931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#46 Post by Photobystewe »

Tack Cederic! Jag har både ont om pengar och bråttom. Ska kolla upp tråden!

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#47 Post by Photobystewe »

Cederic, hittade en tråd är det dessa? "Kör Bmw 5 seriens (82- 88 ) handbroms backar på biltema för 199kr. Precis lika stora samma tjocklek. De enda som skilljer är att nedre hålen sitter tätare på 5 seriens. VAd gör man då... Jo man borrar ett hål i den ena backen..." men läste detta på Rödeorm tråden och enligt honom fick man modda dem betydligt mer, fast det är ju på en 944. Räckte det för dig att bara borra hålet annorlunda?

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#48 Post by JonasD »

Efter en del moddande så sitter mina bromsband på plats. Har man bråttom så köp orginal. Billigare med bmw. Det kan ju vara så att biltemas passar bättre. Bosch banden passade dåligt. Kan ju vara så att jag fick fel, på kartongen så skulle dessa passa på hälften av alla bmws bilar.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#49 Post by Photobystewe »

Tack för svaret Jonas. Verkar som om du kan ha fått en modell som passat sämre. Ska kolla upp det lite närmare. Måste förstå modellbeteckningarna först, hittade inte direkt när jag sökte på BMW 5. Återkommer i ärendet.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#50 Post by JonasD »

Jag har kvar min kartong i mitt garage. Kan kolla vad som står på den när jag passerar förbi där nästa gång.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#51 Post by Photobystewe »

Gärna det Jonas! Var ut i garaget och skulle terapiskruva lite i kväll. Gick därifrån mer förbannad än jag kom dit. Det mesta hade med ett bromsrör och ett ok att göra, i morgon när jag har gas ska jag värma den där nippeln till smältgränsen. På högerbak var bromsledningen nyligen bytt så den lossnade direkt sen bara bort med de två bultarna och loss. Saxpinnen var vrång dock på centrum muttern. När jag gick till garaget så lämnade/ glömde jag nycklarna hemma men tänkte att det inte gjorde något för jag behövde inte in i bilen ändå. När jag försökte lossa centrum muttern med däcken borta och bakänden uppallrad på bockar så visade det sig att det hade vart praktiskt med nycklar eftersom friläget var i. Hur hårt brukar muttrarna sitta? (Det ska väl egentligen inte sitta hårt alls utan vara så pass lösa att inte värmeexpansionen nyper ihop lagret) Funderar också på att nypa av bromsledningen och bara ta bort oket. Sen beställer jag stålpmspunnet. Sen i frustrationen såg jag att den långa handbromsvajern låg fastsmält över avgasröret. Stripsen den var fastsatt
räckte tydligen inte till. Gav upp och gick in, ny dag i morgon. Infogar en bild jag fick av förra ägaren, snart är vi där, hel ren och fin igen Turbon.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#52 Post by Photobystewe »

Blev en timme till idag. Provade lägga i handbroms men allt högerbak snurrade ändå . Provade att lägga både ettan och tvåans växel. Allt bara snurrade ändå. Slutade med att jag fick ta till lite hederlig svensk ingenjörskonst för att få bort centrummuttrarna (två brädbitar se bild. Vänster bak var lite kinkigare, men med lite vibrationer i 36:ans ringnyckel med hjälp av en hammare så löste sig problemet. På vänster bak lossnade hela paketet direkt. På höger bak sitter paketet stumt förutom ett litet glapp. Har provart att knacka på innerskidan av bromsskivan men den vill inte lossna från splinesaxeln. Är det någon som har något tips på hur man får bort skivan?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#53 Post by Photobystewe »

Att hålla på med bromsar är aldrig enkelt, eftersom jag ska bort med dem och renovera dem så tänkte jag passa på att sätta dit stålomspunna slangar. Är inne och kollar på Design911.uk och där finns bla märket Black Diamond är det bra eller vad ska jag ha? Annars så går processen framåt med bakbromsarna har nästan fått bort allting, det är en del rost där som behöver tas bort. En stjärnskruv på bromsskivan gjorde mig lätt deprimerad men till slut så släppte den. Nu ska det beställas handbromsbelägg, stålomspunna slangar, fjädrar, repsats till beläggen fram. Sen ska det blästras och målas en hel del samt renovera oken. Känner att jag skulle behöva fler timmar på dygnet nu.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#54 Post by Photobystewe »

Efter en del lidande fick jag bort bromsskivor, nav rubbet. På höger bak fick jag låna en avdragare för att få bort navet. Var en del rost på både bromsskivor och ok. Börjat blästra i omgångar och har även börjat måla en detaljer. Testade även att köpa handbromsbelägg på Biltema och det blev ju självklart fel. Ska åka och lämna tillbaka dom och passa på att köpa en liten gasolbrännare istället så jag kan värma den avbrutna avluftningsnippeln som sitter i oket (mitt fel). Sen ska jag försöka få ut den också. Bromscylindrarna satt fast, lossnade när jag satte dem i ett skruvstäd och pressade lite försiktigt. Blåste ut den ena med tryckluft (använd syddsglasögon, kan spruta rejält med bromsvätska). Sandpapprade i oket och cylindern, det såg bra ut. Har bara tagit isär den ena, tänkte försöka få ut nippeln ur den andra först. När jag kollade oken såg jag att det ena var ganska skadat. Pinnhålen var alldeles ovala och mer därtill. En kille på jobbet lade igen hålen idag med en specialsvetstråd. Jag ska göra en borrmall och ta upp dem i morgon. Arbetet fortskrider men det blev lite mer än jag tänkt mig. Snart så är det nyrenoverade och färgglada bromsok bak. Beställde även mer prylar till bromsarna idag, renoveringssats till beläggen fram och stålomspunna slangar. Beställe även den lilla vippan till
ena handbromsvajern, skönt att den är guldfärgad iaf till det priset.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#55 Post by JonasD »

Bmw bromsbanden som passar skitdåligt.Image
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#56 Post by Photobystewe »

Tack Jonas! De jag köpte var nog värre. Kom på efteråt att det stog nog i tråden att numret va till en vanlig 924 och inte en turbo. Beställde nya på 911design gick på ca 300. Har snart lagt ut 3500 på bromsarna utan att varken köpt nya skivor eller bromsbelägg, det måste ju vara ett rekord!

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#57 Post by JonasD »

Jag köpte billig skivor på bildelaronline24. Måste vara väldigt nogran med inkörningen så att dom inte slårsig.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#58 Post by Photobystewe »

Det var mycket kvar på både belägg och skivor för mig så jag fräschar bra upp skivorna lite. Handbromsbackarna var trasiga på ena sidan. Tidigare ägaren hade rivit bort dem när handbromsvsjern pajat. Satt nog fast en hel del misstänker jag.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 483
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#59 Post by JonasD »

Bästa bromskivan är en välanvänd skiva. Den slår sig nästan aldrig.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#60 Post by Photobystewe »

Fick äntligen resterande prylar från Design 911 till bakbromsarna idag. Satte ihop bakre bromscylindrarna. Ska bara borra hål i ena oket för pinnarna sen ska allt monteras. Nu har jag inte införskaffat Haynes rep bok ännu så jag undrar om någon snäll själ där ute har lust att dela med sig av vilket moment det ska vara på navmuttern och hjulmuttrarna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users