931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#61 Post by Photobystewe »

Såg den här i Tyskland i Måndags. Var dit på en mässa, ska försöka bli klar med bromsarna bak i helgen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#62 Post by Photobystewe »

Efter många om och men sitter bromsarna bak på plats igen. Blev en lång väg att gå. Bytte generator och kamrem förra veckan och det gick relativt lindrigt, spännhjulsbulten kortades för att anpassas till det nya spännhjulet. Fick hjälp av min mekaniker kompis med remmarna, han hade aldrig bytt en enklare kamrem sa han. Det gick ju att bara lägga dit den. Jag skruvade ihop resten för bilen skulle igång den kvällen, och jag fick igång den, gick bra på tomgång och provade varva den och den kändes bra men efter en par minuter började den gå ojämnt och lade av. Nästa dag när jag startade ville lilla original turbon inte vara med så jag ringde Kenneth igen(mekanikern). Vi fick igång den igen, jag provade ett varv på parkeringen och då lade den av igen. Kenneth vickade på bränslereläet och vi fick igång den. Körde tillbaka till garaget,gick konstigt. Lade av och varvräknaren slog fram och tillbaka när bilen stog still. Misstänkte jordfel eller reläet som jag visste vara omlött två gånger. Beställde ett nytt relä, satte dit det igår bilen går bra ett tag på tomgång men sen börjar den gå orent och så plötsligt går varvräkNaren ner på noll och motorn lägger av men kommer igång igen. Tycker mig kunna parera detta med att parera med gasen. Sen lägger den av och jag startar igen, då går den bättre tar ett varv på parkeringen, lägger av totalt, varvräknaren slår fram och tillbaka. Jag rullar tillbaks bilen till garaget( hade det inte varit en Porsche så hade det vart sista färden för den bilen) Ger mig inte, får igång den igen. Den lägger av, varvräknaren slår fram och tillbaka och jag känner och hör hur det klickar i bränslereläet. Går även ur bilen och hör hur soppapumpen går av och till några gånger. Känns som om jag har ett el-spöke i elsystemet gällande bränsletillförseln. Tror det är en del mixtrat med elsystemet, är ju tex startknapp och man har dragit separat el till lysena fram. Börjar bli väldigt trött nu....

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#63 Post by Cédric »

Låter nästan som tändingsproblem, jag hade problem med att bilen sporadiskt misstände och mätaren trillade ner till noll, och sen blev svårstartad. Då var det tändmodulen som bråkade, den som sitter framm på skärmen, vet att s1 modellerna har en mycket mer specifik sådan (min tog jag från en volvo 740), så det är lite knepigare att bara prova en annan, finns det nån 931åkare i närheten? Jag har en på hyllan annars för utlåning, men det är ju en bit bort minst sagt.

Men det kan ju också vara värt att gå igenom elen, kolla igenom säkring/reläboxen, där kan det ärga och bli tråkigt.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#64 Post by Photobystewe »

Tack för svaret Cédric! Var ut till garaget och provade och startade den igår på lunchrasten, då gick den bra på tomgången.Tog bort kontakten till tändmodulen och den var full med vaselin, gjorde rent den.(någon före har haft det här problemet också). Slog av den med förhoppningarna att det blivit bra. Kom hem efter jobbet, då startade den igen och gick bra men lite orent stundtals. Slipade upp ytorna på jordkabeln som går till "warm up valve". Provade den en kort sväng på ca 500m, gick orent men ett litet tag så gick den som den skulle på 2:an och ett litet tag på 3:an, snabbt tillbaka till garaget där den gav upp igen. Jag handrullade in den. Pratade med en tidigare bilmek på jobbet och han sa att de var jäkligt känsliga i K-jet, luftmassemätaren där och han rekommenderade att jag skulle ta en titt på "warm up valve" och spruta in lite 5-56 där. Så det som står på agendan nu är att dela K-jetten, öppna upp värme ventilen samt kolla över slangarna efter luftläckor. Sen skulle jag behöva kolla flödet från soppapump och spridarna. Tändningen står även lite fel så den ska ställas in. Köpte även ett nytt fördelarlock med rotor som ska dit. Sen på den här bilen har man satt dit en extra jord kabel till motorn så jag anar ett jordproblem sen tidigare. Man är ju lite less just nu, hade detta vart i april så hade jag kännt mig betydligt lugnare, men nu är det ju säsong! Tack för erbjudandet också för att låna ut tändmodulen. Kanske ber att få låna den om desperationen fortsätter.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4618
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#65 Post by Cédric »

Det bästa hade ju varit om du kunde mäta bränsletrycket, då hade du fått svar istället för att gissa. det skulle jag försöka göra innan jag delar Kjeten, då får du kvitto direkt på om det funkar. Om du inte köper en egen mätare kanske du kan låna en från någon här på forumet?


Jag har en helt nyrenoverad WUR som jag skulle låna ut om det krisar, synd med avståndet än en gång :)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#66 Post by Photobystewe »

Tack för svar och erbjudande Céderic! Jag skrev ett långt svar men han bli utloggad så när jag skickade det så kom rutan upp med att jag måste vara inloggad och så allt försvann. Går framåt med bilen i alla fall. Nästa steg blir att ställa tändning och ev byta soppa... forts följer....

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#67 Post by Photobystewe »

Igår besiktade jag Original Turbon. Jäkligt skönt och det har varit en riktig kamp. Fick chansen att vara ute och åka i den igår. Jag är väldigt imponerad över vad kraftfull och stor bilen känns när man sitter i den och kör. Den förbränner inte soppan riktigt som den ska och verkar få för mycket luft. Har en huvudmisstänkt WUR. Tycker den känns lite svampig i fjädringen, växlarna är lite svåra att få i (kan vara en vanesak). Lägger med en address på en film från igår. Jag kör den inte på max.....

https://www.facebook.com/photobystewe/v ... 473538664/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
NTF
S-Poster
Posts: 195
Joined: 2017-01-25 14:49:58
Bilmodell: 924, 924 turbo
Årsmodell: 1977
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#68 Post by NTF »

Grattis till besiktning och åka! Videon är klart inspirerande för mig som också står med en 931 som skall återuppväckas efter lång sömn. Fortsätter följa din tråd med intresse.

F
Porsche 911 Carrera 1986
Porsche 924 "50 Jahre Porsche" 1982
Porsche 924 Turbo 1979
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini"), Automat 1977
Porsche 924 Weltmeister Edition ("Martini") 1977
Daimler Double Six 1986

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#69 Post by Photobystewe »

Vad kul att det finns fler med en 931:a som skall väckas upp. Fick igång min förra veckan men den går ju lite
orent på tomgång och verkar få för mycket luft. Har inte kollat alla vakuumslangarna ännu så där kan felet finnas eller på något annat ställe, många valmöjligheter. Jag är totalt förälskad i den bilen och den går som ett
skollat troll. Dock en bit över hundra blir den lite instabil, känns som om viktfördelningen är 20% på fram- och 80% på bakhjulen. Samt stötkänslig och skakig i ratten. Sen ska frambromsarna ses över 1.6 på vänster fram
och 2.2 höger fram. Bak var de bra och de är ju nyrenoverade. Var jäkligt varmt i förrgår när jag var ute och åkte så då hamnade takluckan i bagageluckan. Elhissarna fugerar inte så jag får inte ner sidorutorna, det resulterade ett högt buller i bilen pga turbulens. Men inget spelar så stor roll för att den går att köra.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#70 Post by Freddie_81 »

Jag startade upp min 931:a i förra veckan efter renovering av toppen. Slipat in alla ventiler och bytt toppackning. Men min har även en del rost som jag börjat tagit tag i efter att den stått ute i 17 år..
Kul att vi är fler!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#71 Post by Photobystewe »

Vad kul att du har en och startat upp den Freddie_81. Har lekt med tanken om att få toppen renoverad i framtiden. Har haft ett missljud i min som kommer och går. Lät inget igår, kunde inte hålla mig från att ta en kort runda på kvällskvisten. Känslan när turbon laddar och accelererar är totalt beroendeframkallande. Påminner mycket om att köra motorcykel fast på fyra hjul. Förstår att folk verkligen blir biten av dessa bilar, jag är det. En sak dock som jag funderar på när jag kör den är benutrymme och ratt. Jag är 185 och det blir jäkligt trångt med höger knä. Bilen känns ju rymlig i övrigt fast den är liten. Får nog ta och rita en distans och få den tillverkad i vinter.

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#72 Post by Photobystewe »

ImageImageImageImage

Tredje veckan på semestern fick jag igång Original Turbon. Det visade sig till slut att det var ett tändstift, efter att bytt fördelarlock, fördelare, bränslerelä, haft bort stiften och gjort ren dem, mätt upp tändkablar till 0,6 Ohm .. mm. Jag hade vart helt inställd på ett vakuumläckage. Den går fortfarande lite oroligt på tomgången men vad gör väl det, man är ju så sällan där. Efter allt jävelskap med att få igång den så gick det ganska fort att förlåta allt strul... kanske redan efter några kilometer bakom ratten. Jag hade ingen aning om vilken fantastiskt kraft det var i den och det är ju en underbar körglädje. Var ut på en höstsväng med en kompis och hans rag top för två helger sedan och tog lite bilder och det blev en fin tur. Jag och 931:an har vart ut på korta turer i somras mest för att den ska vakna till liv igen. Det har blivit en del fina minnen med den och hundra mil i år. Nu är den ju rullande, tills nästa år ska en hel del saker fixas till, allt från fälgar, renovera frambromsar, nya däck, byta slangar, ställa in framvagn med mera....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#73 Post by Freddie_81 »

GRATTIS! Vad kul att du fått komma ut och köra lite med dessa underbara bilar. Själv har jag fått kapitulera på grund av rost, står inför det lilla jobbet med karossbyte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#74 Post by gegge »

Fina bilder! Och bilen gör sig extra bra nu till hösten.

Läste om tråden och förstår att du har lite arbete innan den går som den ska. Men det låter mest som eftersatt underhåll. En 924 ska kunna puttas enkelt av en person på plan mark om inte bromsarna ligger på. Gruvloksstyrning låter också fjärran. Rattas med en hand så fort det är rull på bilen. Lite vevig styrning kräver dock två händer. Kolla början på denna snutten då jag får motorstopp, vad gäller lätt styrning:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEepQkhJKV4&t=97s" onclick="window.open(this.href);return false;

(Jag är 186cm och uppfattar mitt högerknä som normalt. Ratten sitter dock en bit ut.)
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

931 -82 l Original Turbon

#75 Post by Photobystewe »

Freddie_81 skapligt projekt du river av där! Skönt att du hittade en bra kaross att flytta över till. Lite av ett drömprojekt om man hade ett varmgarage och obegränsat med tid. Totalrenovera allt skulle vara härligt. Gegge, ja det är en del fix, den har gått trehundra mil sen 2009 och stått i en lada i stort sett hela tiden. Mycket som kärvat ihop men okej ändå. Gruvloket berodde på att den stått på en parkering över en månad, så när jag köpte och provade den var det lite luft i däcken och det gick inte fort på parkeringen samt att jag var ovan utan servo. Kollade din video och din bil går jäkligt bra och låter väldigt gött. Men din ratt ser ut att vara utflyttad. Jag är 184 och mina fingrar tar nästan i knät när jag svänger. Sen när jag växlar går spaken trögt och jag får känna in lägena, du ser ut att växla betydligt lättare. Den är lättrullad nu men ändå så känner jag att bromsarna kärvar fram. De var stumma bak innan jag renoverade dem och det var dåliga värden på dem på besiktningen. Hur känns styrningen för dig när du kör 140+ ?( på bana självklart) Min känns väldigt lätt i fronten då, undrar om det är aerodynamiken eller en framvagnsinställning som behövs.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]