Page 1 of 3

924S-86 | Ingvar

Posted: 2017-06-25 12:39:01
by NTF
En S-märkt Porsche som närmast kommer från Borås och är av årsmodell 86. Ingvar Carlsson tog över som partiledare för Socialdemokraterna 1986 och är från Borås. Självklart - men utan några politiska markörer - skall min 924 S heta Ingvar. Tidigare hette den "den oslipade diamanten" och har en lång historik här på forumet.

Bilen har egentligen bara två problem (vad jag sett hittills). Det ena är ett behov av kosmetisk uppfräschning. Det finns ganska många små och halvstora bucklor, små rostbubblor och en halvrisig lack. Dock originallack i den snygga färgen Saphirblau. Det andra problemet är att höjdinställnigen på bakvagnen verkar vara helt åt pipan. Den är alldeles för hög och höger sida är lite högre än vänster. Det blir sannolikt att montera ned hela rasket och börja om från början och försöka få rätt på det. Och vad det gäller lacken och bucklorna skall jag försöka åtgärda dessa med så lite ingrepp som möjligt (i största möjliga utsträckning räta bucklor och polera befintlig lack). Inredningen ser ganska bra ut förutom de vanliga problemen med sprickor i panelen och sprucken söm i förarstol. Jag har dock fina stolar i samma mönster som jag kan använda.

Fortsättning följer, men vi börjar med några bilder.
IMG_20170622_183910.jpg
IMG_20170622_183948.jpg
IMG_20170622_191649.jpg
IMG_20170622_191710.jpg
IMG_20170622_191857.jpg

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-06-28 09:35:15
by Sultanen
Lycka till! :)
Kul att den får dela garage med en så fin 911!

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-06-28 19:17:28
by NTF
Tack. Rena släktträffen i garaget. Utöver 911:an så har ladufyndet 931-79 parkerat i samma garage. Det är bara min 924 N/A jubileummodell som inte är i samma garage.

Det vi gjort hittills på 924 S är att byta en bensinslang som läckte. Men det kommer mer!

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-07-16 18:23:17
by gtBen
NTF wrote:En S-märkt Porsche som närmast kommer från Borås och är av årsmodell 86. Ingvar Carlsson tog över som partiledare för Socialdemokraterna 1986 och är från Borås. Självklart - men utan några politiska markörer - skall min 924 S heta Ingvar. Tidigare hette den "den oslipade diamanten" och har en lång historik här på forumet.
Ingvar! hans bäst-före-datum var ju -86, till skillnad mot honom har denna bilen mycket kvar att ge :#pray: Grattis

Bengt

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-07-23 22:35:14
by NTF
Ja, jag tror också att den har mycket kvar att ge. Din tråd, Bengt, är för övrigt bra inspiration. Jag kommer sannolikt också att behöva plocka ned bakvagnen precis som du gjort.

Idag roade jag mig med att polisha och vaxa bilen. Det gav bra resultat men lacken och karossen är fortfarande skadad på många ställen. Sannolikt efter att bilen tidigare stått förvarad länge på ett olämpligt sätt.
_DSF8958.jpg
Till exempel finns det en massa kostiga lackskador som inte ens rubbing biter på. Vet inte vad det är men det sitter djupt i lacken på några ställen.
_DSF8953.jpg
Det kommer att bli en hel del fixande med bucklor och lack men det skall bli kul att försöka göra bilen rättvisa. Under de där småblessyrerna, och den höga fjädringen, verkar det vara en riktigt bra bil. Den drar fint och har inget fult transmissionsoljud från axel eller växellåda. Och dessutom är det en 924 S som är lite ovanlig.

Bakre kofångaren har blivit påkörd och jag plockade av den idag. Den är som ni vet gjord av något fibermaterial och går säkert att laga med lite jobb men jag lutar åt att försöka hitta en begagnad i stället. Om någon har bakre kofångare över så får ni gärna kontakta mig.
_DSF8976.jpg
Tittade också lite under bilen för att se om jag hittade något uppenbart fel som kunde förklara varför bilen har så hög fjädring bak. HIttade inget uppenbart men jag kommer i vilket fall som helst att ta ner bakvagnen och försöka få rätsida på det hela.
_DSF8969.jpg

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-07-24 06:07:01
by [Bobo]
Öhh... Inget uppenbart märkligt med bakvagnen?
Ser ut som att du har lite extra fjädrar där bak... :roll:
Om du har både spiralfjädrar och torisionsstavar i bilen så är nog det anledningen till höjden skulle jag gissa.

Bobo

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-07-24 07:13:22
by NTF
[Bobo] wrote:Öhh... Inget uppenbart märkligt med bakvagnen?
Ser ut som att du har lite extra fjädrar där bak... :roll:
Om du har både spiralfjädrar och torisionsstavar i bilen så är nog det anledningen till höjden skulle jag gissa.

Bobo

:) Fjädrarna sattes in av förra ägaren för att problem med väghållningen.

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... rt=60#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har utgått från att fjädrarna gjort fjädringen styvare men inte ändrat höjden. Men det bör jag nog inte ta för givet och det är ju lätt att plocka av fjädrarna och se vad som händer med höjden. Vi börjar med det.

F

Posted: 2017-07-26 00:37:55
by JonasD
Dom där fjädrarna runt stötdämparen tror jag är rätt lätta att justera höjden på, det brukar bara bara att spänna ihop fjädern sedan lyfter man lite på delen som fjädern sitter i och där sitter en ring som man kan enkelt flytta till ett annat spår. Om det inte går så kan man alltid kapa fjädern.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-07-30 23:04:39
by NTF
Det har varit en intensiv bilfixarhelg. Bestämde mig för att angripa de lite tråkiga kosmetiska bristerna på bilen och ordnade med en skanning av exteriörfärgen så att jag skulle få rätt brytning. Började sedan att jobba med främre stötfångare och frontplåten mellan lamporna som båda är fulla med stenskott och smånrostangrepp. Är forfarande på slip och spackelstadiet men det skall bli spännande att se hur det blir till slut. Återkommer till det.

En rejäl insats har också gjorts med inredningen. Min jubileums924 "M402" , som ändå ska få en riktig jubileumsinredning, har en välhållen 944/924S inredning som råkade vara av samma modell som "Ingvars" lite slitna. Transplantation av stolar, dörrsidor och paneler är nu klar och det blev riktigt bra.
IMG_1099.JPG

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-08-13 09:28:29
by NTF
Jag har börjat arbeta med alla kosmetiska åkommor på bilen. Jag går framifrån och bakåt och nu är frontplåt och främre stötfångare fixad. Jag har inte jobbat med lackering tidigare och jag lär mig mycket av jobbet (skall erkänna att det blivit några omtag och mycket slipande..). Men det är riktigt kul med lackarbete. Det är kul göra gamla originaldelar snygga igen.
IMG_20170729_134216_1.jpg
Osnygg kofångare...
IMG_20170729_134251 (1).jpg
..och frontplåt med ful ytrost.
IMG_20170729_214043.jpg
...spackling och förarbete

IMG_20170812_155652.jpg
...återmonterat. Nu är det lamplockens tur och sedan taklucka och vänster framskärm.


Jag ser en riktigt snygg, originalspecad 924S växa fram. Interiören har fått hela säten och dörrsidor/paneler utan högtalarhål (det satt 10 högtalare i bilen..). Hålet för fönsterhissknappar i panelen skall få en snyggt infälld diskanthögtalare. Bas och mellanregister får sitta i det hålet som finns från fabrik. Det sitter en bra stereo i bilen och den skall naturligtvis användas även i fortsättningen.
IMG_20170812_155606.jpg

924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-08-13 13:33:10
by Natanael
Vilket fint jobb du gör med bilen! Gillar verkligen 924 S modellen. Originalspecad är fint dessutom


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-08-14 07:53:04
by NTF
Tack! Håller med om att 924S är en underskattad doldis. Bra prestanda men fortfarande den rena 924-designen på kaross och interiör. Dessutom är de realtivt ovanliga med en total produktion på drygt 16000.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-08-14 20:31:10
by gegge
Väldigt trevlig måste jag säga. Var beställer du färgen och hur scannar man in rätt? Hur gör du när du lackar utan att få färgskiftningar? Lackar om hela biten?

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-08-14 22:38:57
by NTF
Ja, det är en trevlig bil. Färgen matchades av Autoherba i Huddinge (autoherba.se). De tar 150 kronor för att skanna en del (t.ex tanklock) och bestämma din färg vilket jag tycker är ett riktigt bra pris. Då får du en färgkod. Sedan kan de också blanda färgen och ladda den i vanliga sprayburkar.Hjälpsamma och trevliga har de varit också när de hjälpt en lackerarnovis som jag.

Jag lackar hela delar. Med en solid färg så had jag kanske kunna lackera mer fläckvis utan att det syns men med metalliclack som här så måste man ha klarlack också och det är svårt att matcha den nya klarlackens glans med den befintliga klarlackens.

Re: 924S-86 - Ingvar

Posted: 2017-09-14 10:15:59
by NTF
Lite tyst härifrån på sistone men arbetet men bilen pågår för fullt. Snart är den kosmetiska uppdateringen med en hel del bättringslackande avklarad och vi skall börja titta på det mekaniska. Ja, jag har faktiskt redan börjat smygjobba med det mekaniska och försökt att förstå varför motorn tvekar vid acceleration. Med hjälp av bränslemätare såg jag att trycket verkar ok men 1-2 sekunder efter avstängning faller trycket till 0 på någon sekund. Undersökte bensinpumpen och såg att den saknar backventil. Det är jag ganska säker på att den skall ha (eller har jag fel?). Har beställt backventil och det skall bli intressant att se om det hjälper.
IMG_20170913_083410.jpg
Täcklackning färdig. Nu skall klarlacken på..