Page 10 of 11

Re: 931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-13 07:45:42
by Cédric
Innan du åker ut å kör full pedal på riktigt ta och försök låna en bredbandslambda så du vet att bilen går rätt, och var noga med tändningen. Så att du inte råkar ut för något tråkigt :)

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-14 10:20:35
by Photobystewe
Tack för det tipset Céderic. Ja om jag skulle få för mig att prova den på bana kommer det att vara försiktigt. Hur vet jag vilka värden det ska vara? Har en kontakt på en bilprovning, där ser man ju värdena på den där digitala tavlan de har utanför. När jag besiktigade den förra året så var ett värde på tomgången 500 någonting och bilprovning sa att en normal bil brukar ligga runt hundra. Han konstaterade då att den fick för mycket luft. Ska åka förbi där nät jag vet vad det ska vara på de olika varven.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-14 10:30:48
by Photobystewe
Hamnade mellan två jobb här på våren så jag passar på att fixa lite med 931:an på dagarna. Nu håller jag på med dämparbyte och ska renovera frambromsarna. I en perfekt värld hade jag haft tillgång till både en bläster, pulverlack och ett verktyg som man skruvar av locket på fjäderbenet med. Måste åka förbi en kompis i fallet med locket så han får ta in det tunga artilleriet med värme, stora tänger etc. Lånade en 8 kantig hylsa som man knackar ner och vrider loss Audi dämpare med men den fungerade tyvärr inte k det här fallet.ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-14 12:28:36
by Cédric
Photobystewe wrote:Tack för det tipset Céderic. Ja om jag skulle få för mig att prova den på bana kommer det att vara försiktigt. Hur vet jag vilka värden det ska vara? Har en kontakt på en bilprovning, där ser man ju värdena på den där digitala tavlan de har utanför. När jag besiktigade den förra året så var ett värde på tomgången 500 någonting och bilprovning sa att en normal bil brukar ligga runt hundra. Han konstaterade då att den fick för mycket luft. Ska åka förbi där nät jag vet vad det ska vara på de olika varven.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilprovningens mätning säger absolut ingenting om nånting (typ), kanske om nåt är jättetrasigt kan det fånga det, men tyvärr går det inte säga något om hur bränslesystemet mår.

Tänkte om du kände någon som höll på att trimma bilar och sånt så är det något man kan ha hemma. Det måste man kolla unnder en fullastrepa, så det krävs ju lite mer ambitiös mätning än en bilprovsmätning.

Jag har en handhållen logger med bredbandslambda som man stoppar i ändröret, har kört både min 931a och andras bilar. Det krävs inte att det är jättemycket fel för att motorn ska kunna spika hål i en kolv tex, hade problem med en WUR som orsakade knackvarning (har en sådan tack å lov), då låg den kring AFR 12+, kring lambda 0,8 och något snålare. Men med ny WUR så gick den kring AFR 11 på fullast/lambda 0,75 då är det frid och fröjd och motorn funkar kanon i alla väder. Andra 931or jag kört ligger ungefär däromkring också.

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-18 22:43:20
by Photobystewe
Tack för den infon Céderic. Ska försöka få tag på en liknande lamda och en logger. Skulle vara intressant att mäta upp värdena. Annars så är det fortfarande ett framdämpar byte som sker och renovering av frambromsar samt uppfräschning med lite färg. Nött någon timme idag med borrmaskin och ståltrådstrissa, fruktansvärt frustrerande när man vet att man skulle gjort jobbet på någon minut med bläster. Var över till kompisen igår som drog bort locken på fjäderbenen på någon minut med en gigantisk polygrip. Så nu sitter dämparna i benen och är hopskruvade.
ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-06-30 22:04:40
by Photobystewe
Image Tog bortskyddsplåten under framvagnen idag och låg och filosoferade lite under bilen... Den här armen med en gummibussning ( röd pil) kändes lite överflödig. Någon som vet vad den är till för?
AC?

Sen såg jag ett oljeläckage, gummislang vid turbon som stänkt ur lite olja... slangen heter 99923900740 och verkar ha slutat att tillverkas.. spännande, men det går väl att fixa.Image Upptäckte lite mer spännande detaljer när jag låg där, såg orange tätningsmassa lite här och där, så den motorn har vart isärplockad av någon anledning. Image Skyddsplåten fick lite kärlek idag, något har någon kört över så den var ganska bucklig och skev. Riktade den på gräsmattan med en plasthammare och ett mothåll samtidigt som jag försökte underhålla min 5-åriga dotter. Inte den enklaste uppgiften men blev nöjd med resultatet. Passade på att måla den också. ImageImageImage Målade även länkarmar idag och lite mer delar i framvagnen Image
Imorgon ska jag försöka få dit fjäderbenen och bromsoken fram. Image Det går framåt iallafall men nu vill jag bara få ihop prylarna så jag kan köra lite. Frågade en tidigare kollega om han visste någon som hade en dubbellamda och en logger och han svarade att han har det. Så det blir till att åka förbi honom en sväng efter det här äventyret.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-07-01 08:35:54
by Cédric
Bra jobbat! fästet är för ac, rätt vanligt i usa men inte här, väl dimensionerat iaf som allt annat på den här motorn. Ser inte riktigt vilken slang du syftar på med oljeläckaget, men många slangar går att hitta ersättare för med vanlig svart silikonslang från typ do88. Pressade slangar går att pressa om på närmaste hydroscand eller liknande.

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-07-07 07:32:29
by Photobystewe
Tack Cédric! Det är den här slangen, när det var dax att ta i tu med den drog jag åt slangklämman som kändes lös, så jag hoppas det blev tätt. Image I torsdags fick jag ihop allt och kunde ta en provtur med grabben. Blev en otrolig skillnad på framvagnen med nya dämpare där. Har inte bytt dämparna bak ännu men ska slänga dit dom när frugans tålamod finnes. Jag känner att dämparen på höger bak är dålig också, blir lite instabilt och vill vandra när man trycker på lite. Frambromsarna blev det betydligt mer bett i efter helrenoveringen. (Är en stålomspunnen slang på bilden men det är ingen bromsslang utan har den där för att det inte ska komma in smuts). Köpte ett sånt där lock med slang som man tar luft från däcket med så man kan lufta bromsarna själv. Fungerade bra men om du har bilen upplyft bara på pallbockar fram har du inte så många centiliter bromsvätska i behållaren att spela med innan det sugs in luft i systemet. Hålet sitter längst fram i behållaren och lutar bilen bakåt så är det inte hög nivå där, talar av egen erfarenhet. Provbromsade när vi var ute och åkte så både jag och grabben skrattade, helt annat bett än det var tidigare. Men jag var ändå inte helt nöjd utan luftade en gång till igår och nu låser sig däcken mot asfalten så det skriker så där gött. Nu är jag nöjd. Så nu är det dämpare bak på agendan.ImageImageImageImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-07-15 21:26:09
by Photobystewe
Främre dämparna på plats och vilken skillnad det blev! Tack Gegge! Började på att byta bak också men det satt rätt rejält och gav upp och åkte på en veteranbilsträff på Ol-Nils gård i Hårga, Hälsingland. Den gick väldigt fint i framvagnen nu men känner att den är lite orolig bak. Blir bra när jag får dit bakdämparna också. Det bästa med träffen var småvägarna dit. Sen höll jag inte på att komma därifrån för att 931:an blir så jäkla svårstartad när den är varmkörd och har stått ett tag. Image
Image Sen i lördags åkte jag en sväng till tillställningen Skruvat och Klart i Bollnäs. Mycket fina bilar där men ingen transaxel i sikte. ImageImage Var där i 1,5 timme och sen höll vi inte på komma därifrån för att den var så svårstartad, men det gick till slut. Kan tydligen vara ett vanligt problem på 931:or (säkert på 932:or också) Det är en bred och fin väg mellan Söderhamn och Bollnäs så jag lät den stäcka ut lite på vägen hem men nu hänger inte bakvagnen med riktigt utan är orolig. Dämparn på högerbak är dålig så dämparna jag köpte måste dit inom en snar framtid. Sen är jag bra sugen på att plocka isär WUR:en men blivit tipsad i en annan tråd att kolla bränsletrycket först så jag ska försöka fixa det. Kommer troligen låna en dubbellamda och en logger under veckan också. Skulle vara väldigt trevligt om man fick den att gå rent. Så att göra listan minskar men fick ett plus häromdagen när låset gav upp på förarsidan. Fast det är väl bara bra för då kanske jag fixar elhissen till fönstret samtidigt när jag ändå är där och river lite. Synd bara att man har så lite tid som småbarnsförälder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-07-31 17:49:35
by Photobystewe
Image Är väl garanterat inne på minst tredje varvet numer. Går i skrivande stund ganska ojämnt och ryckigt och skulle behöva ställas in riktigt. Skulle fixa tändningen häromdagen men då sa kompisen/ bilmekanikern att det inte gick för att kåpan man ska se graderna på saknades, så förvånad jag blir, Funderar starkt om jag inte ska börja köra folkrace med bilen. Fast ledan kommer väl gå över snart, men blir trött ibland över att det är så mycket saker som behöver fixas... Image Men 931:an kommer undan med mycket för att den är så jäkla snygg...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-08-01 12:09:48
by Maxx
Jag förstår känslan av att bilen är ”billig” ibland och man helst skulle vilja se den brinna, men det går över när man väl för köra den ... som tur är! :) ... men om du någonsin kör folkrace med den bilen kommer jag att jaga dig för all evighet.

Din bil verkar vara alldeles för fin för att inte göras inordning till originalskick även om det kommer att ta tid. Ha tålamod.

Din bil är skitsnygg!

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-08-01 22:21:29
by Photobystewe
Tack för peppen Maxx. Jag lovar att jag aldrig kommer köra folkrace med den och jag ska bita ihop och fixa allt. Grabben fick en Denver Action CAM, billigare variant än en Go Pro som jag testade ljudet på idag, som jag misstänkte kommer det att behövas ett skumgummiskydd. Idag är jag och 931:an vänner igen och förlåt för att jag la i ettan i slutet av klippet... https://youtu.be/S0V-mk2LBno" onclick="window.open(this.href);return false;


Skickat från min iPhone med Tapatalk

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-08-06 21:26:22
by Photobystewe
Var ute och körde häromdagen och sa till frugan när jag kom hem att jag måste sälja Porschen. Varför? Den går alldeles för fort, kommer bli av med körkortet eller något ännu värre. Ni vet, ibland uppstår det situationer som tex ett riktig breddtäll ur en rondell hårt accelererandes på tvåan på blöt asfalt ( jäklar vad balanserad den är). Men redan dagen efter satt jag i min lilla röda demon igen och körde lugnt och nästan i exakt hastighet som vägskyltar och kameror rekommenderade. Kände då trots att den går ryckigt som f-n att jag älskar den här bilen ändå och att den är förlåten för att den tar över min själ och får mig att göra hemska saker. Nu ska jag börja felsöka bilen (och mig själv) så att den börjar gå jämnt. Delar med mig lite må bra bilder från gårdagen ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-08-06 21:40:54
by Cédric
Härligt med lite köra! Dämpare kan verkligen transformera känslan i bilen.

Med ny ackumulator startar min bil hur lätt som helst efter 1h stillestånd.

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2018-08-07 21:17:38
by Photobystewe
Ja, det blev en jäkla skillnad med dämparna fram men upplever dom lite mjuka, de är ju justerbara så man kan ställa dom hårdare eller så är det fjädrarna som skulle behöva bytas. Har inte bytt bak ännu för muttrarna satt åt så jag gav upp . Men ska ge mig på dom igen, dämparen är dålig på höger bak. Ja det är väl dax att fixa en accumulator också, man får väl byta ut hela bilen tillslut.. Du har ju kommit betydligt längre än mig Céderic. Men det får ta sin tid...


Skickat från min iPhone med Tapatalk