924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!
Posted: 2016-10-14 12:10:49
Tjena!
Hängt runt på forumet ett tag nu men inte varit så aktiv då jag först nu fick tag i en Porsche. Alltid gillat just 924 mycket och det har varit nära ett par gånger innan men nu skedde det av en ren slump! Det visade sig att min flickväns morbror har haft en 924 ståendes ett par år på en tomt han äger. Vi åkte dit och tittade på den vilket slutade med att jag fick den av honom. En gratis Porsche tackar jag ju inte nej till! Speciellt inte en 924, som jag viljat ha länge.
En vit Porsche 924 Targa från 78 med den 5-växlade dog-leg lådan. Svart skinninredning med vit-rutig mittsektion på sätena. Vid närmare inspektion så verkar bilen ändå väldigt rostfri trots att den stått ute ganska länge. Är endast lite rost i reservhjulsbaljan och vänster bak vid bakrutan.
Den är komplett sånär som på en sönderslagen ruta och bilnycklarna, då någon gjorde inbrott i den och dom enda nycklarna tydligen låg i. Den har inte varit besiktigad sen -99 men tydligen så har den varit startad och körd genom alla år sen dess, så den ska gå.
Hittills så har jag tillverkat en ny nyckel till den genom att plocka av låsen, mäta alla pins i låset och filat till ett nyckelämne, så nu har jag en nyckel som passar i alla lås. Därefter har jag slängt i ny olja, nytt filter och bensin samt nytt batteri. Motorn går runt fint med startmotorn och där går bensin hela vägen fram genom insprutet men den vill inte starta. Verkar som att den inte tänder vilket jag tror kan bero på tändspolen som definitivt har sett bättre dagar. Den verkar helt ihopärgad så jag ska prova med en annan. Nya stift kan nog också vara en idé.
Jag har såklart också köpt en ny ruta till den som ska monteras...
Däremot råkade jag ha sönder en bränsleslang till ett av inspruten så jag behöver fixa det först. Ingen som har en över?
Sen skulle jag behöva tips på hur tusan man kan få loss bromsarna så att jag kan dra loss och flytta den?
Dom har satt sig så in h-e och jag har provat att bruka alldeles för mycket våld och smörjmedel för att få loss dom. Kanske lika bäst att försöka plocka av dom?
Nåväl, lite bilder:
Hängt runt på forumet ett tag nu men inte varit så aktiv då jag först nu fick tag i en Porsche. Alltid gillat just 924 mycket och det har varit nära ett par gånger innan men nu skedde det av en ren slump! Det visade sig att min flickväns morbror har haft en 924 ståendes ett par år på en tomt han äger. Vi åkte dit och tittade på den vilket slutade med att jag fick den av honom. En gratis Porsche tackar jag ju inte nej till! Speciellt inte en 924, som jag viljat ha länge.
En vit Porsche 924 Targa från 78 med den 5-växlade dog-leg lådan. Svart skinninredning med vit-rutig mittsektion på sätena. Vid närmare inspektion så verkar bilen ändå väldigt rostfri trots att den stått ute ganska länge. Är endast lite rost i reservhjulsbaljan och vänster bak vid bakrutan.
Den är komplett sånär som på en sönderslagen ruta och bilnycklarna, då någon gjorde inbrott i den och dom enda nycklarna tydligen låg i. Den har inte varit besiktigad sen -99 men tydligen så har den varit startad och körd genom alla år sen dess, så den ska gå.
Hittills så har jag tillverkat en ny nyckel till den genom att plocka av låsen, mäta alla pins i låset och filat till ett nyckelämne, så nu har jag en nyckel som passar i alla lås. Därefter har jag slängt i ny olja, nytt filter och bensin samt nytt batteri. Motorn går runt fint med startmotorn och där går bensin hela vägen fram genom insprutet men den vill inte starta. Verkar som att den inte tänder vilket jag tror kan bero på tändspolen som definitivt har sett bättre dagar. Den verkar helt ihopärgad så jag ska prova med en annan. Nya stift kan nog också vara en idé.
Jag har såklart också köpt en ny ruta till den som ska monteras...
Däremot råkade jag ha sönder en bränsleslang till ett av inspruten så jag behöver fixa det först. Ingen som har en över?
Sen skulle jag behöva tips på hur tusan man kan få loss bromsarna så att jag kan dra loss och flytta den?
Dom har satt sig så in h-e och jag har provat att bruka alldeles för mycket våld och smörjmedel för att få loss dom. Kanske lika bäst att försöka plocka av dom?
Nåväl, lite bilder: