931 -82 l Original Turbon

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l photobystewe

#31 Post by Photobystewe »

Nu är inspirationen tillbaka. Har börjat kolla på bromsarna bak. De ska smörjas upp och en ny handbroms vajer
ska dit (korta). Beställde även en monteringssats till bromsbackarna. Inväntar ett hårt paket från Utzon med lite remmar och bromsdetaljer. Efter remmarna är bytta och bromsarna okej så ska oljan bytas och orsaken till den höga tomgången lokaliseras, sen är det besiktning. Ser verkligen framemot att få köra den på riktigt och lära känna den, har hittills bara gjort en kort testsväng med bromsarna liggandes på.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#32 Post by JonasD »

När du ändå håller på så skulle du även bytt packboxar i bromsoket. Det går rätt fort att göra. Då blir dom som nya igen.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re:

#33 Post by Cédric »

JonasD wrote:När du ändå håller på så skulle du även bytt packboxar i bromsoket. Det går rätt fort att göra. Då blir dom som nya igen.

Deifintivt, dom styr ju hela funktionen, när spänsten är slut i tätningen så börjar kolven få svårt att åka tillbaka av sig själv och ligger mot skivan, inte bra för bromsprestanda..

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#34 Post by Photobystewe »

Suck...Ni har helt klart en poäng där, jaja, jag får väl göra läxorna riktigt då. Hade faktiskt tänkt fuska. Hur är det med bromskolven, måste den vridas I en viss vinkel? Börjar bli jäkligt dags för mig att beställa Haynes rep handbook.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#35 Post by Cédric »

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=21186" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#36 Post by gegge »

Ett par timmars lätt jobb. Väldigt tacksamt, billigt och resultatet känns. Dessutom syns det genom fälgarna.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#37 Post by Photobystewe »

Ringde och kompletterade orden hos Utzon. Beställde packboxar också. F-n, jag som kände att jag inte orkade riva bort allt och sen behöva lufta systemet (och innerst inne vet jag att det är luftnipplarna som kommer att vara värst). Men det är lika bra att göra det riktigt. Stort tack Céderic för länken!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#38 Post by Cédric »

Har försökt leta eleganta pluggar som man kan sätta på ledningarna för att inte allt ska rinna ut när man plockar bort oket, är det något du stött på?

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#39 Post by Photobystewe »

Nej tyvärr. Pratade med tidigare ägaren som är butiksansvarig på Mekonomen och han nämde att det finns
klämmor man sätter på plastslangarna. Vet inte hur bra de fungerar.

Per
Carrera-Poster
Posts: 339
Joined: 2005-02-01 22:38:59
Bilmodell: 924s,944n/a,968cs,911t
Årsmodell: 1988
Location: Mo i Rana
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#40 Post by Per »

Bara sätt en pinne eller något mellan sätet och bromspedalen så att den hålls inne. Då kan man plocka av bromsslangen utan att det rinner något...
...-88mod 924s,-83mod 944n/a,-93mod 968cs,-72mod 911t,67mod type3 Notch 3.2,87mod T3 Doka 3.6 :D

User avatar
JonasD
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2017-01-01 22:16:46
Telefon: 0704535053
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Tyresö
Contact:

#41 Post by JonasD »

Polarn brukar använda en svetstång och klämma på slangen. Jag bet inte hur bra det är men jag låter det bara rinna. Ny broms vätska ska ändå fyllas på. När du ska trycka ut kolven så använd tryckluft, ha inga fingrar imellan. Glöm inte att använd broms fett när du monterar i kolvarna.
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#42 Post by QV_ »

Cédric wrote:Har försökt leta eleganta pluggar som man kan sätta på ledningarna för att inte allt ska rinna ut när man plockar bort oket, är det något du stött på?
Jag använder mig av 4cm bromsrör som är hårdlött i änden.
De flesta bilar kör ju med M10gäng så med en skarvnippel M10-M10 om det är slangen man vill täta.

Är det under bilen eller vid huvudbromscylindern så är det bara att dra dit pluggen istället för bromsröret.
Ett plus är att bilen får "fungerande" bromsar så man kan flytta den med bromsar om projektet drar ut på tiden.

/Jan

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Tryckluft är otäckt

#43 Post by QV_ »

JonasD wrote:När du ska trycka ut kolven så använd tryckluft, ha inga fingrar imellan.
Jag har länge kört med fettsprutan för att trycka ut kolvar.
På "moderna" bilar med självvsjuternade bromsok bak så blir det marigt att få bort fettet bland fjädrar och annat. Har funderat på att köpa en 20 tons reservdelspump till biltemas press (de säljer den för några hundringar) och använda en sådan istället. Tryckluft är otäckt.

/Jan

Photobystewe
S-Poster
Posts: 162
Joined: 2016-10-08 19:37:40
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1982
Location: Söderhamn
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#44 Post by Photobystewe »

Fick ett paket från Utzon. Konstaterade när jag kollade i kasssen med de utrivna delarna att det inte var några belägg på handbromsbeläggen. Fattar inte hur jag kunde komma ihåg så fel. Blir till att beställa nya sådana samt någon fjäder som var av. Fick tag i en. 36:ans nyckel igår så nu ska centrumbultarna bort. Skivorna ser okej ut. Skruvade dit nya inre hållare för solskyddet igår, kändes bra. Så som det ser ut nu så är det följande steg som ska göras:

1) Riva bort ok och skivor bak. Lägga i rostlösning eller blästra. Tror det blir rostlösning. Måla på och byta
packningar samt sätta dit renoveringgsats er på bägge. Beställa nya handbromsbelägg samt fjäder. Sätta dit nya korta vajern på vänster sida.
2) Riva bort bromsar fram, måla på och renovera.
3) Byta remmar. Kamremmen får en kompis som är bilmek fixa.
4) I med nytt luftfilter samt nya vätskor, få ner tomgången till normalläge.
5) Besiktning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -82 l Original Turbon

#45 Post by Cédric »

Har man ont om pengar/har bråttom finns handbromsbackarna på biltema, från bmw. Det som krävs är att man gör ett hål för fjädern, sådana har jag i mina bromsar. Sök på forumet så hittar du mer detaljerad info.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users