944 -86 | Trackdayracern, Mäter spänning.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#16 Post by claes »

Efter att ha monterat bort orginalfronten och förvånats över hur tung den är började jag fundera över andra alternativ. Orginalfront med dimljus och krockbalk väger ca 25kg. Väldigt mycket vikt längst fram i en frontmotorbil... Jag tänkte först gjuta av orginalfronten men konstruktionen är ganska komplicerad så det kändes inte som om det skulle lyckas på första försöket. När en forummedlem annonserade ut en sliten racefront (troligen från Plastis) till rätt pris så var det bara att slå till, frakt till Sundsvall ingick!
Håller just nu på att lägga igen stora hål på sidorna där det har suttit skärmbreddare samt diverse mindre hål och sprickor. Plastar och spacklar. Finishen är inte jätteviktig, det är en racebil och inte en utställningsbil.
Krockbalken är tung och passar inte i racefronten så den hamnar på hyllan. Känns lite dumt att ta bort säkerhetsdetaljer men eftersom den är mest till för att förhindra skador vid lågfartskrockar och dessutom inte bidrar till vridstyvheten så får det bli så. Hoppas att jag inte behöver ångra det beslutet... :?
/Claes
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#17 Post by Henka_E »

Tips när du ändå håller på. Den där avlånga öppningen ner till lade jag igen helt på sidorna om kylaren så att jag bara fick ett koncentrerat insläpp I mitten. I mitt huvud gör den där stora öppningen att det kommer luft på fel ställen och det drar bort luft som annars skulle gått rakt genom kylaren. Krockbalken går att få dit men man får notcha ur lite I öppningen bara. har oxå plastisfront.

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#18 Post by claes »

Henka! Tack för tipset! :D Jag har funderat lite över det där hålet.... Att bara lägga igen de yttre delarna av hålet skulle nog vara mest effektivt, samtidigt som man bygger "väggar" som tvingar luften genom kylaren. Men troligtvis skulle fronten bli riktigt ful om man plastar igen de yttre delarna av hålet, så det kommer inte att hända. Men man kan låta hålet vara kvar men sedan bygga "väggar" som tvingar all luft från hålet genom kylaren. Väggarna gjuts i glasfiber eller bockas i aluminium. Men jag måste först lösa problemet med bromskylningen. Slangar från fronten eller skovlar innanför hjulen? :?: Hmmmm.....
/Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#19 Post by claes »

Men titta, ännu ett paket trillade ner i brevlådan i veckan som var.... Ett ganska stort men lätt paket. En badgepanel i glasfiber med extra hål för kylning. Jag har alltid gillat utseendet med extra luftintag i fronten så jag hade tänkt gjuta av min badgepanel för att sedan kunna göra en egen med hål i. Men när det dök upp en färdig panel på blocket var det bara att slå till. Lite sliten men priset var rätt. Skadorna gjorde inte så mycket, jag ska ju ändå lacka om den. Jag är ju även intresserad av viktminskningen men den blir marginell. Original i plåt = 2,7kg Glasfiberpanel = 1,1kg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern

#20 Post by gtBen »

claes wrote:Lättare = Snabbare....
Jag har under många år önskat mig kunskaper i glasfibergjutandets ädla konst, men aldrig vågat testa. Men nu har jag tagit klivet in i den stinkande plastvärlden.
Jag började mina försök med en bakkofångare men den första färdiga produkten blev en taklucka. Började med att vaxa original takluckan innan jag gjöt av den. Gjöt en form. Sedan var det bara att gjuta en ny lucka i formen. Låter det enkelt? Det är ingen raketforskning direkt, men det finns många moment som kan gå fel... Och det luktar mycket! Men jag är nöjd med det jag lyckades åstadkomma.
Originalluckan väger ca 9kg och motorn med wirar väger nog ca 5kg. Min nya glasfiberlucka väger 1916 gram. :D Visst har jag kunnat beställa en glasfiberlucka men det är ju förbaskat kul att kunna tillverka saker själv. Blev det billigare? Ja, absolut, om man bara räknar på materialet, räknar man med arbetstiden blev det en väldigt dyr lucka... Det mesta fanns att köpa hos Biltema förutom vax och släppmedel som beställdes från Carbix.
Hur sätter du dit din glasfiberlucka? jag tog den enkla vägen och beställde en lucka ...den ska ju sättas dit den också så jag är nyfiken

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#21 Post by claes »

Takluckan tänkte jag fästa med något lämpligt byggsilicon, svart lämpligen. Appliceras med spruta. Jag har gjutit luckan så att det blir ett mellanrum på ca 5mm till taket. Först ska luckan lackas röd och sedan ska den centreras och passas in på rätt höjd innan siliconet. Det kanske finns bättre lim/tätningsmedel än silicon? Men det vet de väl på Bauhaus. Jag skriver några rader här när jag vet vilken fog det blev och hur det gick...
Bengt: Vad väger din lucka? Är nyfiken på om jag gjorde min för tunn eller för tjock.
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#22 Post by mojo158 »

Hej Claes,

Jag följer din tråd med intresse, vad väger krockbalken (den har jag kvar)? Jag monterade takluckan på min gamla bil med sikaflex, finns i svart, och det ska jag nog göra på min nya bil också. Men utifrån min begränsade kunskap kan jag dock inte se att det skulle vara sämre med silikon, kanske bättre. Jag tror egentligen inte att det är så stor påfrestning på luckan, det viktiga är nog att det blir tätt och möjligen att det finns möjlighet för luckan att röra sig lite (om bilen inte är 100% vridstyv).

/Staffan

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#23 Post by Maxx »

Tänk på att takluckan sitter i ett lågtrycksområde på bilen, så orkar inte det ni använder till att limma den med att hålla fast den kommer den att sugas loss och riskerar att träffa en bakomvarande bil, eller än värre en oskyddad cyklist eller gångtrafikant.

Så se till att den sitter fast!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#24 Post by claes »

Staffan: Kul att du följer min biltråd! Jag försöker skriva skapligt informativt men ändå lite lättsamt. Sikaflex bör ju kunna funka. Jag ska höra vad de rekommenderar på bygghandeln. Det viktiga är ju att den sitter fast ordentligt samt att det är bra om det går att skära loss fogen om jag av någon anledning behöver ta loss luckan (om tex buren skall skruvas ur). Krockbalken med upphängningskolvar väger 7,1kg

Maxx: Japp, självklart är det jätteviktigt att den sitter fast, klart olämpligt att åka omkring och tappa karossdelar, både på bana och på gata. Jag undrar hur stor lyftkraft som den utsätts för? Det känns som om det är svårt att beräkna hur mycket luft som sugs upp ur "hålet" när man kör utan luckan eller i en vanlig bil med öppen taklucka. Men luckan är ju stor (60x98cm alltså nästan 0,6 kvadratmeter) vilket naturligtvis gör att kraften blir större.
Med vänlig hälsning /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 630
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#25 Post by gtBen »

claes wrote:Takluckan tänkte jag fästa med något lämpligt byggsilicon, svart lämpligen. Appliceras med spruta. Jag har gjutit luckan så att det blir ett mellanrum på ca 5mm till taket. Först ska luckan lackas röd och sedan ska den centreras och passas in på rätt höjd innan siliconet. Det kanske finns bättre lim/tätningsmedel än silicon? Men det vet de väl på Bauhaus. Jag skriver några rader här när jag vet vilken fog det blev och hur det gick...
Bengt: Vad väger din lucka? Är nyfiken på om jag gjorde min för tunn eller för tjock.
Jag har inte fått hem den än men väger upp grejorna när allt är hemma. Min tanke är att använda sikaflex, nu vet jag inte ens hur det ser ut men några plåt- eller plastskruvar från sidan inifrån skulle nog kännas bra för att hålla i den också. Silikon ska man väl aldrig ha på bilar eller i garaget ...utom i smyg då :-)

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Janne J
Addict
Posts: 1328
Joined: 2013-01-01 13:47:35
Telefon: 0705829625
Bilmodell: 911SC, 944S2
Årsmodell: 1990
Location: Kinna
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#26 Post by Janne J »

Jag har varit med om att spärrarna släppt till luckan och kan intyga om att det är ordentliga krafter. Under ca 90 km/h ligger luckan på plats, runt 100-110 har man ett helsike att hålla nere den med handkraft, hur det är i 120+ vågar jag inte tänka på.
Jag hade aldrig litat på enbart lite lim i kanten, någon form av mekanisk låsning hade jag satt dit.
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65

mojo158
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2011-04-29 09:13:26
Bilmodell: porsche 944s
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#27 Post by mojo158 »

Hej,

Sikaflex är mkt starkt, starkare än tex Pl400. Jag har monterat luckan med endast Sikaflex och det har fungerat upp till drygt 200 km/h. Luckan monterad med endast maskeringstejp har funkat upp till 120 km/h, ej testat övre gränsen.

När det gäller Sikaflex kan jag dock ej svära på att det blev 100% tätt. Har för mig att jag vid regn fått en droppe på mig som jag inte riktigt vet var den kom ifrån. Om det kom från fogen runt luckan så har det nog med att göra att jag la maskeringstejpen lite för nära fogen och väntade lite för länge innan jag tog bort den. Lite Sikaflex följde med när jag tog bort tejpen och det blev någon ficka i fogen. Så när jag gör om det ska jag sätta maskeringstejpen lite längre ifrån kanten och göra färdigt ett avsnitt i taget så att jag fort bort tejpen innan det börjar torka.

/Staffan

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#28 Post by gegge »

Jag har sett min taklucka flyga iväg på motorvägen och har legat bakom en 944 som förlorade sin på samma sätt. Stor yta och väldigt kraftig lågtryckszon ger stora krafter. Lågtryckzonen försvinner i samma sekund som takluckan öppnas. Därför behövs inte så mycket i bakkant väl öppen.

Jag skulle gärna följa ditt exempel och gjuta en egen lucka och med ett par omvända NACA scoop löser jag all imbildning i världen då luften sugs ut. Har heller inget värmepaket, vilket sitter i en högtryckszon. Snacka om korsdrag!

http://garage.ideola.com/downloads/924-cf-diagram.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

(Hade det inte varit för att det varit puckat i andra avseenden hade min intercooler legat på taket.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#29 Post by claes »

Ojojoj, vad stor intresse det blev över hur man ska sätta fast en bit glasfiber i taket.... KUL, och jag är väldigt tacksam för åsikter. Jag har ju inte gjort detta förut. Sedan tycks ju åsikterna gå isär då det gäller storleken på krafterna. Men tittar man på diagrammet som gegge bifogade så är det ju ett kraftigt undertryck precis över takluckan.
Helst skulle jag vilja testa själv, dvs sätta kraftiga band på insidan av orginalluckan och sedan låta en kompis köra bilen i högre farter medan jag håller i luckan. Men eftersom bilen är avställd, isärplockad och vägarna är täckta av snö i Norrland så får nog det experimentet vänta.
Jag kommer nog att göra på följande vis: Centrera luckan med tejp och träkilar, limma fast luckan med sikaflex (det verkar vara väldigt bra samt lämpligt för detta ändamål). När detta är klart så ska jag kolla hur hårt luckan sitter fast. Vid minsta oro så har jag möjlighet att plasta fast spikband, plåtprofiler (eller liknande) på insidan av luckan som sedan skruvas fast på insidan av taket. En annan möjlighet är att smeta sikaflex längs insidan av hela kanten, vilket gör att limfogen får dubbelt så stor anliggningsyta.
Detta bör ju funka. Jag har verkligen ingen lust att tappa luckan i slutet av Mantorpsrakan... :(
Att luckan har lossnat har ju tydligen hänt andra. Och det skulle kunna hända även mig så än en gång tack för åsikter och synpunkter! :#pray:
MVH /Claes
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

claes
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2013-04-02 09:48:39
Telefon: 0703084060
Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
Årsmodell: 1986
Location: Söråker
Contact:

Re: 944 -86 | Trackdayracern Lättare = Snabbare...

#30 Post by claes »

Dubbelpost
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users