944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 469
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#61 Post by gtBen »

claes wrote:Det ville jag inte.... Jag hade tänkt mig noll i toe men det gick inte att kombinera med cambervinklarna så det fick bli någon form av kompromiss. Jag måste kanske riva ner bakvagnen och se varför det inte gick (men det blir nog nästa vinter).
Jag hade problem med att få till toe-in bak när jag var på däckverkstan förra året. Efter det så plockade jag med det igen och märkte upp var camber-inställningen var och släppte sedan på cambern. Då kunde jag justera in toe-in rätt bra och sedan skruva tillbaka till den camber-inställning jag hade märkt upp. Jag har därefter kört med max toe-in och -2,5-3 grader.
claes wrote:Efterjustering blev det 2,5mm toeout och -3,5 grader camber fram. 1,8 mm toeout och cirka -2,7 grader camber bak. Vi blev inte helt nöjda med bakhjulen men det var den bästa inställningen som vi lyckades få till.
Hur mycket är 1,8mm toeout eller toe-in i grader?

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 426
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#62 Post by toyrace »

Du ska ligga på ca 1-1,5mm toe in per hjul. Jag hade samma problem på tävlingsbilen (83:a) men det är lätt avhjälpt. Kan inte i text förklara exakt men där det tar emot för att få mer toe, där kan du slip/fräsa/fila utan att demontera allt, för att nå bättre rörlighet. På min nuvarande bil som är en 85b går det bra att uppnå rätt toe!
944 85b
944S2 Racebil Såld

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#63 Post by claes »

Tack för tips och synpunkter, grabbar! Jag tycker att jag har en bra insikt i det mesta vad det gäller 944:or men bakhjulsgeometrin känns komplicerad. Jag har funderat på att köpa en racebakvagn som har bättre justeringsmöjligheter men det känns lite extremt. Jag kanske följer Toyrace förslag och plockar ner den i vinter och filar lite... Det ska iallafall bli spännande att se hur den uppträder på söndag då det är slaomtävling. :D
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
toyrace
Turbo-Poster
Posts: 426
Joined: 2012-06-17 19:37:09
Telefon: 0708405537
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Skene
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#64 Post by toyrace »

Att fila lite ska nog gå utan att plocka ner hela bakvagnen!
944 85b
944S2 Racebil Såld

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Inför säsongen 2018...

#65 Post by claes »

Årets första slalomtävling är nu avklarad. Banan var lång, snabb och riktigt kul. Vi körde på Hudiksvalls flygfält i ett strålande väder. Bilen kändes stabilare och inte lika "giftig" när det gick fort och man närmade sig gränserna. Men det är ju oklart om det är de nya bakdäcken, bakvingen eller fyrhjulsinställningen som har gjort mest nytta. Vi var nio killar som tävlade i R-klassen och jag slutade fyra, det kändes riktigt bra.
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Första tävlingen 2018!

#66 Post by claes »

Besiktning. Plocka bort vingen, montera D90 med besiktningsdäck och montera orginalfronten med positionslampor. Besiktningen gick fint trots att farbrorn var både lite äldre samt lite kort vilket gjorde att han hade svårt att ta sig i och ur bilen och när han väl var på plats i stolen så såg han inget. Det slutade med att jag fick köra bilen inne i hallen. Men bilen blev godkänd utan anmärkningar. Skönt, nu behöver man inte åka dit igen på två år!
På vägen hem svängde jag in till Kuusakoski Recykling och vägde bilen på deras våg. Vågen visade 1160kg. När jag kom hem igen tog jag ut verktygen, monterade på vingen, de tyngre twistfälgarna, den lättare fronten osv. Vägde allting noga och kunde konstatera att min bil väger 1150kg raceready (utan mig). Lite tyngre än vad jag hade hoppats på men så är läget. Det blir nog svårt att komma under 1100kg.....
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Besiktigad och vägd.

#67 Post by claes »

Ända sedan jag köpte min bil har jag varken gillat avgasljudet eller utseendet på utblåset. Men eftersom hela avgassystemet är mycket snyggt helsvetsat av proffs så har det fått vara. Men när den ställbara Tarett- krängaren monterades så tar den i avgassystemet. Så nu blev det slutligen tigersågen... Den bakre ljuddämparen kapades bort och ett ersättningsrör byggdes. Ersättningsröret väger 1,2kg och ljuddämparen 5,2kg = 4kg bort längst bak!
Resultat:
+ Mycket trevligare avgasljud upp till 4500rpm.
+ 4kg lättare.
+ Avgassystemet tar inte i krängaren längre.
+ Snyggare.
- Tveksamt om jag klarar 95dB.
- Det låter för mycket i bilen över 4500rpm, vilket gör att jag troligtvis kommer att tappa fokus på körningen samt inte ha möjlighet att höra vad bilen har för sig.

Det skall bli intressant att se om det höga ljudet blir ett problem vid tävlingar, i sådana fall måste det åtgärdas. Skall köra slalomtävling om två veckor.
Ljuddämparen fick en påsvetsad fläns så att den kan monteras tillbaka vid behov.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1335
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Besiktigad och vägd.

#68 Post by Eddie Varvstopp »

Nu får jag nog komma med tråkiga råd :( men det är i all välmening :) . Kör du S2 maskin är jag ytterst tveksam om du klarar bullergränserna som finns på våra banor. Jag baserar det på min 8v med race-kat, flamdämpare och 2" slutdämpare som blev uppmätt på Ljungbyhed precis på gränsen 95db. Så jag hade inte vågat plocka av sista dämparen oavsett hur många kg man sparar. Jag menar att det blir lite meningslöst om man inte får köra.

En sak du kan trösta dig med är att 9x4 mår bra av vikt bak ;) och en ljuddämpare är idealisk i placering :D .

Kul att se dina framsteg :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing - Utzon | Min Blogg: http://eddievarvstopp.tk

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Besiktigad och vägd.

#69 Post by claes »

Ja, det är som sagt lite tveksamt om den kommer att klara dB- gränsen, så ljuddämparen får följa med tills jag vet... Den är lätt att montera. Vad det gäller en viktbesparing på 4kg så är det ju egentligen försummbart men kampen mot kilogrammen måste fortsätta!! :) Och visst mår en 944:a bra av lite extra tryck på bakhjulen men det är mycket bättre att generera 30kg tryck på bakhjulen med en 3kg kolfibervinge än med en 5kg plåtburk under bilen.
/Claes

PS. Jag följer dina framsteg också, Eddie! :#cheers:
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 789
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Besiktigad och vägd.

#70 Post by Lilja »

Jag plockade sista ljuddämparen på min gamla 8v racebil, tyckte den lät katastrofmycket men den låg under 90 db på både knutstorp och sturup. Så även om du har en S2 motor så kanske du klarar dig med en racekatt och kanske en slutdämpare.
1988 944 Turbo - Finbilen
1987 944 N/A - Räserbil

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Besiktigad och vägd.

#71 Post by claes »

När jag jobbade med avgassystemet så kunde jag ju lika gärna passa på att titta till växellänkaget. Växellänkaget känns sladdrigt och backen är svår att få i (och hoppar sedan gärna ur...). När jag låg under bilen upptäckte jag att jag lätt kunde förflytta växellåden 2-3cm i sidled åt varje håll. INTE BRA! Med tanke på att jag använder bilen till bana och slalom så känns det inte acceptabelt att ha 80kg växellåda som förflyttar sig minst 5-6cm vid kurvor. Den viktförflyttningen är ju en katastrof för hur bilen beter sig. Bara att spotta i nävarna och plocka ner växellådsfästet...
Gummit i fästet såg helt ok ut men kändes för mjukt. Men med hjälp att lite plattjärn (4mm och 7mm) och lite gummiduk (5mm) så hade jag snart konstruerat ett eget semi-solitt växellådsfäste!
Vad blev då skillnaden mellan ett semi-solitt fäste och ett slitet, original fäste??
+ Växellådan sitter fast, går inte att rubba alls.
+ Mycket bättre uppförande i slalombanor! Tidigare hade jag känslan av att något ville "slå loss" fästet för bakhjulen vid extrem kurvtagning.
+ Fastare växellägen och backen är lättare att få i.
- Ljudnivån i bilen blev ännu högre. Man hör urtrampningslagret, kopplingen, andra lager och varenda litet kugghjul i växellådan. Alla transmissionsljud hörs numera tydligt i bilen, vilket iofs är lite mys-rejsigt.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Bygger nytt växellådsfäste.

#72 Post by claes »

Eftersom mitt lättviktsbatteri, Odessey PC680 inte klarar av för höga laddspänningar (över 15V) så fann jag en väldigt fin voltmätare som monterades i bilen. Jag köpte mätaren på en bilträff men den går säkert att hitta på andra ställen. Det känns skönt med en tydlig och exakt mätare i instrumentbrädan. Nu kan jag hålla koll på generatorspänning, batterispänning och att jag inte laddar för mycket med batteriladdaren.
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 478
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

#73 Post by JonasD »

Jag har ett likande problem med mina växellådsfästen. Den gick också att röra år sidorna. Jag byter även leden i växellänkaget bak, byter även länkaget fram.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

claes
S2-Poster
Posts: 268
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

#74 Post by claes »

Mitt tips är: Byt fästet mot ett fastare, det gör mycket för känslan i kurvor. Jag tror också att det sliter mycket på drivknutar och lager när växellådan rör sig flera cm i sidled i kurvorna. Jag borde fixat mitt fäste tidigare...

Är det någon som kör med Short Shift?? Jag är sugen på Short Shift från only994.com
Någon som testat det??
https://www.only944.com/partscatalog/only/shortshifter/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

eckan
S-Poster
Posts: 145
Joined: 2008-05-23 01:03:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Köping
Contact:

944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

#75 Post by eckan »

claes wrote:Mitt tips är: Byt fästet mot ett fastare, det gör mycket för känslan i kurvor. Jag tror också att det sliter mycket på drivknutar och lager när växellådan rör sig flera cm i sidled i kurvorna. Jag borde fixat mitt fäste tidigare...

Är det någon som kör med Short Shift?? Jag är sugen på Short Shift från only994.com
Någon som testat det??
https://www.only944.com/partscatalog/only/shortshifter/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Claes
Jag körde med det och deras spak och är mycket nöjd, nu åker jag med 968 låda men har kvar deras nållagrade spak. Det är värt varenda krona!
Mvh//Eckan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Erik Malmström
Köping

Porsche 951 -88 375WHP

Portar, Flödar, MIRA-Fräsning av topplock.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users