Page 3 of 3

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2017-05-30 13:36:24
by Mattias 924
Nu är det ungefär två månader sedan vi började att skruva på bilen. Den är i stort sett i ordning och har fått rulla uppskattningsvis 100 mil. Den går bra, är mycket tight i chassiet, ser fräsch ut och är besiktigad till 2019. Det som saknas är ett tak, en radioanten och vänster ytterbackspegel. Spegeln som sitter på är förmodligen från någon VW och saknar dessutom glas.

Några elfel lever fortfarande. T.ex. så stannar inte motorn om man har parkeringsljuset tänt och trycker man på bromsen när tändningen är av så tänds positionsljuset höger fram men det är inget som håller mig vaken om nätterna.
Den läcker för mycket olja i dödens triangel där anslutningar för oljetryck, oljekylare, oljetermostat och vevhusventilation sitter. Samtliga tätningar kostar totalt under 400.- men är placerade på sämsta tänkbara ställe så motorn ska ur för byte.

Närmast på schemat står uppgradering till fyrhjulsbromsar vilket ska ske med hjälp av byte av bromsslangar, övriga komponeneter är nya. Jag har haft två 70-tals 911:or och haft stopp i totalt fyra bromsslangar. Det måste vara någon barnsjukdom på den här modellen.

Det är är en märklig känsla att skruva med en 45 år gammal bil som bara gått varmt och torrt klimat. Hittills har inte en enda skruv suttit fastrostad. Glidpinnarna i bromsoken trodde jag skulle ge mig ett värdigt motstånd men de kunde jag plocka bort utan verktyg. Det har aldrig hänt mig förut.


För övrigt har min 18-årige son som är gravt bilOintresserad sänkt sig till den nivån att han kan tänka sig att köra en gammal bil. Det trodde jag inte skulle ske.
Han sa att det var den sämsta bil han kört.


Image

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2017-05-30 13:57:23
by gegge
En bilintresserad "pojke" letar adoptivfar med Porsche :wink:

(Du får förklara att en ölklappe FAKTISKT inte är den sämsta bil man kan tänka sig :roll: och det var inte för att bilen var grön den nyblivne körkortsinnehavaren fick köra den.)

Gratulerar i vart fall, dels för att bilen rullar och för att du fick sonen att köra den.

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2017-06-05 07:18:03
by Mattias 924
Vi ha varit på bilutställning i helgen och där var det ordning och reda. Luftkylt till vänster och diskmaskiner till höger.
Fyrhjulsdrivna hade lägst status och fick stå längst bort.

Som ägare till Porschar med motorn i bagaget har jag hört många hånfulla kommentarter om vattenkylda Porschar men diskamskiner var nytt.

Image

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2017-06-05 08:17:40
by henca
Mattias 924 wrote:Som ägare till Porschar med motorn i bagaget har jag hört många hånfulla kommentarter om vattenkylda Porschar men diskamskiner var nytt.
Den hade inte jag heller hört tidigare, men jag förstår liknelsen. Det sägs att man i stället för speciellt kylarrens som kan köpas dyrt på macken kan använda ett par vanliga maskindisktabletter som löses upp i en hink med vatten. När jag renade kylaren på min 928 fegade jag dock och köpte dyrt kylarrens ändå.

Det brukar heta att min 911 är luftkyld, men jag skulle vilja påstå att den åtminstone till viss del ändå är vätskekyld. Visserligen består inte vätskan av vatten utan olja, men oljan har ändå en väldigt viktig del i kylningen av motorn.

m v h Henrik

Re: 911T -72 | Baksmällan

Posted: 2019-10-27 21:35:18
by Mattias 924
Sitter i soffan, är lite sjuk och har lite tråkigt.
Och så kom jag och tänka på det här forumet som jag glömt. Jag tänkte i alla fall att jag skulle titta efter om [Bobo] hade skrivit nån fin novell som kunde muntra upp lite i hösteländet. Och då hittade jag min baksmälletråd. Och då var jag ju tvungen att leta reda på mitt lösenord så jag kan skriva klart tråden.

Vi var på bilutställningen i förrförra inlägget men sen var bilen nästan färdig. Den fick europastrålkastare och nya packningar mot oljeinkontinensen. En ny generator blev det också men sen var vi liksom klara med varann, förhållandet tog sig aldrig.

Så efter någon månad åkte bilen ut på annons. Intresset för bilen var stort i Sverige och många ringde och ville prata bort en stund. men faktiskt så var det ingen som var så intresserad att det var värt att komma och titta.

Till slut så köptes bilen av en samlare i Österrike. Affären gick bra men genomfördes något okonventionellt för mig. Det är den dyraste bilen jag sålt, det är den enda bilen jag sålt utan att köparen ens tittat på den och det är den enda där jag fått pengarna i förskott. (Nu när jag skriver det här så slås jag av tanken att han kanske tyckte det var så billigt så att det gällde att slå till direkt)
Köparen förde över pengarna och dagen efter kom en tysk biltransport och hämtade bilen.

Och så var historian slut.

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2019-10-28 09:01:09
by safe
2 år sent, men ändå. Termen diskmaskin hittade en "stofil" i klubben på och syftade inte på vattnet i sig utan på hur sexigt det ser ut i motorrummet på en 991... Som en diskmaskin.

Rymdskepp var nästa term för 991 och den generationen av mittmotorbilar. En massa finurligheter som får en medioker chaufför att köra snabbt runt en bana, eller konor.

Re: 911T -72 | Baksmällan - Nu provkörd.

Posted: 2019-10-28 12:26:13
by [Bobo]
Trist när man känner sig färdig... :?
En gång hittade jag en 993:a som jag hade råd med. Åkte och provkörde, ogillade allt med bilen och har sedan dess tappat intresset helt för 911. Kollar inte ens Blocket efter dom längre.

Bobo