944 targa -85

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

944 targa -85

#1 Post by robedob »

Denna bilen köptes av en här på forumet. Ska mestadels behållas original.

Jag är sugen på att köpa lite större fälgar, kanske cup fälgar i storleken 17". Hittar inte så mycket som inte kräver spacers för att passa min bil. Även den bakre diffusorn skulle jag vilja byta ut, mot modellen som sitter på turbobilarna.

Här är den nyss hemkommen
IMG_7241.JPG
Bytte olja, oljefilter, luftfilter samt tändstiften. Köpte även ett bränslefilter men det har inte monterats än. Bilen hade inte varit servad på länge!
IMG_7245.JPG
Ratten hade en läderkåpa som jag tog bort, blev mycket snyggare utan den tycker jag. Har beställt en annan tutknapp som ska monteras.
Före:
FullSizeRender.jpg
Efter:
IMG_7244.JPG
Låset till handsfacket var trasigt, har ett nytt liggandes som skall på. Det sitter en annan klocka i instrumentpanelen som inte funkar ordentligt, men jag fick med originalklockan som var trasig. Ska ge mig på att försöka laga den.
IMG_7248.JPG
IMG_7263.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 944 targa -85

#2 Post by MattiasA »

robedob wrote:Denna bilen köptes av en här på forumet. Ska mestadels behållas original.
Av bilderna verkar det vara en fin bil du fått tag i. Röda bilar är fint. Och kul att du planerar att hålla den i originalskick - alltför många bilar går ett annat öde till mötes...

/M
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#3 Post by robedob »

Har ägnat mig åt att ta bort den fula klockan som satt i instrumentpanelen samt byta låset till handsfacket som var trasigt. Enligt förra ägaren var originalklockan trasig så jag beställde ett reparationskit från ebay innan jag satte igång.


Gamla klockan plus begagnat lås till handsfacket
IMG_7305.JPG
Började med handsfackets lås, borrade ut låssprinten och kunde flytta över låscylindern.
Här syns felet på den gamla mekanismen (höger i bild)
IMG_7309.JPG
Flytta över låscylindern
IMG_7311.JPG
Baksidan av låset såg annorlunda ut, saknades ett fäste men gick bra ändå. Tror den jag köpte var från en tidigare årsmodell. Struntade i den skruven bara.


Kopplade in 12V till klockan och det visade sig att den funkade redan. Det satt dock röda lysdioder i klockan, så dom byttes till en varmvit. Får lämna tillbaka reparationskitet, då det inte behövs :D
IMG_7321.JPG
IMG_7322.JPG
Det fanns lite brytskador på panelerna.
IMG_7307.JPG
Den gamla klockan var kopplad till cigarettändaruttaget, som tur var fanns kontakten till originalklockan kvar orörd, så det var bara att koppla in. Hittade en 3-vägs förgrening som jag rev ut också, den var kopplad till batteriet och avsäkrad.
IMG_7314.JPG
Det som togs ur bilen (klocka med temperatursensor som var dragen till fronten, samt förgreningskontakten)
IMG_7316.JPG
Slutresultatet på klockan, före och efter:
IMG_7302.JPG
IMG_7323.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#4 Post by robedob »

Och här är slutresultatet
IMG_7344.JPG
IMG_7345.JPG
Denna bränsleslangen ska det tydligen finnas problem med, att den går sönder och leder till ev. brand. Min ser ut som den "gamla typen" enligt en klistrad tråd här på forumet. Ska jag byta denna? Slangen i sig ser ju inte särskilt torrsprucken ut.
IMG_7334.JPG
IMG_7336.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by robedob on 2017-04-28 21:46:15, edited 1 time in total.

User avatar
Henka
Addict
Posts: 1233
Joined: 2005-12-14 14:02:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Storvik
Contact:

Re: 944 targa -85

#5 Post by Henka »

Det där är generator remmen
Balansrem hittar du bakom kåpan
944 turbo -87 (Numera pensionären)

_______________________________
911 t -73 röd turbo look (såld)
924 turbo -79 vinröd (såld)
924 turbo -79 brun (såld)
924 turbo -81 (reservdelsbil som blev entusiastbil)(såld)
944 S2 -91 Zyclam-red pearl effect(såld)
912 i 911 RSR kostym (folkracebil-såld)
924 -76 (Utmaningen)(såld)
944 -83 (Arvtagaren)(såld)
944 -84(såld)
928 -78(såld)
944 85b röd (såld)



PCS 5266

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#6 Post by robedob »

Henka wrote:Det där är generator remmen
Balansrem hittar du bakom kåpan
Oj. Ser ju generatorn på bilden nu när du säger det.. Hehe :shock: :oops:

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#7 Post by robedob »

Köpte ett par Cup 2 fälgar från 993, 7x17 ET55 fram och 8x17 ET30 bak. Original sitter 7x17 ET23 runtom.
Jag ska införskaffa spacers fram men bak verkar vara ganska rätt redan. De är 6 mm närmre bakskärmen om jag räknat rätt.. En sänkning verkar behövas också bak. Någon som gjort detta? Behöver man alltid vrida torsionsstaven en spline eller går det att använda muttrarna på svärdet? Tycker inte att hjulen fyller ut hjulhusen så som jag tänkte mig.
Räcker det att köpa sänkfjädrar fram eller behövs även nya stötdämpare?

Testmonterat
IMG_7367.JPG
Testade att sänka bilen i photoshop, såg bättre ut men det ser fortfarande konstigt ut i bakre hjulhuset. Känns som att hjulet är för nära dörren av någon anledning
IMG_7367sänkt.jpg
Bak verkade ok i axiell led
IMG_7374.JPG
Fram sämre, här ska spacers på
IMG_7375.JPG
Bakhjul
IMG_7378.JPG
Framhjul
IMG_7379.JPG
Detta är stuket jag hade velat ha
Image
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
robinkjellstedt
Turbo-Poster
Posts: 519
Joined: 2012-09-11 16:40:46
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 targa -85

#8 Post by robinkjellstedt »

Tycker det ser ut som du behöver mer negativ camber och kanske en liten spacer även bak. Och i med lite mer luft i däcket. Och en sänkning såklart :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 targa -85

#9 Post by Maxx »

Att bakhjulen nästan ser ut att ta i framkant av hjulhuset är standard.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Skrea
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2016-01-13 08:36:31
Bilmodell: 944 N/a, Ford Anglia 59
Årsmodell: 1987
Contact:

Re: 944 targa -85

#10 Post by Skrea »

Fullt ös, fritös. Jag har behövt en vän här nere :#cheers: :#944burn:

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#11 Post by robedob »

:mrgreen: :lol:
Skrea wrote:Fullt ös, fritös. Jag har behövt en vän här nere :#cheers: :#944burn:

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#12 Post by robedob »

Beställt spacers nu så snart kommer cup 2-fälgarna på bilen. Förhoppningsvis nästa vecka.
Har även fått tutknappen, och den monterades direkt. Blev bra tyckte jag!
IMG_7405.JPG
Var även på verkstad och fick kamrem och balansrem justerade. Här bild från när bilen var klar, står och myser med några andra Porschar :D Fanns även en gul 993 bakom min.
IMG_7400.JPG

Slutligen har jag hunnit köra lite i det fina vädret också, fick sällskap på parkeringen av två andra fina bilar.
IMG_7433.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#13 Post by robedob »

Har fått hem spacers för framaxeln och monterat fälgarna på bilen. Det verkar som hjulen sitter längre in i hjulhuset på bilens högersida? Känns konstigt. Spacers bak borde också fixas, men hjulen sitter ändå 6 mm längre ut i hjulhuset jämfört med original telefonfälgar. Om jag sätter spacers bak också så kommer jag få ännu högre positiv offset bak jämfört med original, inte bra kanske? Har även kört en hel del med bilen!
IMG_7569.JPG
IMG_7570.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 944 targa -85

#14 Post by Nahpets »

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... hilit=Avst" onclick="window.open(this.href);return false;ånd%2A#p270463

robedob
S-Poster
Posts: 71
Joined: 2017-04-10 14:00:10
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1985B
Contact:

Re: 944 targa -85

#15 Post by robedob »

Har kört ett tag på de nya hjulen. Tycker att bilen kan tendera att dra åt sidan, både till höger och vänster. Känns orolig på vägen. Det hände aldrig med de gamla telefonfälgarna. Kan det vara pga däcken? Dom är hyfsat gamla men utan torrsprickor. Eller är det pga framhjulen sitter 7mm närmre hjulhuset? (Pga spacervalet, och att däcken är breda)

Skakar också i ratten vid inbromsning. Spände åt höger hjullager fram och då försvann mycket, men vad mer kan det bero på? Det hugger på ett pulserande sätt när man bromsar, det känns av precis innan man stannat helt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users