Page 1 of 11

931 -82 l Original Turbon

Posted: 2016-10-10 21:41:53
by Photobystewe
Hej! Jag är nybliven Porscheägare!.
Heter Stefan Westelius och tog smeknamnet photobystewe här på forumet för jag har en sida på fejjan där jag heter lika. Var inte helt genomtänkt så nu känns det ganska fel men det går kanske att byta. Nog om det.

Jag köpte en Honda CB750 K7 av en jag känner för ca 2 år sedan. Har aldrig skruvat tidigare och det har blivit en hel del på den. Jäkligt roligt att väcka upp ett gammalt lik till liv. Vart med på ett bra forum och fått mycket bra hjälp där. Börjat känna mig ganska klar med den och motorcykelåkandet och frugan gillar det inte alls när vi har små barn, det uppstår ju mycket risker.

Tidigare i sommar hade min gode granne tagit över sin gamle fars Porsche 924 Turbo (som gått 50 mil sedan 2009 och totalt 9700), startade upp den i sommar och körde några mil, fick problem (bränslereläet). Kände att han inte hade lust och tid efter han fixat det och bakbromsarna så han skulle sälja den istället. Jag frågade vad han ville ha och jag bestämde mig istort sett direkt. Perfekt att ersätta motorcykelåkandet med den. Sagt och gjort. Nu är jag stolt ägare till den och har inte gjort annat än sugit i mig information om den här modellen. Just nu känd det som det bästa jag hjort på ett bra tag, så jäkla nöjd! Köpte den för två dagar sen, idagsläget är den avställd, det som behöver fixas innan besiktning är handbromsvajer och handbromsbackar, kollade Utzon och beställer därifrån. Bilen är i bra bruksskick nu men jag kommer att fixa upp den till fint skick. Det kommer att vara originalskick på den, jag kommer inte göra några synliga modifikationer. Ser med spänd förväntan fram emot det här samt det här forumet som ska va kanon!
IMG_1845_600.JPG

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-10 21:45:54
by Photobystewe
Trodde det skulle följa med en bild också....

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-10 21:58:15
by [Bobo]
Välkommen hit!
Kul med ännu ny 931:a som hittar ut på vägarna igen. :D
Men det där med miltalet skulle jag ta med en nypa salt. Mätaren slår om vid 10000 och mig veterligen har ingen hittills lyckats styrka en äkta lågmilare med papper...

Inte meningen att pissa i dina flingor!
Miltal shmiltal. Det viktiga är skicket när det gäller sportbilar...

Bobo

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-10 22:11:02
by Photobystewe
Man tackar så mycket! Det kanske är så med milen. Den här är svensksåld, skulle vara kul om man kunde kolla i bilprovningens register på de olika mätarställningarna genom åren. Med tanke på hur fin inredningen och instrumentpanelen är i den så borde det kunna vara ärliga mil.

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 08:33:17
by robinkjellstedt
Välkommen! Bilen ser väldigt fin ut! :)

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 12:25:01
by Photobystewe
Spolade av den på lunchrasten, med ploering och vax så blir det här bra.
IMG_1955_2_600.JPG

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 12:35:55
by gegge
Vad roligt!

Se nu till att behålla den i STRIKT originalskick så har du gjort en riktigt bra investering. Helst med Blaupunktbandare. Gamla besiktningsdokument går att få fatt på, men de kostar.

Magisk färg :#drool:

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 14:11:56
by Photobystewe
Min nyvunna fotomodell verkar lovande, gör sig bra på bild tycker jag. Image
IMG_1955_3_600.JPG

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 15:08:46
by Cédric
Kul att du hittade hit ! bilen ser kanon ut, hur ser den ut innuti? Hur känns bilen i allmänhet?

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 18:51:34
by Photobystewe
image.jpeg
Tack Cederic! Det är nästan nyskick på sätena och två småsprickor i instrumentbrädan. Tyvärr så är vindrutan sprucken, längsgående spricka nertill. Vågar inte tänka på vad en ny kostar. Nu är det ju att den är avställd så jag får inte köra den. men jag provade den i somras kändes det (det lilla jag körde) som en rejält trimmad Volvo 240. Så det behövs nog en del justeringar och intrimning. Tomgången ligger på ca 1600 varv och ettan är istort omöjlig att lägga i på rull. Den ha ju mer eller mindre stått still sedan -09 och det är ju aldrig bra. Tidigare ägaren fixade till bakbromsarna men den har ju stått i sommar så de ligger på igen. Så fort jag beställt backar och vajer till handbromsen så tänkte jag besikta den men vi får se om det blir nu eller till våren.Image

931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 19:06:05
by Freddie_81
Tjena, gratulerade dig på FB också. Kul att du hittade hit och en riktigt trevlig bil du hittat.
Ettan på dessa bilar är osynkad och går och ska nästan bara läggas i stillastående. Så där är nog allt som det ska. Synkringar brukar kunna vara dåliga i getrag lådan, så var glad om alla andra växlar går i fint. Vindrutor går att få tag på och är inte så farligt dyra heller. Angående bilder så kan du skaffa en "forumapp" typ tepatalk som jag kör med luren. Gör det busenkelt med bilder.
Själv sålde jag en 931:a till Belgien i våras för jag fick för bra betalt men håller på att renovera en annan 79:a. Var i landet hittar man dig?
Med vänlig hälsning, Fredrik


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-11 19:34:32
by Photobystewe
Tack för tipsen Fredrik! Skönt att höra med både låda och vindruta. Jag bor i Söderhamn, ca 7 mil norr om Gävle. Har faktiskt några kompisar från Sundsvall som brukar köra Porsche på flygfältet i Hudiksvall. Ska bli kul att åka dit till sommaren. Känns jäkligt kul med den här bilen, gillar verkligen äldre prylar som det sitter själ i, tilltalar mig mer än nya många gånger/Stefan

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-12 07:35:23
by Cédric
Antar att du har helförsäkring, då är ju rutkostnaden rätt låg. Ettan är synkroniserad, men bör ändå bara läggas i när bilen står still.

Ang tomgången låter det som ett läckage någonstans, den ska vara styrd av tändingen, vilket betyder att den också ska vara klippstabil när allt är som det ska. Man kan också mäta på trottelgivaren, den ska "klicka till" när trotteln är på noll(annars får man justera), minns inte om kretsen bryts eller sluts, får ta reda på det igen när du börjar gräva i det :) Brytaren ska tala om för tändboxen att den ska gå tomgångsreglerat, så det är viktigt att den fungerar. Men 1600rpm låter mer som ett läckage kan jag tycka.

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-12 08:00:19
by balansaxel
Grattis, fin kulör!
Är det dubbla antenner?
Du är välkommen å köra med oss här i Sundsvall :#944burn:

Re: 931 -82 l photobystewe

Posted: 2016-10-12 14:51:02
by Photobystewe
Tack för svaret Cederc och Magnus!
Jag startade den idag på lunchen ligger på 1900 varv, funderar om det kan vara något som kärvar och ska kolla upp det jag blev tipsad om. Nu är det inte fullt lufttryck I däcken men jag får känslan av att ratta ett gruvlok fast jag aldrig gjort det, bilr nog till att trycka en rejäl steroidkur I vinter så man är förberedd till sommaren om man inte bara tanker åka rakt fram.
Vad trevligt att köra Porsche I Sundsvall, tack Magnus. Flyttade ner till Söderhamn igen med familjen efter att bott där I fyra år så jag känner lite folk där. Ja, jag har två väldigt röda och långa antenner på bilen, är det här någon standard eller har någon av de tidigare ägarna varit en radioamatör?