Page 3 of 6

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-02-08 10:27:27
by mojo158
En sak som kan vara värt att hålla i minnet angående Sikaflex är att det tar tid innan det når sin fulla styrka, några veckor har jag för mig.

/Staffan

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-02-08 16:55:34
by Eddie Varvstopp
[OT]
gegge wrote:..

Jag skulle gärna följa ditt exempel och gjuta en egen lucka och med ett par omvända NACA scoop löser jag all imbildning i världen då luften sugs ut. Har heller inget värmepaket, vilket sitter i en högtryckszon. Snacka om korsdrag!

...
Vilken ultra briljant lösning. Jag älskar min taklucka :D men man få inte använda den i racing :( . Detta löser ju allt. Hur gör man med dräneringen, undrar en som älskar köra i regn?

[/OT]

Re: 944 -86 | Trackdayracern

Posted: 2017-02-08 17:55:41
by Eddie Varvstopp
claes wrote:Eddie: Jag vet att det är en gammal racerbil men jag vet inte riktigt vilka klasser den har tävlat i eller hur den har presterat. Vore kul att få veta mer...
Ok, lite on topic. Skall försöka minnas lite om Bengt. Trevlig herre som jag träffade under MSCC KM någon stans runt 08-09. Fick senare veta att han var/är ordförande i Triumph klubben. Tydligen var det enklare att skaffa Porsche och köra racing med. Första bilen var en 951 som kördes i Roadsport B (både SPVM och MSCC). Tyvärr hade han väldigt mycket otur, motorras (vill minnas en spektakulär bild på en röd 951 körandes på gräs med eldhav under bilen..) och någon säsong senare klotar han bilen. Vad jag förstod inhandlades sedan en S2, vilket antagligen är din bil. Jag har fått för mig att han lät byta ut motorn till den gamla turbon, men kan ha fel, oavsett vilket var Jaan Tolli (GT Motorsport) inblandad i racepreppet. Det var inte många år den senare bilen tävlades då han lät bilen gå vidare. Jag tror du kan följa bilens historik med hjälp av ägarbyten och resultatlistor. Det är rätt rörig historik i.o.m. att bilen haft olika drivlinor.

Här är lite länkar att gräva vidare i:
https://www.svenskracing.se/resultatlis ... &typ=heat1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mscc.se/klubbmasterskap/aldre-resultat/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoppas det är till nytta :D

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-02-09 11:03:41
by claes
Tusen tack, Eddie!
Alltid kul att veta lite om bilarnas historia speciellt om de har någon form av tävlingshistorik. Min bil är ju en turbo från början men fick sedan en S2 motor samt blev racepreppad (troligen hos GT Motorsport). Min bil fick vagnsbok 2007, så den har väl gått på några banor sedan dess...

Nu fick jag även svar på varför nyckelringen ser ut som den gör!

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-02-10 23:22:07
by gtBen
claes wrote:Ojojoj, vad stor intresse det blev över hur man ska sätta fast en bit glasfiber i taket.... KUL, och jag är väldigt tacksam för åsikter. MVH /Claes
Det är ju sånt här som är intressant, vi struntar väl i Trump/integrationen/Syrien/världssvälten ...när vi drömmer oss bort ett tag här :#cheers:

Bengt

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-02-12 08:15:55
by claes
Precis, Bengt! :#cheers:
Idag kanske jag hinner slipa lite front och taklucka. Samtidigt så funderar jag på om mina racespeglar i kolfiberlook ska lackas svarta, röda eller gula.... Jag gillar verkligen utseendet på speglarna men inte kolfiberlooken, tycker inte om saker som ser ut som kolfiber men inte är det. :(
/Claes

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-03-19 10:46:19
by claes
Arbetet fortskrider sakta framåt... I vinter har jag jobbat med att lösa följande tre problem: Tung orginalfront, låg bil vilket ger problem vid lastning på trailer samt vid bilbesiktning, undermålig bromskylning. För att lösa dessa problem så köptes jag en racefront som nu skall monteras så att den är lätt att demontera. Den kommer att fästas med sex Dzuslås (eller kopior av Dzuslås...).Även badgepanelen blir utbytt eftersom jag fick tag på en i glasfiber med "racehål". Fronten kommer att byggas ihop med badgepanelen samt splittern, så att hela enheten demonteras samtidigt. Just nu håller jag på med en mall till splittern. Den kommer att tillverkas i plywood. nästa problem att lösa är fästena för splittern i framvagnsbalken. De måste vara stadiga men det skall samtidigt vara möjligt att dra loss splittern utan att krypa under bilen. Hmm :?:
/Claes

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-03-25 18:31:26
by balansaxel
Kul!
Bra jobbat, man lär bli ifrånkörd :#944burn:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-03-25 20:16:01
by claes
Jag är nog inte lika säker på att min bil är snabbare än din. Men om vi skall jämföra våra bilar så önskar jag en bana med bara kurvor och absolut inga raksträckor.... :D
/Claes

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-03-27 14:36:37
by balansaxel
Jaha :| jag hade tänkt mig en ganska rak bana :lol:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

Posted: 2017-04-01 14:32:49
by claes
bak kofångare race.jpg
Jaha, då var äntligen bakkofångaren klar. jag lyckades inte så bra med formen vilket gjorde att kofångaren inte heller blev perfekt. Men lite slipa och lite spackel så blir det bra! Den är gjord i tre lager 400g matta. Vikt: 1698gram. Original kofångaren väger 5,8kg. Fästena väger nog ca 1kg. Hyffsat mycket jobb för att spara 5kg men jag ville ju också testa att gjuta glasfiberdelar...

Re: 944 -86 | Trackdayracern

Posted: 2017-04-22 21:45:41
by claes
Att bygga en front med splitter som är lätt att demontera, var inte så lätt som jag hade trott... Men efter väldigt mycket funderande samt ganska mycket tid i garaget börjar jag närma mig ett färdigt resultat, hoppas bara att det kommer att fungera i verkligheten!

Bogseröglor.
En racerbil måste ju vara lätt att bogsera om det skulle behövas. Min bil hade tidigare två kraftiga bogseröglor i stål men de var inte kompatibla med de nya kofångarna så nu blir det stroppar istället. Hoppas att de håller om olyckan är framme. De ser rejäla ut och skall klara 2000kg enligt annonsen, så det bör ju funka. De är ju äkta SPARCO, för 60:-/st, från Kina.... :D

Re: 944 -86 | Trackdayracern

Posted: 2017-04-28 16:14:24
by claes
Håller som bäst på med att byta coilovers fram. Har tidigare kört med LEDA runtom men eftersom en av de bakre behövde renoveras så hängde jag på ett gruppköp från engelska GAZ. Det blev nya både bak och fram. De främre LEDA benen har känts ok men nu är de ändå bytta. Detta har jag kommit fram till utan att ens ha kört en meter med bilen:
LEDA benen är betydligt längre i utfjädrat läge än GAZ, har inte så stor betydelse förutom att det blir lite svårare att byta framhjul då de inte hänger så långt ned längre.
GAZ benen är något lättare, 6,2kg mot 6,7kg (LEDA).
GAZ saknar fästen för bromsslang samt ABS kablar, detta löses med en kraftig slangklämma runt benet samt egentillverkade fästen.
Mina gamla LEDA hade hjälpfjädrar, de hade jag från början tänkt flytta över till GAZ benen men jag vet inte om det kommer att funka. Kommer nog att köra utan hjälpfjädrar till en början.
GAZ dämparna är något hårdare/trögare än LEDA, både i mjukaste samt i det hårdaste läget.
Båda LEDA dämparna har exakt samma hårdhet vilket (nog) tyder på att de är i bra skick.

Re: 944 -86 | Trackdayracern Byta LEDA mot GAZ

Posted: 2017-05-13 21:24:55
by claes
Har gått lite trögt på sistone, men jag har faktiskt ingen brådis. Jag hade tänkt att bilen skulle vara klar till den 21:a maj då vi har första slalomtävlingen men eftersom jag är bortrest då så slapp jag den deadlinen. Och min hemmabana, Mittsverigebanan försattes i konkurs i vintras och är stängd tills vidare... :( ingen brådis alltså.
Har fixat lite med mina tarett krängningshämmare. Konstaterade att främre går väldigt trögt att vrida vilket inte känns optimalt. Måste nog justera mina hembyggda stag... Har även investerat i riktiga droplinks i vinter. Förra året blev det lite stressmeck då jag bestämde mig för att montera mina tarett-krängare inför en slalomtävling. Hade inga droplinks så det blev kulleder från Biltema. Ja, de glappade cirka 2-3mm men det fungerade faktiskt! De höll ihop under flera slalomtävlingar samt även under lite bankörning. Och bilen blev betydligt stadigare med tarett-krängare istället för original-krängare. Nu förväntar jag mig ett ännu bättre beteende med riktiga droplinks!

Hann även med att slipa lite glasfiberdelar idag - Djävulskt tråkigt!!

Re: 944 -86 | Trackdayracern Takluckan klar!

Posted: 2017-07-03 09:22:48
by claes
Projekt glasfiberlucka är nu avslutat!
I vintras gjorde jag en form av min taklucka för att kunna tillverka en ny, lättare i glasfiber. Egentligen inte jättesvårt men det finns mycket som kan gå fel eller bli "mindre bra". Resultatet blev tre takluckor, varav två såldes och en spacklades, lackades och monterades. Spacklingen var värst, lackeringen ganska lätt och även monteringen gick bra. Jag centrerade luckan med spik och sedan spritsade jag svart PL300 runt kanterna, var noga med att få limmet långt ner i fogen. Sedan jämnade jag ut fogen med ett finger som är fuktat i diskmedel. Enligt förpackningen skall PL300 torka snabbt, vilket gjorde mig nervös. Det gör det INTE, det tog flera dar innan luckan satt fast ordentligt. För att säkra luckan ordentligt så sprutade jag även ett montagelim från insidan. Det limmet luktade väldigt mycket, och allt lim som luktar mycket är ju bra! Eller...
Nu känns det som om luckan sitter väldigt bra.
Jag är nöjd med att: Ha gjort en egen lucka, lyckats ganska bra med lackeringen samt att ha bantat bort ca 12kg från taket. Är mindre nöjd med: spacklingen och finishen på grundarbetet...