

Fortsättning följer :)

Posted: 2017-09-15 14:40:11
by JonasD
Det kan vara något med tändningen. Kan även vara så att svänghjuls givarna börjar bli dåliga eller sitter för långt ifrån svänghjulet. Vad sitter det för tändstift i motorn? Tändspolen kanske ger en för dålig gnista.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-15 16:12:57
by Janne J
Det är inte så att någon av spridarna inte stänger ordentligt?

Posted: 2017-09-15 16:44:26
by JonasD
Det kan även vara luftmängds mätaren. Du skulle kanske kolla så att det inte är alltförmycket oxid på kolbanan under locket.

Re:

Posted: 2017-09-15 19:52:53
by Janne J
JonasD wrote:Det kan även vara luftmängds mätaren. Du skulle kanske kolla så att det inte är alltförmycket oxid på kolbanan under locket.
Att bränsletrycket försvinner när man stänger av motorn beror knappast på luftmängdmätaren.

Posted: 2017-09-15 22:34:47
by JonasD
Att bränsletrycket försvinner när man stänger av motorn ser inte jag som något problem. Problemet är väl att vid gaspådrag så tappar den effekt ibland.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-15 22:49:45
by NTF
Tack för tipsen! Tändstiften är nya men spridarna har jag inte kollat. Nu tänker jag kolla bränslesystemet bakifrån och framåt. Idag har jag kollat filtret i tanken (ser fint ut!) och tagit av pumpen för att byta slang mellan tank och pump och sätta i backventil. Därefter går jag framåt och kollar på bland annat det ni tagit upp.

Det ser ut att vara originalpumpen. Den är 30 år gammal och jag borde kanske byta den trots att den går. Vad tror ni om Biltemas pump? Verkar jobba med väldigt högt tryck.

F

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-16 09:24:12
by Janne J
Jag har provat Biltemas pump, funktionen är ok men ljudet är outhärdligt.

Re:

Posted: 2017-09-16 09:31:19
by Janne J
JonasD wrote:Att bränsletrycket försvinner när man stänger av motorn ser inte jag som något problem. Problemet är väl att vid gaspådrag så tappar den effekt ibland.
Jag håller inte med dig, det ska finnas kvar tryck i systemet efter att man stängt av motorn. Manualen anger minst 1 bar tryck kvar 20 minuter efter att du stängt av motorn. Jag hade börjat med det problemet innan ev. annan felsökning.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-16 11:26:48
by NTF
Ägnade mig åt äkta fredagsnöje igår med tanktömning och bortplockande av bränslepump. Mycket bensindoft och smuts blev det.. Allt förutom det externa bränslefiltret verkar vara originaldelar med 31 år på nacken.

Bensinfiltret som sitter i tanken ser bra ut. Bara att montera tillbaka. Slangen mellan tank och pump byter vi såklart. Pumpen ser exteriört dålig ut men det är inte så konstigt. Men rimligen är den lite sliten även när det gäller vitala delar på insidan efter 31 år så jag kommer att byta pumpen också. Kommer nog inte att göra någon skillnad i funktion men för mig är det viktigt att bilen är pålitlig också. När jag byter pump så kommer ny backventil på plats också.

Sedan får vi se om det gör någon skillnad för hur länge systemet håller trycket.
IMG_1152.JPG
IMG_1153.JPG

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-16 16:55:20
by NTF
Ok, ny pump och backventil på plats. Nu håller systemet trycket länge. Motorn går med lite mer självsäkerhet men jag är fortfarande inte nöjd med den tvekan den visar när man ger gas. Då tvekar den i en bråkdels sekund innan den börjar öka varvet. När den väl börjat öka varvet så är det stabilt. Samma sak när man släpper gasen. När den når tomgång så svajar den lite ett tag innan den stabiliserar sig (den håller inte riktigt jämt tomgångsvarv heller. Symptomen blir svagare när bilen är varm men de finns fortfarande kvar.

Mycket tyder på luftläckage någonstans men jag hittar inget. Skall testa med det enkla först och byta tändspole och kolla svänghjulsensorer.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-18 08:05:15
by NTF
Jobbade lite med bilen igår och gick igenom alla vakuumslangar. Kollade så att allt satt som det ska och drog åt slangklämmor till bl.a. slangen från vevhusventilationen. Inget satt direkt löst men några slangklämor kunde spännas lite. Misstänker att slangarna blir lite porösare med åldern. Tittade också på luftmängdsgivarens resistorbana. Såg bra ut. Nu går motorn klart bättre. Just nu kan jag inte testa under belastning eftersom jag inte kan stänga bakluckan pga lack som härdar. Får göra en slutlig test senare i veckan för att kolla motorn under belastning men för nu håller vi tummarna för att felet är åtgärdat.
IMG_1156.JPG
Resistorbanan ser bra ut.
IMG_1164.JPG
Ny bensinpump och backventil på plats.

Jag hann också titta lite på min sista punkt på bilens åtgärdslista, den hårda och högt ställda fjädringen. Jag plockade av en extrafjäder bak (på stötdämpare) men det hjälpte bara marginellt. Bilen känns fortfarande stenhård i fjädringen och att ta bort fjädern sänkte inte bilen märkbart. Innan jag börjar meka mer skulle det vara intressant att bra hur höga bilarna var från fabrik. Hittar bara en uppgift i ett engelskt forum om detta där det står att runt 64 cm från skärmkant till mark (vid bakhjul) är standardhöjd. Låter högt, tycker jag.

F

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-22 21:10:09
by NTF
WP_20170922_020.jpg
Lyckad kontrollbesiktning idag. Inga anmärkningar!

Jag börjat känna mig klar med den kosmetiska renoveringen av bilen. Återstår montering av lister runt vindruta, listerna som följer taklinjen över dörrarna och montering av nya dekaler på aktern.

Motorn drar bra med sin nya bensinpump och backventil men jag tror att den inte plockat fram allt jäklar anamma ännu. Ska plocka upp spridarna och kolla dem. Sedan blir det kamremsbyte för säkerhets skull också. Därefter en liten, liten sänkning av bilen för utseendets skull.
WP_20170922_024.jpg
WP_20170922_017.jpg
F

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-10-16 21:50:14
by NTF
Äntligen kom jag till skott att byta kamrem och balansrem. Jag kunde konstatera att de gamla remmarna säkert skulle ha hållt flera år till trots att de var fem år gamla. Men det är alltid skönt att veta att remmar (och spännrullar) är nya.
img_1230.jpg
Sedan blev det hösttur i fint sällskap..
924911.jpg