Page 7 of 11

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-14 18:09:42
by fälgen
Om det läcker från balansaxlarna och främre packboxen för veven kan det mycket väl kladda ner en bra bit bakåt på motorn, det gjorde min. Kommer inte ihåg om du bytte dem när du bytte remmar?

Är det kladdigt ovanför trågpackningen också?

Posted: 2017-07-15 07:46:14
by JonasD
Det verkar inte läcka runt veven eller runt balans axlarna. Det ser ut och vara extra kladdigt nedanför oljefiltret men det läcker inte, kanske oljetryckgivaren. Det kan vara mellan oljetråget och blocket också. Ska spola av den under och krypa under den när den är igång. Sitta här och gissa är inte lätt.

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-16 12:27:25
by JonasD
Har letat olje läcka. Jag har spolat bort en del skit under motorn. Nu har den ståt på tomgång rätt länge och jag har varvat en del utan att köra. Den lilla droppen som syns på bilden var det enda som syndes. Efter det så gasade jag på motorvägen och ett stort olje moln kom upp bakom bilen. Är det oljepumpen som sitter bakom kåpan på bilden?Image

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-16 12:33:28
by Janne J
Nej, det är en balansaxel.

Posted: 2017-07-16 17:49:03
by JonasD
Det blir väl att montera gopro kameran här nere någonstans. Jag blir så trött på sånt här.

Posted: 2017-07-17 11:39:17
by JonasD
Nya besked. Åkte och pratade med en annan mekaniker idag. Han tyckte det lät som vevhusventilationen, det är några andra som har sagt samma sak men jag har tyckt att det relativt grova röret skulle inte skulle kunna ha täppt igen sig. Kan jag ha fel.
Image

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-20 03:38:31
by JonasD
Klockan är halv 5 på morgonen och jag går båtvakt. Passar på att kör en första vända med rubbing på bilen.
Åter till oljeläckaget på Rödeorm. Det var inte vevhusventilationen. Oljetrågs packningen som läcker. En ny är beställd och den byts nästa vecka. Hoppas det inte är något mer nu.Image

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-20 14:50:38
by Nicke36
Går det att byta packning utan att lyfta ur maskinen? Anledningen till att jag frågar är att jag upptäckt en liten spricka i mitt tråg som släpper ut lite olja. Har ett tråg från gamla motorn som jag tänkte sätta på. Men är inte så sugen på att lyfta ur maskinen igen.

Posted: 2017-07-20 15:01:26
by JonasD
Ta bort balken under motorn, 4 bultar. Säkra motorn på ovansida. Sen ska det gå att lirka ut tråget utan att lossa bärarmarna. Har inte gjort det själv. Jag kommer få hjälp av en bilverkstad den här gången.

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-20 21:14:11
by Skrea
Herregud va du jobbar! Stort grattis till besiktningen. Håll mig uppdaterad med hur du gör med lacken, jag har precis samma situation med den........

Posted: 2017-07-20 23:30:49
by JonasD
Bilen är inte godkänd ännu. Saknar hastighetsmätar vajern fortfarande.
Lacken kör jag en fin rubbing sen kommer jag köra en polish och efter det blir det en vax. Jag använder mig av 3M produkter

Posted: 2017-07-28 05:16:05
by JonasD
Nu är oljetrågs packningen bytt. Ingen skilnad. Det läcker precis lika mycket nu som innan bytet.

944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-07-29 15:45:19
by johannisson
JonasD wrote:Nu är oljetrågs packningen bytt. Ingen skilnad. Det läcker precis lika mycket nu som innan bytet.
Väldigt intressant tråd du har :) När mina gamla bilar läcker olja och det är svårt att hitta, brukar jag åka till kompisens sommarstuga. Där dammar de som satan o ev oljeläckage har vart relativt enkla att hitta. Plockar alltid bort kåporna under motorerna o kör några mil på vägen vid torra somriga dagar.

Hoppas det löser sig!

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted: 2017-08-09 23:38:23
by JonasD
Nu är den besiktigad och godkänd 2 år framåt.

Re: 944 - 1983 | Rödeorm

Posted: 2017-08-10 06:07:05
by NTF
Grattis till besiktningen! Hoppas du hittar oljeläckan också.