931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#16 Post by Cédric »

gruvlok? visst är den något tungstyrd helt stillastående, men så fort den rulla mer än 0km i timmen fungerar det fint, om du inte har 255or fram :) Kan ju vara värt att skicka upp bilen på bockar och se att allt i framvagnen glider lätt och smidigt, och att alla leder är i toppskick.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#17 Post by Photobystewe »

Hej igen Cederic!
Ska testa att pumpa upp däcken, men jag misstänker att den behöver smöjas upp, eller så är jag bara jäkligt bortskämd med servo. Fast I detta fall ska det nog ses över. Det är nu jag känner att jag verkligen skulle behöva ett rymligt vargarage I vinter så man kunde riva isär och fräscha upp.

User avatar
balansaxel
Turbo-Poster
Posts: 775
Joined: 2004-03-30 05:59:49
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981
Location: Sundsvall
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#18 Post by balansaxel »

Antennen på bakskärmen är tyvärr inte original, den på frAmskärmen e nog original
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#19 Post by Photobystewe »

Ja den på bakskärmen ryker nog.
Jobbigt att det är ett hål där bara.
Får de vad lösningen blir, kanske en plastplugg i enhetlig färg.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#20 Post by Photobystewe »

Problemet med hög tomgång 1800-1900 varv är löst. Frågade grannen som är den tidigare ägaren och han sa: Nä det är inget läckage, har dragit tillbaka gaspedalen med handen och fått ner den till 900 varv. Smörj upp gasvajern du så är det där lugnt.
Skönt att höra och pinsamt att jag inte tänkte på det.
Nu ska det beställas handbromsbelägg och handbromsvajer samt kamrem.
En fråga till den som vet:
Bränsleslangarna är torkade och spruckna, är det krångligt att byta dem? (har bara kollat lite snabbt)
Mvh/Stefan

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#21 Post by gegge »

Om det är bränsleslangarna runt k-jeten i motorrummet är det bara ytterhöljet i gummi som är sprucket. Innerslangarna i plast håller länge till. En kosmetisk fråga.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#22 Post by Photobystewe »

Tack för svaret Fredrik! Ska kolla i helgen...
/ Stefan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#23 Post by patand »

Grattis till fyndet! :-)

Har grannen koll på när kamremmen byttes? Om det inte är gjort så byt den snarast, motorn är en interference motor så det blir ventilsallad om kamremmen pajjar. Det är väldigt billigt och enkelt att byta den så bara gör det liksom. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#24 Post by Photobystewe »

Tack Patrik!
Ja jag ska byta kamrem och generator rem innan jag börjar köra med den, får vila nu över vintern.
Kommer även att se över bromsarna, man kanske ska se över insprutningen också när den gått 200 mil sen 2009. Det känns som om jag behöver renovera bromsarna nu i vinter för de ligger på som de är nu och när man kollar gamla besiktningspapper så är det suspekt bromsverkan 2:or och sen fixas det för att blivit dåligt igen till nästa bes. Sen är jag lite fundersam över bränsle ledningarna, gummit har spruckit men fått tipset att det inte ska vara någon fara för att det är en tålig plastledning under. Kollade på bla rosepassion och där hade de bara ledning 1, vet inte om man kan använda den till 2,3,4 också men det märks väl när man går djupare in på ämnet. En fråga.... Brukar du köra med blyersättning? Har problem med hög tomgång, såg att du hade det på 931:an du sålde, löste du det problemet?
Snubblade över den här bilen men börjar känna mig jäkligt fäst vid den. Den har både tysk förbandslåda och fodralet till takluckan kvar...
Mvh/ Stefan

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4620
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#25 Post by Cédric »

Renovera bromsarna är std på en bil som stått länge, samt med jämna mellanrum, ta isär, göra rent, byta packningar, smörja glidytor. Då brukar dom bli riktigt bra.

Blyersättning behövs ej i 924or!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#26 Post by patand »

Hann aldrig så långt som att försöka göra något åt tomgången på 931:an jag sålde. Tiden fanns inte tyvärr.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#27 Post by Photobystewe »

Tack ännu en gång Patand och Cedric!
Ja, det får bli ett vinterprojekt att fixa till dem.
Provade den väldigt kort sväng en kväll fast bromsarna låg på och jag blev jäkligt imponerad på accelerationen.
Men som sagt, det får bli ett kamremsbyte innan jag vågar köra något mer. Hittade en ny kamrem och generatorrem i bagageluckan. Vet bara inte om bäst före datumet gått ut på dem...
Mvh
/Stefan

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#28 Post by Photobystewe »

Var ut en dag och kollade in i motorutrymmet när jag för en gångs skull hade en par timmar över. Tog med mig en silikonspray och en motorrengöringsspray jag köpt på Biltema. Testade lite grann och kunde konstatera att vissa delar såg lite bättre ut än innan.
image.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#29 Post by Photobystewe »

Det är ganska mycket som behöver lite kärlek men tror det kan bli riktigt bra. Hur brukarn ni göra med bränsleledningarna? Byta gummislangarna eller köpa helt nya? Rosepassion verkade bara ha ettan, men det kanske räcker med en så kan man knäcka till dem? Blev bättre resultat på kort tid men bilden är riktigt dålig...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#30 Post by Photobystewe »

Om några månader är livet i färg igen....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users