Page 2 of 4

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-08 07:57:10
by Eddie Varvstopp
Ett varmt lycka till till er :D .Ser fram mot en spännande rapport efter :wink:

YTCC är min nya dröm... 8)

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-08 12:39:10
by claes
Jag instämmer i Eddies kloka ord! Grymt projekt och lycka till med resor och tävlingar! Skriv gärna och berätta hur det går, vi är många som är nyfikna.
Mvh /Claes

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-08 13:37:49
by Janne J
Lycka till, att ha Sanden med i teamet låter som ett bra val.

Vill gärna frossa i bilder från resan...

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-15 19:11:16
by JohnC
Har haft shakedown idag inför Hockenheim idag på Gelleråsen med PCSR. Första gången att körde bilen och det var spännande. Första stint med r-däck följt av två stinter med slicks.

Positivt, bra balans efter att jag monterat bort bakre krängare.
Motor gick fint, bra temp, bra oljetryck och inga konstiga missljud.

Negativt, för korta hjulbultar fram (får fixas innan Spa)

Hatar diffbromsen i 968 lådan. Släpper i mitten slutet av utgången i flera kurvor med rusande varvräknare och ingen effekt ned i backen. Jäkligt frustrerande. Släppte krängaren helt och då botades problemet delvis men inte helt.

Mäktade med 1:14.3 vilket är helt ok för att vara fösta gång med bilen samt att problem med utgång ur kurvor.

:#cheers:

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-15 19:45:00
by Eddie Varvstopp
Hur upplevde du att köra 944 med slicks?
Ladda gärna upp bilder på kärran :D

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-15 20:30:16
by JohnC
Hmmmm....pinsamt men när jag lastat bilen så kom jag på att jag inte hade tagit en enda bild på hela dagen på någon bil.... :roll:

Slicks var skitkul, ungefär 2 sek snabbare per varv än r-däck är min lekmannabedömning. Idag var det lite kallt så svårt att få någon direkt temp.

Lite orolig över sprickor i sidan på däcket cirka 5-15 cm långa på vänster bak. Blev inte större under dagen men känns mindre bra. Skickat bilder till Wheelbase som får kika mer på det.

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-15 21:01:44
by toyrace
Positivt, bra balans efter att jag monterat bort bakre krängare.
Motor gick fint, bra temp, bra oljetryck och inga konstiga missljud.
:#cheers:[/quote]

Ja den S2 motorn går sjukt bra! Racade mot den med min bil som har nyrenoverade 968 motor och det var först uppe vid 140 som jag segade ifrån lite grann! Lycka till John!
/ Stig

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-23 20:02:30
by JohnC
Nyss hemkommen från min i särklass roligaste tävlingshelg så här långt Jim Clark Revival. Vädret var tufft då tempen låg mellan 26-28 grader i skuggan under de 2 första dagarna och cirka 23 grader på morgonen dag 3. Väldigt spektakulär inramning med F1, gamla DTM bilar, Lotus Cup och en mängd andra serier. Drygt 20-30 000 i publik under 3 dagar. Min egen prestation var klart godkänd. Hade som eget mål att nå 2:05 på Hockenheim då Gilbert förra året körde 2:06.6 och jag har sedan dess lättat bilen cirka 80-90 kg samt även satt på lite stöddigare chassikomponenter. Dessutom var Gilbert inhyrd i bilen och då kör man oftast lite lugnare. Då det är min bil och jag saknar konsekvensanalys kunde jag därför satsa fullt.

Körde med Kumho slicks från början, lätt inskrubbade från Gelleråsen och gjorde ett uselt kval som förövrigt var första gången jag körde på banan. Dvs ingen träning innan. Avåkningar och tekniska problem gjorde att det blev rödflaggat redan efter 5 varv och sedan åkte jag in i depån i tron att kvalet var slut. Jag trodde fel. Strax efter att jag parkerat så drog kvalet igång igen och pågick ytterligare 15 minuter...... :roll:

Min startposition blev tillika 33 av cirka 45 totalt. Lite av ett misslyckande. Första racet var underhållande och jag fortsatte försöka hitta runt och komma ihåg kurvorna samt bromspunkter. Lite knöligt var att samtidigt som vi körde så höll solen på att gå ned och störde rätt bra vid vissa kurvor. :#944burn:
https://www.youtube.com/watch?v=8HnWyHK8DnA" onclick="window.open(this.href);return false; i mål hade jag plockat en del placeringar och slutade nr 27 vilket var mitt startnummer i race 2. Bästa tid var 2:05.85

Andra racet var lite av ett misslyckande. Bytte däck till Avon och hade i för lite luft, vilket gjorde att jag ej fick upp tempen tillräckligt och då blev det varken hackat eller malet när det gällde varvtid så blev det cirka 3 tiondelar sämre. Dessutom problem med att få i växel 3 under högersväng. Troligen så att lådan rör sig lite och växelmekanismen går i tanken (kör 6 växlad 968 låda och har 944 tank och då blir det trångt). I mål så var jag nummer 23.

Race 3 blev perfekt initialt. Tog lite sats i starten (dvs lite fusk) och klippte en hel hög bilar redan innan första kurvan. Sedan hoppade jag över att försöka att växla till 3:an i högersvängar så jag slapp fadäsen med att få in växel 5 istället, vilket hände lite för ofta i race 2. Två saker strulade i det här racet. Jag hade till att börja med tankat för lite vilket gjorde att jag fick köra lite medium pace i mitten på racet för att spara bensin och vidare så fick jag också lite problem med växel nummer två. Bästa tid satte jag på sista varvet i tävlingen 2:04 blankt, vilket gjorde att jag med råge överträffade mina förväntningar.
https://www.youtube.com/watch?v=3UWTfKf6m1E&t=273s" onclick="window.open(this.href);return false;
Minneskortet tog tyvärr slut efter en kort stund :#stupid:

Bilder kommer i separata inlägg senare.

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-23 20:38:08
by Eddie Varvstopp
Fy tusan vad maxat :D :D :#cheers:
Som sagt, så tacksam att du delar dina upplevelser :D

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-24 09:42:53
by Karl Birgander
Härligt! :#944burn: :#cheers:

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-24 10:13:25
by Torbjorn968
Ingen tvekan att smörjning funkar m slicks? Har hört om problem redan m R däck på Gelleråsen.

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-25 07:39:32
by JohnC
Torbjorn968 wrote:Ingen tvekan att smörjning funkar m slicks? Har hört om problem redan m R däck på Gelleråsen.

Vet faktiskt inte Torbjörn det får framtiden utvisa men det finns en mängd 944s2 bilar som går serien och som kört år efter år i serien. Med R-däck är jag mer säker på att det inte är något problem då jag själv tävlat på R-däck med 944:a i ett antal år utan problem. :#cheers:

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-25 08:34:29
by Torbjorn968
Ang växling: på min 968 hade jag problem med att växlingarna ibland hamnade ”utanför växlings kulissen” för att prata ferrarispråk ( vi har ju ingen ”shift gate”) . Det var helt enkelt ingen växel där det skulle vara en så det blev ”omtag”. Det var vid växling i samband med kurvtagning. Vi satte ett stag som höll lådan i sidled. Sen brann bilen upp så han aldrig prova.

T

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-25 10:29:41
by toyrace
Det är väl inte så enkelt att du råkat montera långa växelstaget på fel sida av växelspaken? Spaken går ju faktiskt att rotera 180 grader. Jag har varit med om en 944 med liknande problem som löste sig efter rotation!
/ Stig

Re: Porsche 944s2 YTCC

Posted: 2018-04-26 08:40:28
by JohnC
toyrace wrote:Det är väl inte så enkelt att du råkat montera långa växelstaget på fel sida av växelspaken? Spaken går ju faktiskt att rotera 180 grader. Jag har varit med om en 944 med liknande problem som löste sig efter rotation!
/ Stig
Det där får Sanden kika på när han får ned bilen nästa gång. Jag har beställt en KAAZ lamelldiff och den skall monteras innan Spa tillsammans med kort styrväxel och lite annat skoj.