931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#151 Post by Photobystewe »

Liten uppdatering. Säsongen leder mot sitt slut och jag känner att det börjat bli dax att låta 931:an vila över vintern. Märkte ett lite annorlunda fel . Det har luktat en del bensin i den men jag har inte hittat någon läcka. Sen har jag känt mig dåsig ibland när jag kört och funderat på om det drar in avgaser. Nu har jag ju även ett jordfel så fönsterhissarna fungerar, det går inte att vädra. Hur som helst tog jag en kort sväng och handlade förra veckan och det började lukta bensin fast jag inte hade fläkten på ( jo lite, går inte att stänga av helt). Öppnade huven och såg att det stora silverfärgade bränslefiltret läckte, det droppade från kanten på det. Alldeles bredvid luftintaget. Inte undra på att man känt sig påverkad. Jag har dåligt luktsinne så en normal person hade säkert känt mer bensinlukt. Körde samma sträcka hem och då läckte det inte. Sen började den klicka en dag när jag skulle starta den. Blev lite värre och jag laddar batteriet. Stoppade i det idag ny laddat, var precis lika så det är väl kolen som gett upp efter all startmotor körning pga den dåliga bränsletrycks accen. Så nu känner jag att det är dax för vintervila.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25394
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#152 Post by patand »

Tips angående startmotorn, jag och min far fixade en guide för några år sedan:

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =9&t=28530" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang ackumulator problemet, det finns en fulfix du kan ordna snabbt för lättare start. Se till att du kan köra kallstartsventilen manuellt från kupén. Dvs en tryckknapp och tre kabelbitar är allt som behövs. Då kan man pytsa in lite soppa med den tills bilen är igång och går som den ska. Självklart är det bästa att byta ackumulatorn, men om man inte har pengar, tid eller ork och vill spara på startmotor och batteri kan denna fulfix vara ett alternativ så länge. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#153 Post by Photobystewe »

Stort tack Patand! Vad schysst av dig! Jag känner att det får väl bli en del vinter projekt bland annat fixa startmotor och bränsle ackumulator. Fast med lite självinsikt kommer jag stressa med det här i slutet av april. Det är nu man skulle haft ett varmgarage!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users