931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#121 Post by Maxx »

Väldigt snygg bil i alla fall!

Lackskadorna syns nog bara på nära håll och om man vet var de är. Du kanske kan kosta på bilen en omlackering i framtiden?

Har du några bilder på inredningen? Skick?

Om du ser till att få bilen till bra originalskick så tror jag att den kommer att vara värd en rejäl slant! Kolla på Mobile.de, priserna för en 924 turbo i fint skick ligger på €12.500–€15.000 och uppåt. Ett PC i UK totalrenoverade en 931 till perfekt nyskick som jag tror såldes för £50.000 (~600.000 SEK).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#122 Post by Photobystewe »

Hej misstänker också att det är LA3V Gegge, skulle vara kul om det är det. Maxx, om jag kontaktar ett Porsche Center, ska det vara ett tyskt eller går det bra med svenskt. Undrar om det var i Gegges ”Våra bilar”tråd som jag läste att han gjort det men det var väl från Tyskland. I Porsche Handboken jag fick med står det ett annat chassi nr samt att det är en -81, har nog hänt något på vägen där och jag fått en annans handbok. Skulle vara roligt om det är någon här på forumet som har den bilen. Inredningen är riktigt fräsch, två små sprickor i instrumentpanelen, sätena ser nästan nya ut både fram och bak. ImageImage

Bilderna är från förra året när jag precis köpt den. Tycker att det är roligt att den blir mer värd till en viss gräns. Gillar inte när bilar blir för mycket värda så entusiaster varken har råd att äga eller vågar köra dem utan de de hamnar i någon förmögens samling istället. Men jag trivs verkligen med den här bilen och jag kommer förhoppningsvis köra den i många år framöver!

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#123 Post by Maxx »

Jag kontaktade PC Segeltorp, så det går nog bra att kontakta vilket PC som helst om man bara vill få ett utdrag på bilens ”originalkonfiguration”. Man ska kunna beställa ett officiellt ”födelsebevis” också men som kostar en summa, vilket var vad jag egentligen ville ha men som PC Segeltorp inte riktigt hade koll på vad det var (och jag gav upp att försöka få dem att förstå).

Varför skulle man inte ha råd att äga den för att den blir för värdefull? Den är väl försäkrad? Sen tycker jag att även värdefulla bilar ska köras, annars har de inget värde ... men visst, är det en extremt ovanlig bil och gammal bil som bara finns i ett par exemplar så kanske man blir lite mer försiktigt. Jag vet inte om jag tycker att en 931 för 100.000-500.000kr är ”för dyr” att köras, men det kanske kan vara värt att inte ”förstöra” den med fultrim och annat som man kanske lätt gör på en billig bil utan värde (tänk en lätt rostig Volvo 240). :wink:

För övrigt ”fel” ratt för en -82, men bra mycket snyggare än ”Plankan” som modellen fick från -81. :d=:

Putsa vidare på bilen, den ser väldigt fin ut! :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#124 Post by Photobystewe »

Maxx wrote:Jag kontaktade PC Segeltorp, så det går nog bra att kontakta vilket PC som helst om man bara vill få ett utdrag på bilens ”originalkonfiguration”. Man ska kunna beställa ett officiellt ”födelsebevis” också men som kostar en summa, vilket var vad jag egentligen ville ha men som PC Segeltorp inte riktigt hade koll på vad det var (och jag gav upp att försöka få dem att förstå).

Varför skulle man inte ha råd att äga den för att den blir för värdefull? Den är väl försäkrad? Sen tycker jag att även värdefulla bilar ska köras, annars har de inget värde ... men visst, är det en extremt ovanlig bil och gammal bil som bara finns i ett par exemplar så kanske man blir lite mer försiktigt. Jag vet inte om jag tycker att en 931 för 100.000-500.000kr är ”för dyr” att köras, men det kanske kan vara värt att inte ”förstöra” den med fultrim och annat som man kanske lätt gör på en billig bil utan värde (tänk en lätt rostig Volvo 240). :wink:

För övrigt ”fel” ratt för en -82, men bra mycket snyggare än ”Plankan” som modellen fick från -81. :d=:

Putsa vidare på bilen, den ser väldigt fin ut! :D
Tack för svaret Maxx. Då hoppar jag över PC center i Segeltorp! Angående värdeökningen, ja det är jäkligt roligt! Försökt flera gånger skriva något vettigt men lägger ner...hahaha. Du har rätt Maxx. Är det inte original ratten som sitter där?
Åkte ut en sväng igår på Flygstaden i Söderhamn och kollade in en bankörning SMK (Söderhamns motorklubb) anordnade. Har en tidigare kollega som sagt att jag ska prova köra där. Kostar 500kr (eller medl.avg SMK 250kr och 400kr) och då får man instruktioner om hur man ska köra. De kör i nedre änden på den nedlagda F-15 flygflottiljen landningsbana. Banan såg bra ut och det gasades på en hel del där. Jag kom ut när de körde sista heatet och en bil utmärkte sig i mot de andra, den var äldre och hade ett fantastiskt dovt motorljud. Image
ImageImage
Jag gick och pratade med ägaren när han skulle lasta på sin Alfa Romeo Nuova Super 1300. Öppnade med frasen: Har du trimmat den där? Han tittade på mig och garvade och sa: En del.... Men det var original motorn men han hade lite länge vevstakar och kortare kolvar etc. Han hade skruvat med bilen i 8 år. Nu hade han satt i bur och det här var dagen efter uppstart för i år. Han erkände att det blivit lite väl mycket tid i garaget och att det tar tid för att han gör allt själv. Hand trodde i år att han fått upp den från 160hk till en bit över 200hk. Roligt!
Jag ska försöka ha bilen klar och vara med några gånger under sommaren. ImageImageImage Passade på att gasa på lite när jag åkte därifrån.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#125 Post by Maxx »

Photobystewe wrote:
Maxx wrote:För övrigt ”fel” ratt för en -82, men bra mycket snyggare än ”Plankan” som modellen fick från -81. :d=:
Är det inte original ratten som sitter där?
Serie 2 av 931 som började från årsmodell -81 har en ratt som sen även användes i 944. Brukar kallas ”Plankan” av uppenbara skäl (se bilden nedan). Den är inte jätteful, jag tycker den är helt ok, men ratten du har och som även satt i serie 1 av 931 (1979–1980) kom med första 911 turbo-modellen ... där av lite coolare. :mrgreen:

Din ratt kan ha suttit i bilen från fabrik, men i så fall är det troligen en specialbeställning. Du har ”rätt” spakar för en serie 2, som är i plast. Serie 1 har tunna spakar i metall. Serie 1 har mätartavlor med grönt tryck, serie 2 har vitt tryck. Det finns fler detaljer som skiljer mellan serie 1 och serie 2 och även mellan årsmodellerna av samma serie.

F16002C7-C121-4DA6-99DB-2FD7FB35FE89.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#126 Post by Photobystewe »

Tack för svar Maxx! Image
Jag gillar ratten som sitter där betydligt bättre än plankan. Men man vet aldrig med de här bilarna, de ändra om ens själ. Det som man inte gillade från början kan vara det bästa som finns efter ett tag. Tog bilden idag. Har kontaktat Porsche Center via Mail, får se om de svarar ang specifikationerna. Annars ringer jag.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#127 Post by Cédric »

Jo, den treekrade är ju med rågde den coolaste orginalratten, den ser man ju även på bilder från alla möjliga tävlingsbilar från porsche från den tiden vilket är lite lustigt, en riktig klassiker. Däremot blir ju sittställningen rätt tokig med orginalratten, en rattspacer gör ju magi för benutrymmet. Kolla i Berands 931 tråd, han byggde ju om oraginalratten med distanser om jag minns rätt

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#128 Post by Maxx »

Cédric wrote:Jo, den treekrade är ju med rågde den coolaste orginalratten, den ser man ju även på bilder från alla möjliga tävlingsbilar från porsche från den tiden vilket är lite lustigt, en riktig klassiker. Däremot blir ju sittställningen rätt tokig med orginalratten, en rattspacer gör ju magi för benutrymmet. Kolla i Berands 931 tråd, han byggde ju om oraginalratten med distanser om jag minns rätt
70-80-talet hade en rätt udda idé om bra körställning. :D

Jag minns att det är noll utrymme under ratten för benen och att jag brukade bromsa genom att vinkla foten så att jag tryckte utsidan av fotbladet mot pedalen ... jag har lite udda fötter. :)

Att få ut ratten med en distans ett par centimeter löser nog rätt många problem.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#129 Post by Photobystewe »

Tack för tipset om distansen igen Céderic! Var och kollade förut men hittade inte tråden då, ska göra ett nytt försök, för när jag tycker att när jag har en hyfsad sittställning och svänger så går precis fingrar mellan knä och ratt. Jag gillar också den treekrade ratten mer. Kul att du fixade det ändå Maxx, trots utrymmesbristen! Annars vad jag gjort med Porschen idag. Suttit och felsökt fönsterhissarna, ringat in problemet och fått bra tips i en annan tråd. Så imorgon på förmiddagen ska jag köra ett bypass på fönsterhiss relät och göra lite andra radikala saker. Jag har även vart i kontakt med tre olika personer på Porsche Center idag och försökt få bakgrundsinformation om hur bilen var när den såldes, extra utrustning etc. Pratade med flera olika, fick flera olika svar med det verkar vara svårt att få fram info på bilar äldre än -84 på PC, beslutade mig att kontakta Tyskland via Mail. Sen blev jag påmind om att inget är för evigt, min fina polering blev hårt ansatt av pollen och en måsjävel!Image Men vi ska avsluta med något positivt. Köpte en targalist av NTF som jagImage fick idag och det blev ju helt jäkla underbart istället för min polermaskinsskadade sopsluta gamla list!
Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#130 Post by Photobystewe »

Äntligen vaxad och jag känner mig ganska nöjd! ImageImageImage
Nu är det bara att ta sig an nästa grej som ska fixas. Ringde och pratade med Utzon idag angående motorkuddar. Stog bara att de hade en vänster och det stämde. Porsche hade slutat tillverka höger. Men tydligen brukade fjädern på högra gå sönder och det kunde räcka att byta den. Måste ta bort och kolla.
Passar även på att fräscha upp läderfickan till targaluckan. Självklart har ju dragkedjan kärvat ihop.., Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#131 Post by Photobystewe »

Olja till bilen vid normal körning landsväg, har ni någon rekommendation?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#132 Post by Bathory »

Ser grymt fin ut.
Kul att se någon som verkligen tar hand om sin bil. :D :#pray:
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#133 Post by Photobystewe »

Skulle ställt in tändningen idag men tiden sprang iväg så det får bli i morgon. Hade ett litet sidopyssel tidigare på förmiddagen. Undrar om det är originalverktygen, mycket möjligt, det står på tyska. De var iallafall alldeles rostiga och fodralet var alldeles färgat av rost. Är en del kromskador kvar på dom men är ändå nöjd med resultatet. ImageImageImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#134 Post by Photobystewe »

Bathory wrote:Ser grymt fin ut.
Kul att se någon som verkligen tar hand om sin bil. :D :#pray:
Tack, det är en del att göra men den blir nog väldigt trevligt att åka omkring i när den är i ordning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#135 Post by Photobystewe »

Åkte och kollade lite i helgen när SMK (Söderhamns Motor Klubb) anordnade en ”prova köra på bana” dag. En tidigare kollega och vän var och körde med sin Boxter. Tänkte att jag skulle hinna vara med på ett sånt tillfälle under sommaren med 931:an. Det var en del fina bilar där...ImageImageImageImageImageImageImage

Det som står närmast på agendan nu är ett oljebyte och försöka få dit dämparna i helgen. Tyvärr så har planen på att ta sig till Porsches 70 års jubileum lagts ner. Mest beroende på att jag inte har gjort så mycket som jag önskat med bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users