Re: 924-82 M402
Posted: 2017-03-21 10:03:34
Var är numret?
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så vill Porsche ha bild på chassi, motor och växellådsnummer för att utfärda det Certificate of Authenticy som jag beställt. Chassi- och motorrummet är lätt fixat men numret på växellådan sitter minst sagt dumt till och gör det lite svårt att komma åt at ta en bild.
Inbitna 9x4 mekare vet att numret sitter längst upp på det klockformade huset (heter det sprängkåpa?) där det fäster mot transaxelröret. Det är bara några centimeter under bagagerumsgolvet och är omöjligt att se utan spegel.
Jag och styvson hade pallat upp bilen för att komma åt med både inspektionskamera från Biltema (urdålig bildkvalitet) och mobilkamera. Trots massor av filmande och plåtande med kameror och mobiler kunde vi fortfarande inte se något nummer. Vi tvättade med stålborste och stålull utan att för den skull hitta något nummer. Trots att vi fick bra några bra bilder av stället där numret skall stå. Mycket underligt. Numret bör rimligen finnas där och kanske behöver vi tvätta ännu mer för att det skall synas. Men nog borde vi sett antydan till instansade siffror på våra bilder? Eller sitter numret någon annanstans?
Här kommer ett gäng nördiga bilder på toppen av växellådan. Någon som ser ett nummer?
Självklart blev det också några andra intressanta iakttagelser. Transaxeln verkar vara tillverkad 1978. Det stämmer inte riktigt med att vi mekar på en 82:a. Jag har svårt att tänka mig att Porsche monterade en tre-fyra år gammal axel på bilen som ny så detta är nog ytterligare en del som det skruvats på. Växellådan är däremot senare att döma av utseendet från 1981 eller senare (förhoppningsvis original). Jag tyckte mig se en glipa mellan växellåda och transaxel (kåporna) så jag måste kolla om den äldre axeln är helt kompatibel med växellådan. Går dock utmärkt att köra.
I övrigt så ser jag att alla gummifästen till ljuddämpare, bränslepump och filter är ganska trötta. Likaså bränsleslangar. Kanske läge för att göra en ordentlig översyn av hela rasket inklusive bensintank genom att ta av växellåda och tank. Men för det måste jag hitta ett bättre ställe att meka på.
Så här vill man inte att en bränsleslang skall se ut.
Gammal transaxelkåpa med runt inspektionshål (de nyare har väl fyrkantigt hål?)
Jakten på växellådans identitet fortsätter...
Som jag skrivit i ett tidigare inlägg så vill Porsche ha bild på chassi, motor och växellådsnummer för att utfärda det Certificate of Authenticy som jag beställt. Chassi- och motorrummet är lätt fixat men numret på växellådan sitter minst sagt dumt till och gör det lite svårt att komma åt at ta en bild.
Inbitna 9x4 mekare vet att numret sitter längst upp på det klockformade huset (heter det sprängkåpa?) där det fäster mot transaxelröret. Det är bara några centimeter under bagagerumsgolvet och är omöjligt att se utan spegel.
Jag och styvson hade pallat upp bilen för att komma åt med både inspektionskamera från Biltema (urdålig bildkvalitet) och mobilkamera. Trots massor av filmande och plåtande med kameror och mobiler kunde vi fortfarande inte se något nummer. Vi tvättade med stålborste och stålull utan att för den skull hitta något nummer. Trots att vi fick bra några bra bilder av stället där numret skall stå. Mycket underligt. Numret bör rimligen finnas där och kanske behöver vi tvätta ännu mer för att det skall synas. Men nog borde vi sett antydan till instansade siffror på våra bilder? Eller sitter numret någon annanstans?
Här kommer ett gäng nördiga bilder på toppen av växellådan. Någon som ser ett nummer?
Självklart blev det också några andra intressanta iakttagelser. Transaxeln verkar vara tillverkad 1978. Det stämmer inte riktigt med att vi mekar på en 82:a. Jag har svårt att tänka mig att Porsche monterade en tre-fyra år gammal axel på bilen som ny så detta är nog ytterligare en del som det skruvats på. Växellådan är däremot senare att döma av utseendet från 1981 eller senare (förhoppningsvis original). Jag tyckte mig se en glipa mellan växellåda och transaxel (kåporna) så jag måste kolla om den äldre axeln är helt kompatibel med växellådan. Går dock utmärkt att köra.
I övrigt så ser jag att alla gummifästen till ljuddämpare, bränslepump och filter är ganska trötta. Likaså bränsleslangar. Kanske läge för att göra en ordentlig översyn av hela rasket inklusive bensintank genom att ta av växellåda och tank. Men för det måste jag hitta ett bättre ställe att meka på.
Så här vill man inte att en bränsleslang skall se ut.
Gammal transaxelkåpa med runt inspektionshål (de nyare har väl fyrkantigt hål?)
Jakten på växellådans identitet fortsätter...