924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

#1 Post by rstx »

Tjena!

Hängt runt på forumet ett tag nu men inte varit så aktiv då jag först nu fick tag i en Porsche. Alltid gillat just 924 mycket och det har varit nära ett par gånger innan men nu skedde det av en ren slump! Det visade sig att min flickväns morbror har haft en 924 ståendes ett par år på en tomt han äger. Vi åkte dit och tittade på den vilket slutade med att jag fick den av honom. En gratis Porsche tackar jag ju inte nej till! Speciellt inte en 924, som jag viljat ha länge.

En vit Porsche 924 Targa från 78 med den 5-växlade dog-leg lådan. Svart skinninredning med vit-rutig mittsektion på sätena. Vid närmare inspektion så verkar bilen ändå väldigt rostfri trots att den stått ute ganska länge. Är endast lite rost i reservhjulsbaljan och vänster bak vid bakrutan.

Den är komplett sånär som på en sönderslagen ruta och bilnycklarna, då någon gjorde inbrott i den och dom enda nycklarna tydligen låg i. Den har inte varit besiktigad sen -99 men tydligen så har den varit startad och körd genom alla år sen dess, så den ska gå.

Hittills så har jag tillverkat en ny nyckel till den genom att plocka av låsen, mäta alla pins i låset och filat till ett nyckelämne, så nu har jag en nyckel som passar i alla lås. Därefter har jag slängt i ny olja, nytt filter och bensin samt nytt batteri. Motorn går runt fint med startmotorn och där går bensin hela vägen fram genom insprutet men den vill inte starta. Verkar som att den inte tänder vilket jag tror kan bero på tändspolen som definitivt har sett bättre dagar. Den verkar helt ihopärgad så jag ska prova med en annan. Nya stift kan nog också vara en idé.

Jag har såklart också köpt en ny ruta till den som ska monteras...

Däremot råkade jag ha sönder en bränsleslang till ett av inspruten så jag behöver fixa det först. Ingen som har en över?

Sen skulle jag behöva tips på hur tusan man kan få loss bromsarna så att jag kan dra loss och flytta den?
Dom har satt sig så in h-e och jag har provat att bruka alldeles för mycket våld och smörjmedel för att få loss dom. Kanske lika bäst att försöka plocka av dom?

Nåväl, lite bilder:
IMG_2102.JPG
IMG_2104.JPG
IMG_2103.JPG
IMG_2105.JPG
IMG_2106.JPG
IMG_2100.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by rstx on 2017-06-19 11:02:58, edited 3 times in total.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

Vidar9_4
S-Poster
Posts: 150
Joined: 2015-02-12 19:37:16
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Sthlm, bilen står i Trosa
Contact:

Re: 924 -78 | Yard Find

#2 Post by Vidar9_4 »

J*vlaaaar hölt jag på att säga... kul att du tar dig an den! den förtjänar verkligen ett bättre liv efter den där förnedringen. Vita 924or är snyggt, coolt med vita fälgar också. Kan nog bli fin med en del arbete. Skönt att motorn går bra! Vad jag har fått uppfattningen av få kärvar insprutarna ihop sig om de står länge så det är ju kanon har startats under åren.
Vad har du tänkt för syfte med bilen? Originalrenovering eller ta ut svängarna? Vart befinner sig förresten du och bilen?
Jag vill också ha en gratis Porsche :evil:
Lycka till!
Mvh Vidar

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 | Yard Find

#3 Post by rstx »

Vidar9_4 wrote:J*vlaaaar hölt jag på att säga... kul att du tar dig an den! den förtjänar verkligen ett bättre liv efter den där förnedringen. Vita 924or är snyggt, coolt med vita fälgar också. Kan nog bli fin med en del arbete. Skönt att motorn går bra! Vad jag har fått uppfattningen av få kärvar insprutarna ihop sig om de står länge så det är ju kanon har startats under åren.
Vad har du tänkt för syfte med bilen? Originalrenovering eller ta ut svängarna? Vart befinner sig förresten du och bilen?
Jag vill också ha en gratis Porsche :evil:
Lycka till!
Mvh Vidar
Ja, jag känner det med! Med lite arbete så kan den bli hur fin som helst. Gillar den vita färgen med!
Så som jag förstår det så har den lekts med lite av förförra ägaren, och därför har den blivit uppstartad och flyttad och körd på någon åker typ. Killen jag fick den av köpte den nog för att fixa till och besiktiga men han orkade aldrig.

Mitt syfte med den är att ta ut svängarna lite. Inredningen kommer hållas mestadels original, kanske ev. installera elhissar och lite sånt. Lacken kommer behövas piffas upp minst sagt men ska förbli vit, ska laga den lilla rosten som finns och fräscha upp den allmänt liksom, få den i riktigt bra skick.

Ang. Motorn så är första steg bara att få igång bilen, köra lite och boka besiktning för att se vad för anmärkningar jag får. Tanken är dock senare att bla konvertera till EFI och kanske vässa den lite på annat sätt. Men den får ju också rengöras och gå igenom! Ev. Kanske jag byter motor till en lite vassare 944 eller liknande om jag skulle få en bra möjlighet till det.

Bilen kommer att användas och hållas väglaglig!

Jag har också ett par löjligt snygga Tramont-fälgar som kan hamna på denna, samma bultcirkel, när tiden är inne:
IMG_1177.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 | Yard Find

#4 Post by rstx »

Jag och bilen finns i Kristianstad!
Har någon ett garage att hyra i närheten så vore det kanon då jag endast har ett ganska bra bit härifrån.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 | Yard Find

#5 Post by rstx »

Update!

Spenderade lördagen i regnet med den stackars Porschen. Fått dit både ny ruta och dörrhandtag på passagerardörren samt jobbat en del på att få loss bromsarna och flytta den. Därmed har jag också fått bytt hjul fram till några med hela däck och luft i, samt plockat av bromsar fram så att dom hjulen rullar iallafall.

Försökte sen dra loss bilen och hoppades på att bakbromsarna skulle släppa, vilket dom såklart inte gjorde! Behöver en 36-hylsa för att få loss bulten till trumbromsarna så ska ta tag i dom nästa gång.
Däremot lyckades jag iallafall dra bilen några meter så att den inte sitter nersjunken i marken längre.

Det ser ju nästan ut som en hel bil igen. Har också påbörjat att byta ut tändkomponenterna mot fräscha brytarlösa från en Audi 100. Behöver dock fortfarande en ny bensinslang till CIS för att kunna provstarta sen. Tydligen är låset på passagerarsidan kasst också så det går inte att stänga dörren, så jag behöver fixa det med.
IMG_2189.JPG
IMG_2187.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 N/A Targa | Yard Find

#6 Post by rstx »

Update!

Jag vet, det var JÄTTELÄNGESEN jag skapade och skrev i denna tråd. Blir nästan ett nytt projekt... :D :lol:
Först hade jag ingen plats att vara på under ett antal månader och sen hade jag ingen tid att flytta dit bilen! Det är dock äntligen gjort då jag hittade bra mekplats så nu blir det att komma igång med den på riktigt.
Vad som har hänt sen dess, är egentligen därav inte jättemycket. Har städat ur den inuti lite grann (behöver tvätta inredningen med) och börjat demontera. Borde kanske tvätta av utsidan någon dag med... :roll:

Tanken förblir väl densamma; göra den till den sportbil det borde vara! Ska vara fin och köras på gata, ev. lite banåkning. Kommer därav att spetsas och modifieras lite grann.

Valensen fram var så rostig att den nästan lossnade av att peta på den. Är hål i reservhjulsbaljan, ett litet vid bakre golv och ett precis under rutan som synes i tidigare inlägg, annars är den rätt ok när det gäller rost.

Planen som lyder framåt (just nu):
* Byta dörrar då dom befintliga är buckliga, slitna och saknar grejer. Förardörren lär dock fixas till om jag inte hittar en fin komplett.

* Motorkonvertering - tämligen tråkig och icke-flexibel originalmotor för en Porsche. Vill ha något annat kul men vet inte vad... Funderar på en Alfa Romeo Twin Spark 8v som är en tämligen stabil och trevlig motor med trevligt tändsystem, EFI och 144hk otrimmad. Har nämligen en extra sån stående. Frågan är om det går utan för smärtsamma modifikationer dock.
Lär väl dock ge ett halvhjärtat försök att få igång originalmotorn så länge :|

* 944 S2/Turbo främre stötfångare. För att den är galet snygg.

* Inredning. Skitig, sliten och mögelfläckar. Dessutom hade det varit trevligt med total skinninredning i framtiden. Dvs, sätta in skinnsäten 8)

* Elektronik. Hemfixad på en del ställen verkar det som, samt att det sitter ett fruktansvärt eftermarknadsalarm. Elhissar, elspeglar och annat kul lär väl också komma på plats!

* Lack. Säger sig självt! Sliten och halvt uppeldad. Fortfarande vit?
Last edited by rstx on 2017-03-27 14:20:41, edited 1 time in total.
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 N/A Targa| Yard Find

#7 Post by rstx »

Varför går det inte att ladda upp bilder? :D

"SQL ERROR [ mysqli ]

Incorrect string value: '\xF0\x9F\x98\x82\x0A[...' for column 'post_text' at row 1 [1366]"

:roll: :roll:

:thisthread:
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 N/A Targa | Yard Find

#8 Post by rstx »

Nuuuså:

Image
Image

Image

Köpa?
Image

Kommer bli stiiiiiligt med dessa fälgar.
Image

Delar, och min gamle 450SEL.
Image
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 N/A Targa | Yard Find

#9 Post by rstx »

Uppdatering!

Jobbat på en hel del med den... Tvättat av den och börjat demontera, kasta ut inredningen och skurit bort rost. Allt sitter som f*n pga fukt och rost. Skenorna på förarstolen hade rostat ihop så enda sättet att skjuta fram stolen för att komma åt skruvarna var att köra en McGyver och hissa med originaldomkraften i sidled, från baksätet och med en bräda som mellanlägg.

Är rätt sunkig inuti men kan nog rädda mattor osv. Golvet är förvånansvärt friskt med tanke på fukten som syns inuti, legat under och slagit med mejsel och hammare - är hur solitt som helst . Blir ny isolering senare... upptäckte också att dom rosthålen jag faktiskt hade hittat är precis vid bältesinfästningen inne i kupén på båda sidor, måste ha lett fukt på något sätt via dom. Enkelt lagat dock.

Bara att fortsätta att riva ner bilen helt, rostlaga och sen förbereda karossen för lack.
Jag tror nog att den ska bli svart när det är dags för omlack. När karossen är fixad så blir det maskinella och elektronik (det roliga).

Karossen var ändå ganska fräsch under all smuts:
Imagegif uploader

Imageimage hosting 20mb

Imageupload pics

Demontering och lite kap:
Image

Ser schysst ut under mattorna i bagagen iaf, var fullt med vatten i lamporna...
Image

Image

Som sagt, inte den fräschaste inredningen i nuläget... Hittade ett fälgkors under sätet dock.
Image

Image
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

Re: 924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

#10 Post by rstx »

Jobbar på rätt bra med bilen, tar knappt mig tiden att uppdatera tråden..! Passade på att byta trådnamn med, lät lite tråkigt innan, nu handlar det om visionen för bilen! Svart med kromdetaljer och lite "lyxpiffad". Kommer bli cool som tusan.
Anyway, here goes.

Har rivit ut allt i bilen nu (hittade en tidning under golvmattan från 92'), demonterat skärmar och dörrar och rostlagat en del. När jag rev ur elektroniken så märkte jag att det var ganska oxiderat på en del kontakter och i säkringsboxen så säkert därför jag inte fick igång motorn tidigare trots byte av tändspole och nya stift (bensinpumpen fick plötsligt ingen ström heller). Dock inte så konstigt med tanke på hur den har stått såklart.

Elen är ganska misshandlad också... Något äckligt eftermarknadsalarm existerar, samt en skum switch och en del avklippta kablar och några relän som inte hör hemma i kedjan.

En del svetsjobb återstår i golvet framförallt, nederkant på ena skärmen och i vänstra hjulhuset. Har börjat gå igenom elektroniken med och bytt ut en del redan, renoverade mätarna i mittkonsolen också.
Ska förhoppningsvis hämta min motorlyft i helgen med så ska jag se till att lyfta ur motorn med så jag kan rensa motorrrummet.

Dessutom har jag fått tag på schyssta dörrar till den av Bathory på forumet så det är kanon, ska bara få hem dom med sen!

Image

Image

Image

Image

Passar på att renovera grejer under tiden som jag plockar av dom... Rätt grisiga.
Image

Bättre.
Image

Blev stiligt med nyfixade mätare och renslipade bezels!
Image
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 N/A Super Targa |

#11 Post by rstx »

Hänt en del sen senast!

Fick hem en reservdelsbil, en röd -82' som jag har plockat bakvagn och kapat ur paneler från. Var också uppe hos Sven (Bathory på forumet) och hämtade nya rostfria dörrar, bromsok och 944-vinge. Tack för det! Otroligt cool 9x4-oas hos denna kille :D

I övrigt, rent arbetsmässigt på denna så har jag mest lagat rost och rensat motorrummet...

En trevlig överraskning kom min väg idag! Nycklarna till bilen har dykt upp, förra ägaren lämnade dom idag. Riktigt härligt!
Har därav frågor; en nyckel (till höger på bild nedan) är huvudnyckeln som passar till allt, nyckeln neråt är en kopierad reservnyckel. Däremot passar inte Porsche-nyckeln till vänster till något? Dom små nycklarna passar inte heller. Trodde det var till handskfack men icke.
Hur är nyckelsetet original till dessa? Ska dessa nycklar gå till något eller tillhör det någon annan bil?

Mycket tacksam för svar.

ImageImageImage
ImageImage
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#12 Post by JonasD »

Kan det vara så att små nycklarna ska vara till ett hjul lås som inte finns kvar.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

#13 Post by Mattias 924 »

Smånycklarna är nog till ett tanklock.
"patand" skrev:
Om inget strular...

rstx
S-Poster
Posts: 86
Joined: 2012-10-12 11:48:58
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1978
Contact:

924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

#14 Post by rstx »

Yes, kom nyss på att den hade ett gammalt, väldigt trasigt låsbart tanklock när jag fick den så antagligen är dom till det...
Stora frågetecknet är då den andra Porsche-nyckeln som inte verkar gå till något... mycket underligt dock då denna killen inte haft någon annan Porsche!
Daniel Tunér

"Nero" Porsche 924 Targa N/A - 78

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

924 -78 N/A Super Targa | "Nero" - Karossfix!

#15 Post by JonasD »

Så här ser hjul lås nycklarna utImage
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users