Page 3 of 6

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-21 10:18:02
by gtBen
Jag letade precis i 944 WSM vol-3-chassies och hittade då sidan 61-62 (finns att ladda hem under dokument på patandracing.se) och där har Porsche med hur man tar bort en avbruten hjulmutter, rätt så nördigt kan man tycka ...men det är ju det vi gillar :#pray:
removal_1.JPG
removal_2.JPG
Så dimensionen ska vara dia 17,5mm och fabrikatet Sauer-Werkzeug, glöm inte att slipa bort svetsen inne i såg-hylsan :mrgreen:

Bengt

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-21 11:06:25
by henca
Så om jag lyckats hitta någon 17.5 mm hålsåg som jag kunnat modifiera skulle det gå att rädda fälgen till det billigare priset av pinnbultarna. Nu lyckades jag inte ens hitta någon 18 mm hålsåg. Lite ytterligare googlande har visat att conrad.se verkar ha 18 mm hålsågar, men nu är det för sent, fälgen är nog redan skadad (även om den i skrivande stund inte är loss).

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-24 17:59:32
by gtBen
henca wrote:Så om jag lyckats hitta någon 17.5 mm hålsåg som jag kunnat modifiera skulle det gå att rädda fälgen till det billigare priset av pinnbultarna.
Jag tyckte mest det var nördigt av Porsche att ha en lösning på ett problem som de tror kommer att följa på deras egen konstruktion.
Så det är inte säkert att du kunnat rädda fälgen Henrik. Men jag tolkar det som att det kan gå att rädda fälgen utan att ens pinnbultarna förstörs om man använder en 17,5mm såg, som förmodligen inte är så lätt att få tag på idag.
Innan något förstördes skulle jag själv nog ha testat med att borra av konan med ett 4-5mm borr och sedan försökt få den att snurra med ett dorn. Eller försökt att slipa av den med ett litet slipstift på en dremel. Alla sätt är bra utom de dåliga, och det vet man ju inte innan man provat

Bengt

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-24 20:07:45
by henca
På söndagen insåg jag att jag inte skulle hinna igenom hela fälgen med tanke på hur mycket gods det var kvar, hur ofta och länge jag behövde ladda om borrmaskinen samt det faktum att hålsågen efter många timmars användning förlorat lite av sitt bett. Närmsta kommande helger är jag uppbokad med annat och jag beslutade därför att lämna över problemet till något mer rutinerat proffs.

På måndag morgon åkte jag ut till Pelles Däck och Fälg i Linköping. Jag har hört att Porsche lämnar bilar där för hjulinställning, de borde vara rutinerade på dessa Porsche-specifika problem. Dock hade de aldrig hört talas om några sönderdragna hjulmuttrar och ville inte åta sig arbetet.

På vägen från Pelles Däck och Fälg passerade jag Linköpings Motorsport som jag tror har vana att meka gamla Porsche. De hade dock heller aldrig hört talas om problemet men hade lite ideer om vad som skulle kunna göras och kanske skulle man kunna rädda fälgen genom att offra pinnbulten. De hade dock inte tid denna vecka.

Färden gick vidare till Porsche Center. Återigen hade de aldrig hört talas om något sådant problem och de hade ingen utrustning ämnad att lösa just detta (synd att inte ens Porsche har 17.5 mm hålsågar). Även de kunde dock åta sig att kika på problemet men sannolikt inte förren någon gång kring månads-skiftet. Det slutade ändå med att jag lämnade bilen där och tog en längre promenad hem.

Redan idag ringde Porsche Center tillbaka. Det skulle inte vara ekonomiskt lönsamt att försöka rädda fälgen, det skulle kräva alldeles för många arbetstimmar. Dessutom befarar jag att jag redan skadat fälgen då jag påbörjade arbetet med att såga mig vidare genom fälgen. Nu står valet mellan en ny fälg eller en uppsättning begagnade fälgar:

https://www.blocket.se/stockholm/Porsch ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tråkiga med de begagnade fälgarna är att de vinterkörts och några av dem har skrap. Samtliga har dessutom sprayats med silverfärg. Jag befarar att den påsprayade silverfärgen inte matchar mina övriga 3 fälgar och att det då ser snyggare ut att helt byta till dessa 4 vinter-fälgar varav några är skrapade.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-25 18:33:05
by fälgen
Grattis till bilen och alla fantastiska fel man lyckas få på sig. Förstår att du hellre skulle köra, men sånt här hör ju till och är en del av charmen på något konstigt sätt. Snart är du nog på vägarna igen!

Har inte läst allt, men går det inte att borra sönder bulten istället för muttern?

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-26 06:38:28
by henca
Kanske skulle det gå att borra sönder pinnbulten i stället för muttern. Men om man försöker sig på ett sådant äventyr så blir det längre att borra eftersom pinnbulten sticker ut någon centimeter utanför resterna av muttern. Dessutom blir det mera gods som skall bort om man borrar bort allt gods från M14 bult i stället för att bara hålsåga bort någon millimeters tjocklek av muttern. Till råga på allt är det nog jobbigare att arbeta sig genom pinnbulten av stål än genom muttern av aluminium. Kanske ökar också risken att man borrar snett när materialet utanför pinnbulten är mjukare än pinnbulten själv.

Jag spenderade större delen av en helg på att försöka rädda fälgen och hade varit villig att offra pinnbulten, men då jag inte fick loss fälgen när jag fått loss ytterdelarna av muttrarna borrsågade jag i desperation lite till i hopp om att det skulle lossna. Sannolikt har jag redan skadat fälgen. Nu har jag gett upp min fälg och försöker hitta någon ersättningsfälg.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-26 06:49:04
by Janne J
Leta på Bildelsbasen, har för mig att jag såg ett par 928 telefonisar där...


Fel av mig, det var Gullideckel: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Porsc ... -928/All/F" onclick="window.open(this.href);return false;älgar-&-Däck-&-Tillbehör/Fälgsats-Aluminium/Alla/ID-31499495/OEM-92836102105/

928 -79

Posted: 2016-08-26 07:41:44
by MartinC
Grattis till en grym bil :) En riktig pojkdröm för undertecknad. Vet inte om du sett denna som säljs i delar:
https://www.blocket.se/orebro/Porsche_9 ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: 928 -79

Posted: 2016-08-26 20:03:23
by henca
Nej, jag hade inte sett 928an som säljs som reservdelsbil. På bild var den bilden väldigt lik min...
Nu är iallafall affären uppgjord med fälgarna från blocket-annonsen som jag länkade till. Jag har redan betalat och i helgen kommer jag hämta fälgarna i Stockholm.

Det återstår att se hur väl färgen på fälgarna matchar. Kanske får jag någon gång framöver se till att renovera 4 fälgar med ny färg, de fälgar som sitter på idag är ju inte direkt i nyskick de heller...

Tidigare i somras blästrade och pulverlackerade Termodyn i Motala 4 stålfälgar åt mig till en Golf. Jag blev ganska nöjd med det jobbet och kan tänka mig att även lämna 928ans fälgar dit.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-10-28 20:31:36
by henca
Idag kom äntligen det efterlängtade telefonsamtalet från Porsche Center att de var klara med mitt hjul. Det har strulat en hel del och jag har blivit informerad allteftersom under dessa månader.

När de sågade sönder fälgen ville de inte såga ända in till bromsskivan då de inte ville skada den. Därför tog de en slägga för att spräcka det sista av fälgen. Det bar sig dock inte bättre att slägg-slaget skadade bromsskivan iallafall. Inte helt oväntat behövdes det även två nya pinnbultar.

När ena bromsskivan måste bytas bör även den andra bytas och när man byter bromsskivor bör även klossar bytas. När de väl fått bromsskivorna och pinnbultarna såg de att att även navet skadats. Det gick åtminstone att hitta ett begagnat nav på skroten.

Sedan, när bromsskivan skulle bytas på höger sida visade det sig att hjullagret var så slitet att den nya tjockare bromsskivan (eller snarare sedan bromssadeln) inte gick att få dit. För att få ut skivan till rätt nivå behövdes också ett nytt hjullager.

På grund av någon periodicerings-effekt ville de ha betalt redan denna vecka. Jag kunde dock inte åka dit innan 16.00 då de stängde utan de fick i stället mitt kreditkortsnummer. På måndag åker jag dit och hämtar kvittot.

Nu såhär drygt två månader senare med facit i hand ångrar jag naturligtvis att jag inte själv offrade ytterligare en helg eller två på att borra igenom fälgen med hålsåg. Men jag hade nog inte haft modet själv att offra fälgen, där behövde jag en spark i baken. Det skar verkligen i hjärtat att sätta hålsågen i fälgen.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-12-01 22:31:39
by henca
Igår fick jag äntligen tillbaka 928an från Porsche Center. Det var verkligen i grevens tid med tanke på dagens snökaos i kombination med hur min vinterförvaring ligger, jag hade inte kunnat få in den i garaget idag.

Efter hjularbetet (som landade på drygt 20 kkr) var det tänkt att de skulle ta sig an den olja som hamnar i kylvattnet. Planen var att de skulle renovera toppen för drygt 40 kkr men något sådant arbete blev nu inte gjort denna vinter. De gick ned med inspektionskamera i cylindrarna för att se om det hamnade kylvatten där. Den goda nyheten är att det inte var något kylvatten i cylindrarna. Den dåliga nyheten är att i två av cylindrarna fanns det metallspån och repor på cylinderväggarna. Därmed tyckte de inte det var lönt att lägga några pengar på en topprenovering utan det vore bättre att byta hela motorn.

Fast det där med motorbyte är inte helt okomplicerat på min bil. Bilen är en 79a som är visuellt ombyggd till att likna en 84a. Nu visade det sig dessutom på motornumret att det i stället för orginal 4.5L är en 4.7L-motor från 1985. Lite mer grävande i det där och tips från vänner i Porsche-klubben tyder på att hela framvagnen i bilen är ombyggd för att 85ans motor skall passa men att toppen är orginal-toppen från 79 för att passa elektroniken i bilen. Med andra ord inte helt okomplicerat att hitta en passande motor... Porsche Center vill inte heller ta på sig arbetet att byta motor med tanke på hur ombyggd bilen är, så därför fick jag tillbaka den.

Enda positiva i sammanhanget är att när jag fått tips av vännerna i Porsche-klubben så verkar det finnas gott hopp om att toppen inte alls behöver renoveras. Sannolikt läcker det i stället in olja i kylvattnet vid oljekylen framme vid kylaren. Att bara byta kylare låter mycket billigare än att renovera toppen. Men sen har vi det här med spånen och reporna. Vi får se om jag själv i vår på något vis kan dammsuga cylindrarna genom tändstiftshålen, då borde åtminstoen inte reporna bli värre.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2016-12-14 09:55:24
by fälgen
Vilken otur du har! Verkligen tråkigt att hjulmuttern blev så dyr och att du fått problem ned motorn.

Har du någon idé om var metallspånet kommer ifrån?

Re: 928 -79

Posted: 2016-12-14 22:30:40
by henca
Nej, själv har jag ingen aning om varifrån metallspånet kommer och verkstaden kunde inte heller säga om spånet hade lossnat från cylinderväggarna eller om det var något som kommit ned i cylindern och sedan orsakat reporna.

Nu är bilen vinterförvarad i ett garage utan elektricitet eller mek-möjlighet, men i vår tänkte jag själv försöka mig på att gå ned med inspektionskamera i cylindrarna. Jag har en simpel inspektionskamera köpt på Clas Ohlsson som i princip är en usb-web-kamera på en böjbar arm med belysning. Dock är jag lite tveksam till om den är tillräckligt smal för att gå in genom tändstifshålet. Kameran är ca 15 mm i diameter. Kanske går det att suga ut spånen med någon tunn slang kopplad till en dammsugare eller liknande.

Men detta blir som sagt ett projekt för våren, nu är jag bara glad att den hann in i sitt vinterförvarings-garage innan snön och isen kom.

m v h Henrik

Re: 928 -79

Posted: 2017-06-21 18:19:35
by fälgen
Hur har det gått, har du kollat något mer på motorn?

Re: 928 -79

Posted: 2017-06-21 21:31:36
by henca
fälgen wrote:Hur har det gått, har du kollat något mer på motorn?
Det blev aldrig att jag själv gick ned med inspektionskamera. Då jag mätte på den inspektionskamera som jag har kom jag fram till att den var 14 mm. Tändstiften har M14-gänga så då finns det inte en chans att få ned den kameran. Detta i kombination med att det såg ganska krångligt ut att få loss tändstiften gjorde att jag direkt såg mig om efter en verkstad i stället. Jag tycket att det verkade som om man skulle behöva plocka bort både insug och luftfilterburk för att komma åt alla tändstift, men sedan har jag fått höra att det räcker att plocka bort luftfilterburken.

Verkstadsjakten gick inte heller så lysande...

Porsche Center och Sanden ville inte ta sig an bilen.

Micke på Linköpings Motorsport skulle gärna ta den men inte förren i höst då de under våren flyttar/omorganiserar.

Renntech fick jag inte tag i (försökte med PM, mail och telefon)

Perrys motor som renoverat växellådan på min 911 ville inte heller ta bilen, de var främst inriktade på 911or.

Till sist fick jag dock napp hos Lindvall bil och det fina i kråksången var att han berättade att han fått in flera bilar där något Porsche Center sagt att det var repor och spån i cylindrarna. När han sedan öppnat motorerna har det dock visat sig att det inte var så farligt. Om jag har tur slipper jag byta motor, om jag har otur har han en 4.7L-motor som han kan plocka in i min bil.

Jag var glad att jag till sist fick tag i en mek som verkar ha precis rätt utrustning (i form av en extra motor liggandes) och kunskap för att ta hand om min 928 och som dessutom var villig att ta hand om den. En läskig detalj är dock att när jag kom fram till Lindvall bil stod det nog ca 50 Porschar på tur utanför hans verkstad. Kanske borde även Lindvall tacka nej till en del förfrågningar... Nu är det drygt en månad sedan jag lämnade bilen och jag har försökt att maila och ringa för att höra hur det ser ut, men jag har inte lyckats få tag i honom.

Vi får se om jag får någon sommarbil att köra med innan semestern. Nahpets här på forumet har också sin bil hos Lindvall och han lämnade in sin bil tidigare än jag.

m v h Henrik